Tvärt byta mellan müsli och pellets?

Fashionistan

Trådstartare
Jag funderar på att byta ut min hästs Groov 125 till Müsli Grön i samma serie! Detta för att lillan verkar ha tröttnat på Grooven och tyckte verkligen att müslin var :d i somras när jag lät henne äta 50/50!

Enligt krafft kan jag byta direkt till müslin så fort mina pellets är slut eftersom att de kommer från samma serie och har ungefär samma värden.

Vad anser ni om detta? Lättast för mig är ju att byta tvärt och "slippa" köpa mer Groov (älskar Grooven förövrigt) men det är ju det som är bäst för Amazing som är viktigast :)

Sv: Tvärt byta mellan müsli och pellets?

Jag skulle nog ha haft en övergångsperiod om jag hade haft möjlighet, men säger Krafft att det är ok så borde det ju vara det.

OM jag skulle göra ett "direktbyte" skulle jag hellre byta direkt från pellets till müsli, än tvärtom.

Mvh Lena

Jag skulle nog ha haft en övergångsperiod om jag hade haft möjlighet, men säger Krafft att det är ok så borde det ju vara det.

OM jag skulle göra ett "direktbyte" skulle jag hellre byta direkt från pellets till müsli, än tvärtom.

Mvh Lena

Håller helt med, håller på att byta från krafft grund till krafft havrefri müsli, då jag märk att pållan inte klarar havren. Men jag gör det succesivt så hon vänjer sig ;)

125:
Kli av skalad havre
Vetekli
Lusernmjöl
Havre (högfettshavre)
Vete
Melasserad betpressmassa
Potatisprotein
Fruktos
Betmelass
Sojaolja (av livsmedelskvalitet)
Koksalt
Lysin

Müsli:
Ångkokt havre
Ångkokt majs
Havre
Ångkokt korn
Ångkokt sojaböna
Sojaskal
Solros
Sojaböna
Melass
Mikroniserad ärta
Gräs
Korn
Koksalt
Sojaolja

Jag hade inte bytt tvärt mellan dessa men heller inte låtit det ta hur lång tid som helst att gå över. 14 dagar förmodligen om hästen inte är extra känslig eller får enormt stor mängd.
// Linda

Från Grund som nästan bara är havre till ett havrefritt foder måste man ju ta det succesivt.
// Linda

Fick reda på min höanalys nu och är jätteglad :D:D Hästen behöver bara (Enligt Hippocampus som jag tycker ligger lite lågt i värden) 11-12kg hö och selen (unghäst 19-36 månader) men ska ge henne 1kg müsli att blanda selen, betfor och olja med :)

Senast ändrad:

Från Grund som nästan bara är havre till ett havrefritt foder måste man ju ta det succesivt.
// Linda

varför då? vi vet ju inte ens mängden som fodras av respektive kraftfoder?
Om hästen får 0,75 kg som komplement till ett bra grovfoder, gör det knappast ngn som helst skillnad ö.h.t att byta tvärt. SÅ känsliga är de inte. det viktiga är en försiktig övergång från ett grovfoder till ett annat - förutsatt förstås att hästen står på majoriteten (läs riklig) mängd grovfoder enligt minimum och helst mer, för rekommenderade givor per hundra gram kroppsvikt osv....
lite kraftfoder som komplement gör inte ngn avsevärd skillnad för tarmflora osv. I övrigt har du rätt, man bör alltid vara försiktig vid foderbyte och ta det successivt.

Liknande trådar

Foder & Strö Granngården har börjat med ett eget pelletsfoder och jag undrar om någon har provat detta? Jag har kört med KRAFFTs sortiment med...
Svar
11
· Visningar
7 417
Senast: Jempa
·
C
Avel Jag har ett stoföl, född i maj, som börjar se oroväckande mager ut. Hon går tillsammans med sin mamma, dom har fri tillgång på...
Svar
11
· Visningar
2 419
Senast: Sickan
·
J
Foder & Strö Hej! Jag skulle behöva lite foderråd. Min häst är 18 år, halvblod/travare, 178 cm i mankhöjd. Han rids 5-6 dagar i veckan ca 50-60 min...
2
Svar
20
· Visningar
13 095
Senast: Leroy Udsen
·
E
Foder & Strö Jag behöver verkligen hjälp! Jag har en Varmblodsvalack på 11år. Lite förhistoria: Jag köpte honom 1februari i år, då såg han...
Svar
8
· Visningar
1 080
Senast: Tuvisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur