Tvångsomhändertaget barn

A

AnonymAnonym

Skriver under anonymt nick.

Följande har hänt:

Sambons syster har ett barn på snart 2 år, själv är hon 25 och har drogproblem. Sen barnet kom har hon varit helt ren, men sommaren 2007 flippade hon ur och började punda som besatt. Barnet hamnade givetvis i ett fosterhem. Till slut skickades LVM på systern och hon hamnade på LVM hem där hon var i 6 månader.

Hon kom ut därifrån 1/2-08, och hade själv ordnat egen bostad i en annan stad för att komma i från gamla livet och starta nytt. Barnet och hon flyttade in i nya hemmet.

I går ringer sambons bror och säger att systern totalt flippat ut och att soc varit och hämtat sonen med omedelbar verkan. Tydligen hade systern pundat några dygn och därmed fått ett psykbryt. MEN polisen som var där kunde inte säga om hon var drogpåverkad eller hade en psykisk kolaps. Saken är denna att: drogerna är egentligen INTE systerns största problem, utan det är hennes psykiska hälsa. Drogerna är bara ett bihang till att fly undan hur psykiskt dåligt hon mår. Är det då inte soc som bör fånga upp henne lite bättre ? Jag anser INTE att LVM är svaret för henne utan psykologisk hjälp. För fixar man hennes psyke så försvinner faktiskt drogerna för henne. Hon skär sig tydligen också. Denna syster tvingades bli vuxen när hon var 12 år ska jag tillägga...så barn har hon aldrig fått vara.

Men åter till soc. Bör inte soc hjälpa en så pass ung mamma mer än att bara ställa krav ? Vad hjälper krav henne ? Hon mår ju dåligt i sitt psyke...kan inte soc ge henne psykhjälp då ? Hur hjälper man henne med den psykiska biten egentligen...kan man tvinga in henne på nån psykakut, eller måste sånt vara frivilligt ?

Vad kommer nu hända med hennes son ? Har hon förlorat honom för gott denna gång eller hur går sånt till ?
 
Sv: Tvångsomhändertaget barn

Soc ska först och främst se till barns mående, inte deras föräldrars.

Det låter som att barnet blivit omhändertaget enligt 6 § LVU?
I såna fall är det ett ordförandebeslut som ska fastställas av domstol.
Fastställer domstolen beslutet ska det omprövas var sjätte månad.
 
Sv: Tvångsomhändertaget barn

Eftersom hon är över 18 så är det knappast möjligt att tvinga på henne vård, däremot har hon ju rätt till hjälp om hon väljer att frivilligt söka upp den.

Om barnet blir tvångsomhändertaget betyder det inte att hon har förlorat honom för gott, däremot har hon inte längre vårdnaden om han. Tanken är ju att barnet ska få vara på ett "säkert" ställe och ha en lugn och trygg hemmiljö och därirån kunna utvecklas och förhoppningsvis även kunna bygga upp en bra relation med föräldrarna...
 
Sv: Tvångsomhändertaget barn

Man har kvar den juridiska vårdnaden om ett tvångsomhändertaget barn, däremot inte den praktiska.
 
Sv: Tvångsomhändertaget barn

Soc har en del andra åtgärder än bara omhändertagande av barnet, t ex kan någon regelbundet komma hem och till mamman och barnet och hjälpa till.

Men både vad gäller hjälp från soc eller psykriatrin så måste man stå på sig och kräva hjälp, för allt som kostar pengar är svårt att få. Alltså vore det bäst om ni eller någon annan anhörig hjälpte henne att ringa myndigheterna, kolla upp vilka alternativ som finns, följer med på besök och liknande. När man mår dåligt är det svårt att stå upp för sig själv och ställa krav.

Och naturligtvis måste hon själv vilja ha hjälpen.

I Sverige försöker man så långt det går återförena barn och deras föräldrar. När/om hon börjar sköta sig igen kommer hon få en ny chans.
 
Sv: Tvångsomhändertaget barn

detta behöver lyftas fram här:

Socialnämnden skall enl.5 kap 1 § verka för att barn och ungdom växer upp under trygga förhållanden. Nämnden skall sörja för att barn som riskerar att utvecklas ogynnsamt får det skydd och stöd som de behöver.

Här vill jag börja med SoL 1 kap 1 § som säger att socialtjänstens grund skall främja alla människors ekonomiska och sociala trygghet. Tänker på mammans dåliga mående påverkar hennes sociala trygghet. En mycket viktig paragraf är 2 § som verkar för barnets bästa.

Genom en inkommen anmälan skall det göras en utredning enligt kap 11 § 1. Här står skrivet att socialnämnden skall utan dröjsmål inleda utredning. Och vad som framkommer av utredningen skall det vara avgörande för ärendets avgörande. 11 kap § 2 tar upp behovet att ingripa till en underårig skydd eller stöd. Denna utredning kan genomföras med eller utan samtycke från föräldern. I andra stycket anges en tidsfrist för max fyra månader för en utredning skall bli klar. Kommunen skall slutföra utredningen och fatta ett beslut enligt 11 kap § 4. Om socialnämndens beslut inte är gynnande för den enskilde, kan man överklaga nämndens beslut genom förvaltningsbesvär hos allmän förvaltningsdomstol t.ex. i länsrätten. Alla beslut som ligger under kap 16 § 3 SoL får överklagas hos allmän förvaltningsbesvär (FL § 22a). Allt annat blir kommunalbesvär. Socialhandläggaren är skyldig att informera om hur ett överklagande går till. FL § 21, som tar upp hur man kan överklaga.

Jag som skriver detta, arbetar inom området. Jag har möttt många människor med missbruksproblem under många år och när jag läser inläggen ställer jag mig en stor Undran, hur vet du att hennes problem inte är drogen? utan det står skrivet att hon fått ett psykbryt AV drogen?? där har ni rätt, är det då inte rimligt att hon skall avhålla sig från drogen?..

Att barnet är omhändertaget med ett LVU och att mamman skall (hoppas jag) få ett nytt LVM, kan vara familjens räddning.
 
Sv: Tvångsomhändertaget barn

det bästa vore väl att avgifta mamman och ha som mål att försöka sammanföra mor och barn i slutänden, att skilja mor å barn åt anser jag bara ska ske i extrema nödfall då modern avsikligt skadar barnet. även om mamman knarkar älskar hon säkert sitt barn ändå, jag är för att återförena barn å föräldrar om föräldrarna vill verka för sitt barns bästa men självklart under mkt stöd och hjälp tills familjen klarar sej själva.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
61 832
Senast: lundsbo
·
Relationer Jag skulle behöva lite råd. Jag är sedan ca 20 år tillbaka tillsammans med en man. Vi blev sambos för 7 år sedan och har två barn med...
2
Svar
24
· Visningar
5 934
Övr. Barn vet inte ens riktigt vad jag vill med detta eller vad jag egentligen vill skriva, me. Behöver nog bara skriva av mig... Jag har mått...
2 3
Svar
49
· Visningar
9 412
Senast: Treo
·
Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
13 529

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Bästa film
  • Tittar in i ditt kök del 27
  • Vad gör vi? Del CCII

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Avlivning älskade katt
  • Hur hanterar ni åksjuk valp?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp