ztsu
Trådstartare
Tog in pålle från hagen och det första jag såg var hans svullna framben. Han var märkbart mycket varmare på det benet och värmen gick nästan hela vägen upp till knät. Även svullnaden går upp till knät. Han har två sår, ett är ungefär 3cm långt och det andra är väldigt litet. Longerade honom lite snabbt för att se om han var halt, vilket han såklart var. Synbart i v. varv och väldigt mycket mer i h. varv.
Hur skall jag ta hand om detta på bästa sätt?
Har ju tagit hand som småsår förut såklart, men inga där hästen varit varm och svullen..
Det är inga stora sår som sagt, han har antagligen trampat sig själv med brodden. Men är det vanligt att svullnaden och värmen vandrar uppåt sådär? Jag är livrädd för lymfangit.
Värmen går upp till det svarta sträcket ungefär, och såren är där de rosa prickarna är. Den övre pricken är det större såret. Som ser ut såhär:
Hur skall jag ta hand om detta på bästa sätt?
Har ju tagit hand som småsår förut såklart, men inga där hästen varit varm och svullen..
Det är inga stora sår som sagt, han har antagligen trampat sig själv med brodden. Men är det vanligt att svullnaden och värmen vandrar uppåt sådär? Jag är livrädd för lymfangit.
Värmen går upp till det svarta sträcket ungefär, och såren är där de rosa prickarna är. Den övre pricken är det större såret. Som ser ut såhär: