Två moderkakor kvar

falukorw

Trådstartare
Min tik som valpade imorse fick 2 av 6 valpar som kom utan moderkaka.

Har bara varit med om valpningar där en kaka blivit kvar. Då har det kommit lite grön men sedan avtagit. Antar att den har resorberats. Men nu tycker jag att det kommer rätt så mycket grönt slem... När ska man bli orolig?

Sv: Två moderkakor kvar

Tack!
De är jätte fina, jämna i färg och storlek förutom en som är lite mindre och mörkare. Tyvärr så blev det tvärt emot vad jag vill, 4 hanar och två tikar. Så kan det gå, men jag är nöjd iaf!

Nej, inte helt hundra, tyckte vi kände ngt men det var förmodligen livmodern. Men hon visar inga tecken på det, är lugn och har inte haft några som helst värkar sen sista valpen kom ut 10.18.

En moderkaka fick jag ut för en liten stund sen.

Vi hade en Schäfertik som lyckades slicka loss och ut moderkakor INNAN själva valpen kom ut! Det innebar att valparna dog eftersom det dröjde för länge innan de kom ut, sedan moderkakan (och alltså navelsträngen) lossnat. Två eller tre valpar strök med innan nån såg vad som hände, och kunde hejda slickandet tills valpen var ute.

Försöker hitta en bil på en hund i genomskärning där man ser var de inre organen sitter. Någon som vet ngn sida där sån bild finns?

Ett tag efter valpningen så drar livmodern ihop sig och jag tycker att det är väldigt svårt att känna vad som är en valp eller en tom livmoder.

Grönt är det ju aldrig någon höjdare att det är. Det brukar vara grönt kring döfödda valpar.

Du måste försöka känna av om/när det är dags att åka in till vet och göra ett UL för att se hur det står still. Det finns valpar som föds mycket efter de andra. Försök få henne att röra på sig lite. Men ha koll om det är mörkt ute så att inget trillar ur utan att du ser det...

Hon är fortfarande jätte lugn och tar väl hand om sina bebisar. Kan det inte bli grönt när en moderkaka är kvar? Den som kom ut var näligen delvis grön. Tycker hon borde visat något vid det här laget om det var en valp kvar.

Ingen aning om det kan bli grönt av en kvarvarande moderkaka. Jag skulle aldrig låta en ligga kvar. Visste jag att det verkligen var så, så hade jag åkt till vet. Men vi har lyckligtvis alltid fått ut alla. Men som sagt så gäller det ju alltid efter en valpning att verkligen ge akt på allmnäntillståndet, konstiga flytningar m.m. Men det måste man ju som sagt göra live på plats! :)

Om en moderkaka går sönder blir det grönt, inte alltid något att oroa sig för.
Men håll koll på tempen på tiken, tempa ofta och skriv upp.
Höjs den, ja då vet du vad du ska göra. ;)

Liknande trådar

Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 489
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 273
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
2 043
Senast: MML
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 573
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Snabbmat?
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Mens