två kaniner-en överviktig

G

gosebus

Jag har två kaniner en kastrerad hane och en hona. Jag misstänker att honan är överviktig. Hon har en hakpåse... vilket vad jag har förstått är en indikator på övervikt. Nu kommer problemet.
De bor i samma bur. Om jag skulle sätta henne på diet, alltså bara vatten och hö, så måste jag ju göra samma sak med hanen. Kommer hanen må dåligt av det?

I vanliga fall får de fri tillgång på hö och vatten ca 2 msk pellets var/dag och frukt och grönt lite då och då och de har alltid tjocka grenar att gnaga på.

Kan tillägga att de är utekaniner... om det spelar någon roll?

Hur ska jag göra?

Tacksam för svar!

Sv: två kaniner-en överviktig

Ta bort pelletsen helt varannan dag ett tag det skadar inte honom då de inte förbrukar mycket efter de blivit kastrater. Honan behöver inte vara överviktig men ja allt överskott lägger sig i påsen (först) gravt överviktiga är de först när de får påsar ovanför frambenen och extra hud på magen och låren. Hakpåsen är tyvärr svår få bort när den väl kommit fram. Men jag ser ingen anledning till pellets varje dag om de får frukt och färskt grönt utifrån nu på sommaren.

Sv: två kaniner-en överviktig

Tack!
Jag tänkte motionera henne lite mer också.

Liknande trådar

Däggdjur Barnen har ett tag önskat sig kanin/kaniner. Jag är fullt medveten om hur sånt här brukar bli i längden (barnen tröttnar och föräldrarna...
Svar
6
· Visningar
1 955
Senast: KesoNeso
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 251
Senast: Bison
·
Däggdjur Vår fina kaninhona dog idag! Min man hittade henne i buren nu på kvällen, och inte nog med det, när han plockar lite med en liten...
Svar
4
· Visningar
2 070
Däggdjur Kan någon förklara fenomenet att: En del kaniner bara måste gnaga loss tapeter, äta på sladdar..men andra inte ?! Har 1 hona och 1 hane...
Svar
11
· Visningar
2 137
Senast: tolksele
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama