Två frågor-pottträning och ord

AgentCarter

Trådstartare
Har en fundering kring hela potträningen, idag sa min älskling "kiss" och satte sig på sin toastol och kissade! Jag blev helt chockad och överlycklig:p
Han är inte visat innan att han vet hur det hänger ihop och att han kan styra blåsan själv.
Men idag på sin tvåårsdag var han helt plötsligt stora pojken som kunde kissa själv:love:

Vi har dock ett stort problem, han vill inte vara utan blöja! Tycker det är fel och blir förtvivlad om han inte får på sig en blöja. Vi har inte gjort en stor sak av det åt något håll men jag tycker det är jobbigt att han inte kan gå utan.
Han får nämligen röda märken vid höfterna av blöjan och verkar ha fått lite skavsår nästan, detta är alltså uppe mot magen och knäppningen så inget blött.
Jag tror han skulle behöva vara utan blöja någon stund om dagen för att minska friktionen, men då blir han helt förtvivlad...
Någon som har idéer?

Sen undrar jag om ni kan gissa vad "Gone" betyder? Uttalas som det skrivs, låter typ som extremt dålig engelska. Han säger detta väldigt ofta, men varken jag eller fader förstår vad det betyder

Sv: Två frågor-pottträning och ord

Har en fundering kring hela potträningen, idag sa min älskling "kiss" och satte sig på sin toastol och kissade! Jag blev helt chockad och överlycklig:p
Han är inte visat innan att han vet hur det hänger ihop och att han kan styra blåsan själv.
Men idag på sin tvåårsdag var han helt plötsligt stora pojken som kunde kissa själv:love:

Vi har dock ett stort problem, han vill inte vara utan blöja! Tycker det är fel och blir förtvivlad om han inte får på sig en blöja. Vi har inte gjort en stor sak av det åt något håll men jag tycker det är jobbigt att han inte kan gå utan.
Han får nämligen röda märken vid höfterna av blöjan och verkar ha fått lite skavsår nästan, detta är alltså uppe mot magen och knäppningen så inget blött.
Jag tror han skulle behöva vara utan blöja någon stund om dagen för att minska friktionen, men då blir han helt förtvivlad...
Någon som har idéer?

Sen undrar jag om ni kan gissa vad "Gone" betyder? Uttalas som det skrivs, låter typ som extremt dålig engelska. Han säger detta väldigt ofta, men varken jag eller fader förstår vad det betyder

"Gone" = gå ner?

Jag skulle inte oroa mig över att han inte vill vara utan blöja. Förläng tiden efter att han badad/duschat genom att svepa in honom i en handduk och sitt och mys tillsammans innan det är dags att ta på kläder och blöja. Eller lek en springlek som blir så rolig att han glömmer bort att han inte har blöja på sig.

Jag tror inte det, mycket för att vi sällan är på övervåningen bara när det sovs. Men jag ska prova och se vad som händer:)

Detta är typ världens omysigaste unge, han är ingen kramare som vill mysa efter badet (eller någonsin) utan det tjötas fort efter blöjan när han har badat. Springlek skulle kaaanske fungera om vi kör direkt innefrån toaletten, det får jag med prova imorgon.

min dotter hade också en sån period där hon blev helt förtvivlad om vi inte tog på blöja direkt igen efter bad eller byte.
Minns inte riktigt hur vi gjorde, men det släppte nog mest av sig själv efter ett tag.
Har du provat nån annan modell av blöjor med tanke på skavet? T ex dra på blöjor? Ett tag använde min dotter det som trosor typ...

Vi har provat båda, tror det har att göra med att han har en väldig mage som trycker ner blöjorna. Men jag tror det är bra att ha dra upp blöjor att byta med, just nu har vi haft vanliga ca 2 veckor.

Gå ner kan väl även vara att han vill ner från t.ex stolen, gungan eller vad han nu råkar befinna sig?

Jo, men allt sådant sköter han själv och är inte i direkt sådana sammanhang han säger det

Ok.
Kanske ett helt eget påhittat ord :D

Våra 2 äldre hade några.
Dottern hade t.ex prepp-prepp, det var knäckebröd.

Har du provat att fråga honom vad det betyder? Han kanske kan visa (peka, teckna, göra...) vad han menar. Det är förvisso så simpelt att ni säkert redan har provat, men ibland missar man de uppenbaraste sakerna. Och allt kan/vill de inte förklara heller...

Han har egentligen kommit förbi den fasen, har bytt ut sina låtsasord mot riktiga t.ex.
Men vi är sjukt nyfikna på vad det är:p
Kommer låter det lite som

Jag hade inte gjort så stor affär av att han vill ha blöja. Gör vad ni kan för att han ska få lite luft, som rådet t ex här nedan i samband med bad. Tids nog kommer han nog att tröttna på blöjan och vilja vara utan.

Funkar det inte om han själv får välja kalsonger som han tycker är fina/gillar?

Nej, stor affär gör vi inte utav det. Det ger verkligen bara motsatt effekt! Vi kör mycket spring just nu efter blöjbytena:p

SaraXX: Med hans egna ord "Nnnnnnnnnnn nej!" tur att ungen är söt för just nu är han väldigt mycket tvåår:p

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Storlek röd Kong?
  • Valp 2024
  • Liten fodertunna?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka