Två eller tre hästar i en "flock"

taccotad

Trådstartare
Har för tillfället tre hästar som går tillsammans, men har planer på att låna ut en av dom. Då blir de ju självklart två stycken kvar här hemma.
Vad är att föredra (för hästarnas skull), att de är två st eller tre st? Märker att den ena blir lite utanför. Inget bråk eller liknande, men oftast går den ensam och de andra två tillsammans.

Dessutom går de ute året runt med tillgång till ligghall, kan det bli någon skillnad att bara ha två stycken på lösdrift mot att ha tre st?
Då tänker jag mest på om de kan slappna av och vila om de bara är två stycken mot alla "faror" som finns i hagen. Oftast ligger de allesammans i ligghallen men ibland vaktar gamlingen så vilar de andra två innanför.

Sv: Två eller tre hästar i en "flock"

Ingen fara alls, det fungrar utmärkt med två (såvida de är kompisar såklart)

Alexandra_W skrev:
Ingen fara alls, det fungrar utmärkt med två (såvida de är kompisar såklart)

Det kan ju vara en fördel att de är kompisar :smirk:
Här är alla tre bra kompisar med varandra, aldrig några problem.

Hur gör du när du rider en av dom, står den andre inne då eller får den gå i hagen som vanligt?

Har bara haft tre hästar eller mer så det har aldrig varit någon som gått ensam när man ridit....

taccotad skrev:
Det kan ju vara en fördel att de är kompisar :smirk:
Här är alla tre bra kompisar med varandra, aldrig några problem.

Hur gör du när du rider en av dom, står den andre inne då eller får den gå i hagen som vanligt?

Har bara haft tre hästar eller mer så det har aldrig varit någon som gått ensam när man ridit....

Jag har nästan alltid haft två, föredrar det framför tre faktiskt, så lätt någon blir lite utanför även om alla är kompisar.

Jag lämnar dem ute eller inne beroende på vad som passar. Jag är STENHÅRD på att lära mina hästar att kunna vara ensamma både inne och ute. OTROLIGT viktigt att man lär dem det om man 'bara' har två, annars har man problem såfort man åker och tävlar, ena hästen hamnar på klinik etc.

Så, inledningsvis om jag är orolig hur de ska reagera så har jag den som blir ensam inne, men såfort jag ser att det fungerar så provar jag ha ensam ute (sällan några problem, brukar vara lättare ute än inne).

Sen får man underhålla det lite nu och då och medvetet t ex låta den ena stå inne en timme extra, den andra gå in en timme tidigare etc så de inte 'glömmer' att de faktiskt KAN vara själv ;)

Så, står de inne när jag ska rida får den ena vara ensam inne, står de ute får den ena vara ensam ute.

Jag har nästan alltid haft två, föredrar det framför tre faktiskt, så lätt någon blir lite utanför även om alla är kompisar.
Jo, det har jag också märkt. Tycker så synd om den som blir utanför...

Jag lämnar dem ute eller inne beroende på vad som passar. Jag är STENHÅRD på att lära mina hästar att kunna vara ensamma både inne och ute. OTROLIGT viktigt att man lär dem det om man 'bara' har två, annars har man problem såfort man åker och tävlar, ena hästen hamnar på klinik etc.
Min ena häst har varit otroligt beroende av sina kompisar, men med mkt träning så har det faktiskt blivit bättre. Nu står han i boxen (när de andra är ute) utan några större problem. Så det ska nog gå att lära honom att kunna vara ensam utan att stressa upp sig.

Just det är att någon av hästarna KAN ju behöva åka till klinik och då måste den andra stanna hemma utan problem. Har ju varit väldigt bekvämt att ha tre hästar nu de gånger min ena häst varit iväg på kliniken flera dagar i rad. Ingen häst här hemma som stått och gnäggat och sprungit runt...

Hoppas att det här ska gå bra, men det tror jag. Tack för sina svar!

Jag har mycket hellere två hästar än tre! Och fyra hellre än fem osv ;)

Vid ojämnt antal är det nästan alltid någon som uppenbart är utanför, såvida dom inte går riktigt många ihop. Den enda nackdelen med att bara ha två, det är när man ska rida/åka ivåg el. dylikt med den ena, då gäller det att den andra klarar att vara själv.

Ullis

Liknande trådar

Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 851
Senast: Miiikaela_
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
998
Senast: Ketrawzc
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 333
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 541
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama