Två bråkstakar

S

suzo

Hej! Min honkatt och hankatt kommer inte överens, så jag tänkte om någon har några idéer och tips på vad som kan hjälpa. Honkatten, Elvira, är 6 år och har bott hos oss hela livet med en annan hankatt som nyligen gick bort. Hankatten, Bert, som vi nyligen fick, är 3 år och kastrerad. Elvira är dock inte kastrerad, men jag har en tid och ska göra det idag. Har blivit lite nervös då en bekant berätta att hennes honkatt blev ännu aggressivare efter kastrering.

Elvira är den som är problemet hon sitter och passar Bert så han verken får röra sig eller äta. Så fort han ens rör sig en millimeter flyger hon på honom och börjar slåss. Oftast jagar hon in honom under säng eller soffa och sitter och passar så han inte kommer därifrån. Vet inte vad jag ska göra! Har köpt Feliway som är en dosa som fästs i vägguttag och ska innehålla feromoner som förmedlar välbefinnande och lugn. Är det någon som har några idéer vad kan göra?? Alla tips är välkomna, börjar bli desperat =)
 
Sv: Två bråkstakar

Det måste höra till undantagen att en katt skulle bli mer aggressiv efter kastreringen.Hormonerna går inte ur kroppen meddetsamma men sen brukar de lugna ner sig.
Det är bra om man kan ha katterna åtskilda ett tag så att dom får vänja sig vid varandras dofter,feliway kan vara bra men där tar det också ett tag innan det verkar.Man kan sätta ett kompostgaller i en dörröppning så katterna kan se varann, men de kommer inte åt varann.

Jag hade 2 katter som var födda 1990, på den tiden sa man att katten måste vara könsmogen eller minst 10 månader innan den fick kastreras. Honkatten kom till mig när hon var 3 månader och hennes bror kom 6 månader senare och då var honkatten mycket arg på honom,precis som din Elvira.
Jag fick ha dom åtskilda i ca 6 veckor, men då fick jag vänta ett tag på att dom fick kastreras annars hade hon lugnat ner sig fortare.
Sen blev dom goda vänner, lekte med varann och sov ihop.
 

Liknande trådar

Däggdjur Efter mycket funderingar fram och tillbaka hämtade vi en till kanin i går söndag (vi har en kastrerad ettårig dvärgvädur sedan innan som...
Svar
4
· Visningar
1 541
Senast: Blyger
·
Katthälsa Hej! Jag har ett problem som jag känner är en stor börda för både mig och katterna just nu. Risk finns för att detta inlägg blir...
2
Svar
25
· Visningar
4 413
Senast: Mahonia
·
Övr. Katt Jag blir sambo nu i månadsskiftet, jag och min kastrerade hankatt ska flytta in till min pojkvän i hans lägenhet, och där bor också hans...
Svar
1
· Visningar
893
Senast: Centaur
·
Katthälsa Katt: Hankatt 2 år, kastrerad vid ca 6 mån ålder. Moder förvildad o avlivad av katthem. Uppfödd på flaska. Troligtvis...
Svar
10
· Visningar
2 473
Senast: bengeten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp