Turridning utomlands! :)

E

emma_sthlm

Jag åker till Portugal om 2 veckor och tänkte passa på att ta en turridning då, så det blir en tvåtimmarsritt på Lusitanohästar, ska bli jättehäftigt :)

Har ni varit på turridning utomlands? Vilket land var det och hur var ritten? Var ridsättet annorlunda?

Jag har turridit i Kroatien, där fick man inte korta tyglarna utan de skulle hänga slappt, det var jag och ett gäng 12-årigar ;) men det var en härlig ritt i fantastisk natur, härligt att dundra igenom vackra landskap i värmen.
 
Sv: Turridning utomlands! :)

Åh, det låter underbart!

Jag var på väg till en turridning i Spanien en gång, men det stället gjorde mig så besviken att det inte blev någon ritt. Vet att det finns massor med bra ställen i Spanien, men just här måste vi ha haft otur. Hästarna gick i minimala, dammiga frimärkshagar, men verkade mestadels stå inne i stallet i små, trånga boxar. De var rastlösa och stressade och högg efter oss när vi gick i närheten. De var inte så magra, men fruktansvärt omusklade och ja, verkade allmänt olyckliga.
Så vi tackade för titten och åkte snabbt därifrån :angel:

Jag brukar dregla på Greenways eller Häst och Sport-resor då och då :P

Har även varit på turridning på Island, halvdagstur. Superhäftigt! Det var dock första gången jag red islandshäst och fick inte tölten förklarad för mig, så jag trodde först att hästen var halt :rofl: Sen gick det bra när jag fick lite hjälp med hur jag skulle rida.
 
Sv: Turridning utomlands! :)

Det var lite tunnt med svar här :D jag hittade två tidigare trådar om turridning utomlands och det mesta var kritik (vilket jag förstår, djurhållningen utomlands är inte är som här i Sverige och man vill ju inte stötta illa skötta hästar), men jag hittar få om folk som har varit ute på bra ställen utomlands och ridit.

Och jag förstår att du tackade nej :P

Där jag ska rida är ett stuteri och ett ställe där man rider in Lusitanohästar :) en stor vacker gård men seriös dressyrskolning, så jag tror inte att hästarna där far illa, min kompis berättade att man skickar svenska Lusitanohästar just till Portugal för inskolning, det tyder ju på generellt bra djurhållning.

Åh, låter jättehärligt! Måste varit häftig natur! Hahaha, ja den är speciell, jag kunde typ inte andas första gången jag töltade, guppade så mycket ;) fler som ridit utomlands och har bra erfarenheter?:)
 
Sv: Turridning utomlands! :)

Jag kan fylla på tråden med en lite rolig anekdot av en tjej som hade ridit i Österrike, där var visserligen hästarna välmående, men själva turridning var en aning ostrukturerad, erfarna ryttare var blandade med nybörjare och han som hade hand om det sa i princip:
"Där är hagen, välj vilken häst ni vill ha", lite småknepigt för en nybörjare att kunna tolka vilka hästar som troligtvis är lugna och inte, så de erfarna ryttarna fick välja ut lämpliga hästar till nybörjarna.

Ritten i sig var tydligen väldigt häftig med vacker natur och race för de som var vana ryttare :)
 
Sv: Turridning utomlands! :)

Skulle rida, tillsammans med en charmig fransman, på stranden i Normandie (Frankrike). Vi kom dit, en större stall med flera hästar, ledarna var jättetrevliga och verkade handskas bra med hästarna. Vi fick våra hästar, de skulle inte borstas, jag blev misstänksam. Såg sedan att vi var bokstavligen 30 stycken på en liten ridbana för att "vänja oss hästarna" innan vi skulle ut på stranden. Hästarna gick in i varandra. Där jag satt så såg jag helt plötsligt 7-8 hästar stående uppbundna i den stekheta solen med utrustning på och ingen tillgång till vatten. Magra som skelett var de också.

Vi red och turen gick bra, fram till min häst tvärt stack ned huvudet för att ta en grästuva varpå ledaren skrek till mig att slå till honom hårt på bogen. Jag röt tillbaka att jag aldrig skulle röra en häst på det sättet och blängde på honom med de argaste ögonen jag kunde åstadkomma.

Då vi kom tillbaka så insåg jag att stället var förfärligt. De uppbundna hästarna som jag sett tidigare stod fortfarande kvar, utan vatten eller skugga. Jag ifrågasatte detta och fick svaret "hästar är inte människor". Om jag någonsin varit arg i mitt liv så var det då. Jag tappade helt förmågan att tilltala någon på franska och svor på svenska framför idioterna i säkert 5 minuter. Inte blev det bättre då jag såg att den stackars hästen jag red tidigare blev instängd i en TRÅNG box tillsammans med en annan. De kunde fan inte röra sig och inget vatten fanns det heller. Jag såg en hink och fyllde den med vatten men blev tillsagd att inte lägga mig i deras verksamhet.

Sadelkammaren var full av mögel och utrustningen passade inte hästarna utan skavde och i många fall var de trasiga.

Då jag senare pratade om detta med min "charmiga" fransman och frågade om man kunde anmäla detta till någon så fick jag svaret att "hästar ÄR ju faktiskt inte människor". Jag åkte hem och for aldrig mer tillbaka.

Har aldrig mått så dåligt i hela mitt liv.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp