Sv: tuppkam eller cortison?
Man behöver absolut inte åka till en klinik för att behandla en led, veterinären har faktiskt handskar, sprit och dylikt med sig även på ett hembesök.
Jag har den erfarenheten att har man en halt häst som är det utan att böja den då hjälper inte en tuppkam den har inte den effekten, då skulle jag använda cortison och en längre viloperiod. Jag anser att tuppkam är till för att mota Olle i grinden den använder man innan hästen är så halt som ovan, tex du känner att hästen inte känns riktigt hundra men svarar inte negativt på ett böjprov eller bara en grad. Då kan man ge tuppkammen i blodet eller i den aktuella leden och den svarar bra på det.
Att cortison ger förändringar i brosket stämmer till en viss del, men man ska kanske gå till human sidan och inse att människor som har rematiskt kan spruta en led upprepade gånger i många många år innan den börjar vittra sönder och den byts ut, hästar har ju inte sämmre skelett än människan vad jag vet och lever inte lika länge som en genomsnitts människa heller det lär man ju också ha i åtanke. Sedan finns det veterinärer och annat folk som påstår annat men smaken är som baken delad.