tuppkam eller cortison?

F

Fladde

Vad är skillnaden på tuppkam och cortison?
I vilka fall använts vad?

Tacksam för svar :bow:

Sv: tuppkam eller cortison?

Hm..ja. Kortison är kortison, en kroppsegen substans som dämpar inflammation. Tuppkam är ett preparat som utvinns ur just tuppkammar och innehåller hyaluronsyra, en substans som gynnar ledvätskans sammansättning. Preparatet verkar även antiinflammatoriskt.

Eftersom det fortvarande är oklart hur tuppkams antiinflammatoriska effekt fungerar så är det inte lätt att förklara skillnaden.
Cortison är billigt o har en stark o snabb antiinflammatorisk effekt. Tuppkam är lite "mildare" o ger även en rent mekanisk förbättring av ledvätskan.
I många fall är en blandning suverän.
PL

Vad är negativt med att spruta med kortison? Biverkningar, långsiktiga skadeverkningar? Eller anser du att det enbart är positivt? Nyfiken ...

Kortison är inte ett läkemedel som botar en specifik åkomma. Effekten är enbart att hämma kroppens eget försvar, mao dämpa det inflammatoriska svaret på t ex en instabilitet. Den positiva effekten som uppnås är framförallt att man kan undvika de skadliga bieffekter en inflammation för med sig. En annan positiv effekt kan i vissa fall vara att hästen (eller hunden eller människan) tack vare den smärtlinding som följer, vågar använda sitt fulla rörelseomfång i den aktuella leden. Därmed fås bättre fysiologiska förutsättningar att läka skadan eller sviterna efter en skada (bättre genomblödning, bättre nutrition av ledbrosk, avslappning i spända muskelgrupper mm).

En negativ effekt av kortison är att det på sikt kan leda till förändringar i leden (sämre lubricitet på ledvätska, tunnare ledbrosk) som i sig bäddar för skador. Av denna anledning är inte upprepade kortisoninjektioner att rekommendera.

Peter L, du som brukar ha koll på det "vetenskapliga". Jag har hört av veterinär, som vanligtvis är väldigt välinformerad vad gäller forskning, att tuppkam som preparat är "på väg ut". Anledningen skulle vara att man på humansidan inte fått några vidare bra resultat. Istället skulle modernare cortisonpreparat typ Betameson vara bättre. Känner du till detta resonemang?

Att inte upprepade kortisoninjektioner är att rekommendera, det har man ju hört. Men vad menas egentligen med upprepade, i en behandlingsperiod, eller under en livstid? Hur många injektioner kan man sätta in, och hur ofta innan det blir skadligt?

En viktig effekt är också att man bromsar nedbrytningen av ledbrosk. Man kan även säga att man får en botande effekt genom att bryta nedbrytningens påspädning på inflammationen.
PL

Hej.
Kan veterinärer spruta tuppkam på ett vanligt veterinärbesök eller måste man åka till klinik?

Man behöver absolut inte åka till en klinik för att behandla en led, veterinären har faktiskt handskar, sprit och dylikt med sig även på ett hembesök.

Jag har den erfarenheten att har man en halt häst som är det utan att böja den då hjälper inte en tuppkam den har inte den effekten, då skulle jag använda cortison och en längre viloperiod. Jag anser att tuppkam är till för att mota Olle i grinden den använder man innan hästen är så halt som ovan, tex du känner att hästen inte känns riktigt hundra men svarar inte negativt på ett böjprov eller bara en grad. Då kan man ge tuppkammen i blodet eller i den aktuella leden och den svarar bra på det.

Att cortison ger förändringar i brosket stämmer till en viss del, men man ska kanske gå till human sidan och inse att människor som har rematiskt kan spruta en led upprepade gånger i många många år innan den börjar vittra sönder och den byts ut, hästar har ju inte sämmre skelett än människan vad jag vet och lever inte lika länge som en genomsnitts människa heller det lär man ju också ha i åtanke. Sedan finns det veterinärer och annat folk som påstår annat men smaken är som baken delad.

Liknande trådar

Hästvård Jag gör ofta "buklyft" på mina hästar för att kolla av rörligheten i ryggen. Min ena häst har super rörlighet, lyfter jättefint men har...
Svar
18
· Visningar
1 297
Hästvård Hej, Jag undrar hur lång tid det kan ta för häst att återhämta sig från selenbrist? Fick svar på mineralanalys (blodprov) i veckan och...
Svar
4
· Visningar
435
Senast: Mearas
·
Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
590
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 404
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka