Tuppar finnes

Kalaspinglan

Trådstartare
Hörrni, ni som har kycklingar som sedan växer upp till stora ståtliga tuppar. Nackar ni dem som "blir över"? Vi har nu fyra vuxna hönor (efter senaste besöket av räven som tog våra två finfinaste Maran-hönor), och sex kycklingar varav fyra är tuppar.

Vår granne har "förbjudit" oss att ha tupp, och eftersom några grannar längre bort har flera tuppar så antar jag att vi inte kan mörka tuppen om de ska börja galas mellan husen här...

Går det att bli av med tuppar? Kan man skänka bort renrasiga? Vill någon egentligen ha dem?

Sv: Tuppar finnes

Man kan ju alltid försöka bli av med dem först.. Är de renrasiga så kan du ju alltid ta en liten summa för dem (el. större, välj själv)
Finns allt en del som söker nya tuppar..
Vissa vill förnya sitt blod, andra har blivit av med sina åt rovdjur etc...

Ge det en chans :laugh:

Fast förbudet gäller väl mer skrikiga tuppar? Finns tydligen mer tystlåtna tuppar.
Men vad som sker med tuppöverskottet vet jag inte riktigt, ser ju varje år massor av folk som skänker bort tuppar till höger och vänster :crazy:

Hur kan grannen förbjuda er att ha tupp?

Om jag inte miss galet (?! :)) Så är det mindre än 200meter till närmsta granne så kan grannen gnissla. Har jag för mig när jag pratade med kommunen innan jag skaffade höns. Jag har 300meter så grannen har egentligen inte så mycekt att säga till om. Det är mesta jag själv som stör mig på tuppar som skriker i tid och otid.

TS
Visst går det att försöka sälja tuppar, allra helst renrasiga. Men lite billigare om det inte är fina utställningsdjur. Jag brukar lägga ut annons på senhösten med djur som jag inte behöver över vintern, men det är svårt med tuppar. Jag brukar ta bort dom. Jag har själv ett visst överskott just nu..

Det blir varje avelssäsong ett stort överskott av tuppar. Någon enstaka kan gå till flock som saknar tupp etc, men det är en omöjlighet att "omplacera" alla, utan slakt är enda vägen.

Vill man inte slakta själv, finns förhoppningsvis någon i närheten som uppskattar något godare än broilers och tar på sig jobbet.

Vi slaktar varje vinter dom tuppar vi inte kan/vill ha kvar och har sedan många goda middagar i frysen. :)

LIA

Grannen har sagt att han önskar att vi inte ska ha tupp, han vill inte höra galandet (men vi får höra på deras skällande hund). Så för grannsämjans skull så gör vi som han säger. Utan större uppoffring faktiskt.
De är renrasiga, och av ovanliga raser, så jag kanske ska testa att sätta ut annons och skänka bort dem!
Tjingtjong!
Ewa

Men du, varför inte skaffa en tupp och hålla honom instängd med mörklagda fönster tills det är dag och det är ok med lite ljud?

Sen hade jag dock inte rättat mig efter vad grannen tycker att jag ska ha, ifall det var så att grannen faktiskt själv hade djur som förde väsen. Någon måtta på tokigheterna får det faktiskt vara!!

Sen hade jag dock inte rättat mig efter vad grannen tycker att jag ska ha, ifall det var så att grannen faktiskt själv hade djur som förde väsen. Någon måtta på tokigheterna får det faktiskt vara!!

Om inte annat så behöver väl "Grannfejden" lite nya uppslag? :idea:

Nä, men jag håller med dig. :)

Vilken ras/rasblandning har du?
Mina hönor har alltid varit av lite "tyngre" modell vilket gjort att tuppar som inte hittat nya hem på hösten har hamnat i frysboxen.

/Swat

Grannen har sagt att han önskar att vi inte ska ha tupp, han vill inte höra galandet (men vi får höra på deras skällande hund). Så för grannsämjans skull så gör vi som han säger. Utan större uppoffring faktiskt.
Myndigheterna har ofta större fördragsamhet med ljud från våra "normala" husdjur, till vilka höns inte räknas.
Att få tillstånd att ha hönor i ett villaområde kan vara svårt, att dessutom ha tupp närmast omöjligt. Just för att dessa låter. Men kan man styra dom att vara tysta så ...

Lycka till med "utadopterandet".

LIA

Liknande trådar

Övr. Djur Har tre tuppar kvar, hade ett gäng med hönor oxå förut men dom har jag blivit av med. Inte så svårt att ge bort hönor som tuppar. Borde...
Svar
7
· Visningar
1 341

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka