Tunt "osynligt" staket runt ridbana?

Ishest

Trådstartare
Jag bor på en mycket naturskön plats med milsvid utsikt och har precis byggt ridbana, vi var tvunga att fylla ut en del i ena hörnet, då all mark här lutar. Nu går jag i staket-tankar... Har tittat i gamla trådar och sökt på nätet -det finns jättemånga snygga och säkra lösningar.... Men tyvärr har de gemensamt att det blir "mycket staket", grova stolpar och breda plankor...

Pga av utfyllnaden och den högt belägna platsen så blir det väldigt klumpigt med så grovt staket, det förstör hela platsen... Jag hade från början tänkt mig fyrkantiga ekstolpar 7,5x7,5 cm och så granslanor istället för brädor för att få det lite mer naturligt och mjukt, men inser att även det kommer att bli klumpigt.

Då jag har extrem lerjord här, så är tanken att hästarna ska kunna gå på ridbanan ibland för att torka hovar om det blir väldigt regniga perioder, så staket av något slag måste det vara...

Så -vad sjutton kan man sätta istället, jag tänker nog fortfarande utgå från ekstolparna (de har jag), men emellan....? Mina tankar har gått från borra genom stolparna och trä igenom armeringsjärn (för farligt), till att bara dra eltråd (utan el, kan kopplas på om banan är hästhage en tid). Kanske den här nya gummitråden som ska gå av, pinaldotråden? Någon som provat den?

Fler ideer? Någon som haft liknande tankar? Har slut på ideer nu :) och blir jättetacksam om någon annan har tankar kring detta!

Sv: Tunt "osynligt" staket runt ridbana?

Grönt elband är snyggt och diskret tycker jag.
img2011_0502.jpg

Senast ändrad:

Ja, det är helt ok tycker jag också i vanliga fall... Men t.o.m. Det ser nog tyvärr "tjockt" ut här...

Varför ens ha något staket öht?

Det trevligaste är ju en helt öppen ridbana.

Sen de få och korta perioder du skulle behöva använda ridbanan så är det ju inte svårare än att du sätter dit litet plaststolp av trampmodell och drar litet elband.
Sedan när hästarna inte behöver stå där längre så är det bara att ta rulla ihop banden/tråden och ställa undan stolpen.

Voila! Fint igen:)

mvh Eva

Tränar hästarna lösa en hel del och har två unghästar som så småningom skall ridas in.. Så staket behövs, annars håller jag med, utan staket är fint!

Hästarna har stor respekt för trådstaket, så några utbrytare eller rymmare är de inte...

Mina tankar går tillbaka till armeringsjärnen... Det känns farligt, men jag kan inte riktigt tänka ut varför det egentligen skulle vara så farligt (med risk för att jag tänker helt galet)... ? De är ju rätt lättböjda, så det skulle väl vara att skarvarna går upp så att man får fria vassa ändar av armeringsjärn om de kröks... det är ju farligt. Annars är det väl bra att de ger efter och kröks... ?
Men stolparna måste antagligen sitta tätt för att inte järnen ska börja hänga ner, så det blir kanske ändå fult.

Järntråd? (om det heter så på svenska) Den syns iallafall så minimalt som något kan göra.

Om du inte precis hade skrivit att du vill kunna ha hästarna lösa, hade jag föreslagit telefon stolp liggande , dvs bara en marklinje runt kanten . Superfint !

Järntråd verkar farligt -om nu jag eller hästen skulle fastna i den...

Aluminium går ju av... Det ska gummitråd pinaldo också göra, men sån har jag aldrig sett i verkligheten.

Nån som har nån tanke om armeringsjärnen -farligt eller inte?

Hmmmm... Tunna slanor är tillbaka i tankarna igen, men hur tunt vågar man ha dem? O vilket träslag/var kan man hitta så tunt o långt trä som har naturligform (inte sågat)?

Jag tror (bara en tanke) att ska du ha hästarna lösa behöver du ha rejält staket , dvs trä frågar du mig . Det smälter in väldigt väl om du målar i en diskret färg gärna natur färg i ngt mjukt brunt eller liknande faktiskt .

Ja, det är klart att kraftigt staket är bra för lösa hästar... Men det får bli en kompromiss här, pga av naturen. Jag har som sagt inga utbrytare, jag har haft olika tillfälliga ridbanor nu under ett år, ofta bestående av ett enda gammalt elrep och plast-tramp-stolpar, o det respekteras, även av lösa hästar under träning.

Staketet kommer mer eller mindre att avteckna sig mot himmel och landskapslinjer vid horisonten, därför smälter även ett natur-målat staket inte in så bra som man skulle tro, det blir liksom en kraftig linje i synfältet...

Du har en väldigt vacker miljö som du anlagt en ridbana som kräver staket och där dina krav gör att enda sättet att dölja staketet tangerar att bli osäkra eller till och med farliga alternativ. Du kan inte tänka åt andra hållet och att, istället för att försöka låtsas som staketet inte finns, bygga någon typ av staket som TAR plats men som pryder sin plats? Staketet behöver ju inte nödvändigtvis vara samma hela vägen runt heller. Om man står och tittar genom båda långsidorna ser det ut att vara "mindre staket" om de inte har samma konstruktion. Vidare upplevs lägre staket "mindre staket". Så en kombination låg stengärsgård kompletterat med svarta plaststolp och svart/brunt/grönt band i någon bredd (beroende på bakgrund) kanske? En liten knähög "kulle" som sluttar brant på ridbanesidan och "översidan" av ridbanan (så att inget vatten fastnar på banan) kompletterat med ett staket som då ser lägre ut. Dölja delar av staketet med en gles eller tät häck? Blomsterrabatt (ok, nu börjar det krävas trädgårdsmästare för underhåll)? Lek med tanken att ha ett staket att visa istället för ett att dölja, lite i alla fall? :)

Anledningen till att man undviker armeringsjärn är på grund av att man fått in djur som sprungit in i stolparna när de hamnat lite snett (rådjur och annat vilt, klåfingriga hästar, förfall, slarv) och blivit spetsade. Samma gäller de gamla gärsgårdarna och väldigt smala stolp.

Du har en väldigt vacker miljö som du anlagt en ridbana som kräver staket och där dina krav gör att enda sättet att dölja staketet tangerar att bli osäkra eller till och med farliga alternativ. Du kan inte tänka åt andra hållet och att, istället för att försöka låtsas som staketet inte finns, bygga någon typ av staket som TAR plats men som pryder sin plats? Staketet behöver ju inte nödvändigtvis vara samma hela vägen runt heller. Om man står och tittar genom båda långsidorna ser det ut att vara "mindre staket" om de inte har samma konstruktion. Vidare upplevs lägre staket "mindre staket". Så en kombination låg stengärsgård kompletterat med svarta plaststolp och svart/brunt/grönt band i någon bredd (beroende på bakgrund) kanske? En liten knähög "kulle" som sluttar brant på ridbanesidan och "översidan" av ridbanan (så att inget vatten fastnar på banan) kompletterat med ett staket som då ser lägre ut. Dölja delar av staketet med en gles eller tät häck? Blomsterrabatt (ok, nu börjar det krävas trädgårdsmästare för underhåll)? Lek med tanken att ha ett staket att visa istället för ett att dölja, lite i alla fall? :)

Anledningen till att man undviker armeringsjärn är på grund av att man fått in djur som sprungit in i stolparna när de hamnat lite snett (rådjur och annat vilt, klåfingriga hästar, förfall, slarv) och blivit spetsade. Samma gäller de gamla gärsgårdarna och väldigt smala stolp.

...och det inlägget blev halvt oläsbart.... Men. Det kanske går förstå huvudmeningen i alla fall. Att bygga ett staket som inte skäms för sig, som det inte gör så himla mycket att det står där och ser snyggt ut. Istället för att försöka få det att se ut som det inte existerar (med de nackdelar som följer med).

Tänk typ nåt sånt här, möjligen med några låga stolpar som sitter fast i mitten av muren (man bygger in järnrör i muren som man sen kilar fast stoplarna i) med någon diskret tråd. På 1-3 sidor. Och något annat den andra långsidan en snygg luftig häck med blad/barr/blommor i en färg som matchar in?

Nej nej , jag pratade inte om ngt staket för utbrytare i sig , men ska du ha lösa hästar och uttrycker oro som du gjort ang säkerhet enligt vissa råd du fått så fick du min reflektion . Att staketet om du vill ha lösa hästar uppfattas , syns och är säkert , var tolkningen jag gjorde .

Moirans tankar verkar vara intressanta , i ekvationen det estetiska , om du bedömer att det du ska göra med lösa hästar osv på banan fungerar risk mässigt och att de klart uppfattar staketet och om olyckan är framme inte skadas för mycket rent troligt ? Fina förslag rent estetiskt ! :)

Senast ändrad:

Men varför göra det så svårt för sig med kompromisser du ändå inte gillar?

Det går lixom inte att äta kakan och ändå ha den kvar. Du har ju en jättefin ridbana men att hägna in den blir fult och ger instängdhet du inte vill ha.

Lösarbete på en unghäst kräver i min värld ett rejält staket med (om inte reglar) så iaf ordentliga plank i flera rader på varandra med 20 cm mellanrum. Och det är ganska skönt att ha en rejäl inhägnad att ställa sto med föl i första veckan, ställa en hingst i, eller för all del om man får besök av någon vars häst inte vill hålla sig innanför staketet.

Vill du inte förfula din ridbana så köp ett par-tre lass 0-8 stenmjöl och lägg det någon annanstans direkt på lerjorden, sen ett rejält staket som funkar så har du arbetsplats för unghästar -och lerfri yta att ställa dem på tidvis.

Du kommer inte vara nöjd med en kompromiss.

mvh Eva

Liknande trådar

Hästmänniskan Vi har ju en ny ridbana men bara provisoriskt staket runt. Nu vill jag ha tips på stängsel runt ridbanan! Jag har hela tiden tänkt...
Svar
15
· Visningar
6 259
Senast: esa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Sabotage?
  • Dressyrsnack 17