Tunnar ut i flanken...

T

toppskoj

Tänkte kolla om någon av har lite idéer kring mitt sto. Fullblod som går alla tre grenar, 11år.
Nu kring fällning tappar hon i utfyllnad i flankerna. Hull över revben och överlinje håller sig finfina.
Hon äter och dricker bra, fri tillgång på hö med kvot 6,7 och proteinrik müsli samt H*ppo Al*a och olja, betfor.
Hos förra ägaren fick hon soja, kan det skilja sig på viken proteinkälla man ger, hur dom håller hull?
Eller är det nåt annat som är fel/saknas när de sjunker in vid flanken och blir lite knotiga såhär??
Syns knappt vid ridning, det är i gången jag tänkt på det…

Tacksam för tips!

Sv: Tunnar ut i flanken...

Min första tanke var grovfoderbrist, men med fri tillgång är ju det ganska ovanligt. Om inte hästen har "våranorexi" och ratar höet till förmån för de ynkliga små grässtråna som börjar komma?

visserligen älskar hon mesiga små strån, men hon får ca 6kg kvällshö och detta började när det var snö på backen...

hon har alltså bra aptit på höet och står ofta å käkar!

Jag red tidigare ett fullblod som blev så, insjunken vid övre delen av flanken. En ET hade en teori om att det kunde vara liknande magsår (som du säkert vet är det inte särskilt ovanligt på fullblod som gått på banan). Vi fick någon kur med pulver som skulle vara bra för magen. Inte foderjäst och inte MagTarm, tyvärr minns jag inte vad det hette. han fick pulvret i någon vecka och sedan var han som vanlig igen i flanken.
Det återkom några gånger, ca en gång varje halvår men kuren hjälpte varje gång.
När han bytte stall blev magen jättebra och det återkom aldrig igen. Det nya stallet var mycket lugnare och hade mycket bättre matrutiner såsom grovfoder fem gånger om dagen istället för tre.
Det var alltså ingen veterinär som hade denna teori så det är ju inte alls säkert att det hade med magsår att göra, men magpulvret, lugnare stall och grovfoder oftare hjälpte honom.

Hur länge har du haft hästen och har den varit skadad eller avställd? Mår hon bra och tränar som vanligt eller har ni trappat upp träningen nyligen?

En valack jag hade tunnade ur i flanken under en period men han var i ganska dålig kondition när jag fick honom och när vi väl kom igång och börja träna så observerade jag att han dagen efter ett lite hårdare pass såg uppdragen ut i flankerna. Detta var dock på sommaren (varm sommar) så jag gav honom lite elektrolyter och till hösten försvann det. Inte säkert det var elektrolyterna som hjälpte utan det kanske bara var att han fick bättre kondition

Men pälssättning för de sätter ju ny päls nu kräver ju en hel del så kanske du skulle öka maten något?

här hittade jag lite läsning http://www.krafft.nu/nyheter/intressant_information_om_hastens_pals_1816/
och här mera
http://www.hippson.se/artikelarkivet/foder/palsfallning-och-palssattning-behover-hasten-extra.htm

Senast ändrad:

Tack för ideéren som kommit!

Hon har sått i samma stall nu i 1,5 år och inte varit så här lugn och lätthanterlig sen ajg köpte henen så magsår tror jag är att gå för långt.

Jag har ägt henne i 5 år nu och hon gör så här mer eller mindre varje år, men precis som artiklen säger så ökar jag fodret i december och vissa år hjälper det fint och det blir bara lite förändringar och ibland, som iår, blir det mer.
Funderar allvarligt på om det är sojan, hon fick det förra vintern å höll bättre...:confused:

Jag har inget belägg för detta men har av en som hållt på mycket med fullblod fått höra att några dl solrosfrön har bra effekt när de blir tunna just vid flanken!

Oj va spännande!!
Gav han dom bara sån man köper i affären då??

Jag har ägt henne i 5 år nu och hon gör så här mer eller mindre varje år, men precis som artiklen säger så ökar jag fodret i december och vissa år hjälper det fint och det blir bara lite förändringar och ibland, som iår, blir det mer.
Funderar allvarligt på om det är sojan, hon fick det förra vintern å höll bättre...:confused:

Har det varit någon skillnad i grovfoder värdet under åren? Har du tänkt om hon faller ur mer de åren grovfodret har lägre värden? Eller kanske till och mindre för de åren har du kompletterat med soja?

Ja sådana oskalade som man ger fåglarna!

Tänk bara på att det inte säljs som hästfoder, med tanke på doping osv, det brukar vara allt möjligt skräp med i säckarna! HelenaHandberg har skrivit en del tidigare här på forumet om du söker på solrosfrön. Finns ofta som ingrediens i utländska foder!

Jag brukar ge dom som har lite svårt att hantera våren vanlig bakjäst som finns i mataffären. Ger både lite extra b-vitaminer och och bakterikulturer som är nyttiga för mag och tarm. Det är det enda som dom vid studier av sådana medel kunnat påvisa någon effekt av.

/Camilla

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka