Tunna vinglas och andra snygga glas

Aliche

Trådstartare
Nu när jag och f.d. sambon gått isär så inser jag att mycket saker som man är van vid att ha försvinner, bland annat hälften av mina älskade vinglas från Zalto försvinner. Jag har tänkt att på sikt fylla på med flera och ha en hel uppsättning igen men med allt annat jag måste köpa nytt nu så får det vänta tills ekonomin återhämtat sig lite :)
Därför är jag på jakt efter liknande vinglas som är tunna i glaset men i en billigare prisklass än Zaltos (som ligger på runt 350:- styck)
Är det någon som har tunna vinglas som ni gillar?
Jag är även på jakt efter snygga "vanliga" glas och kaffeglas/latteglas, så vad har ni hemma?
Gärna i spännande former/snygg design/annorlunda design.
Jag gillar inte för krusidulligt eller med en massa färger detaljer, mer stilrent.
 
Mitt tips är att kolla Tradera, loppisar och auktioner. Där kan du hitta hela glasserviser för allt från några hundralappar. Det finns ofta alla möjliga typer av olika åldrar och kvalitéer.
 
Mycket sånt som försvinner i skilsmässor, tyvärr.
Själv saknar jag mina Kosta Oktav whiskeyglas. :cry:
 
Mycket sånt som försvinner i skilsmässor, tyvärr.
Själv saknar jag mina Kosta Oktav whiskeyglas. :cry:
Ja, man är så van vid att vissa saker är där och sen plötsligt är de inte det. Men jag måste säga att det har varit ganska roligt att köpa nya möbler till lägenheten och få den precis som JAG vill ha den utan att fråga någon annan :)
Sen kommer det faktiskt bli skönt att slippa en del grejjer också som jag aldrig riktigt gillade...
Och jag kan sova på diagonalen i HELA sängen moahahaha!

*Off topic*
 
IKEAs vinglas ar helt klart bra vardagsglas som aker diskmaskin och dar orrefors handdisk glas kanns som lite overkill. De ar STORA sa man haller bara upp en bottenskyla av vin och tunna nog for att kunna dricka ur dem.
Vi har haft några från IKEA men jag tyckte de var lite för låga och för tjockt glas. Jag tror man blir lite skadad efter att ha vant sig vid Zalto glasen haha
 
IKEA har ocksa hoga, stora glas numera och jag gillar formen battre an Zalto :crazy: Vitvinsglasen paminner om Zalto i formen, medan rödvinsglasen ar stora, hoga och runda. Naturligtvis ar de inte sa tunna som Zalto eller Orrefors ... men for mig duger de i vardagslag, sarskilt med tanke pa vilken hastighet jag har att sla sonder vinglas.:cautious:
 
Nu när jag och f.d. sambon gått isär så inser jag att mycket saker som man är van vid att ha försvinner, bland annat hälften av mina älskade vinglas från Zalto försvinner. Jag har tänkt att på sikt fylla på med flera och ha en hel uppsättning igen men med allt annat jag måste köpa nytt nu så får det vänta tills ekonomin återhämtat sig lite :)
Därför är jag på jakt efter liknande vinglas som är tunna i glaset men i en billigare prisklass än Zaltos (som ligger på runt 350:- styck)
Är det någon som har tunna vinglas som ni gillar?
Jag är även på jakt efter snygga "vanliga" glas och kaffeglas/latteglas, så vad har ni hemma?
Gärna i spännande former/snygg design/annorlunda design.
Jag gillar inte för krusidulligt eller med en massa färger detaljer, mer stilrent.

Jag tycker mina Ittala Essence är underbara och de ligger nog på runt 500 kr för 4 stycken.
 
Vinglas finns i en oherrans massa fabrikat och utföranden.

Ibland har man tur och hittar bra av en slump. För mig är det viktigaste att de ska vara god att dricka ur. Att kanten inte ska vara för tjock.

Jag slår också sönder vinglas i alldeles för hög takt.... Flera om året. Så om jag hittar glas som är vackra och har tillräckligt tunn kant så köper jag. Skulle klumpiga jag köpa märkesglas så skulle jag ruinera mig snabbt.

De jag har nu är från IKEA. Runda skapligt stora och med en tunn fin kant att dricka ur. Köpte ett dussin och har rätt många kvar ännu......
 
Har IKEAs stora, jag tycker de är rimligt tunna och jag förbrukar i alla fall ett i månaden. Höga, generösa och inte att jämföra med deras tidigare varianter.
Ja det var ju iofs ett tag sen vi köpte de gamla, jag kanske får ta mig ut i vildlandet och gå och känna på dom och se om jag gillar glaset :)
 
Jag tycker mina Ittala Essence är underbara och de ligger nog på runt 500 kr för 4 stycken.
Hittade ett 4-pack på rea och beställde hem, de ser trevliga ut på bilderna! Om jag gillar de kan man beställa fler och är det inte helt 100 kan man ju skicka tillbaka :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Avels fråga
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp