A
Allegra
Har rätt stora problem med att få ihop en fungerande foderstat till min häst, och har därför lite olika frågor som jag gärna vill ha lite hjälp och input med.
Situationen ser ut som följer:
C-ponny valack, 24 år gammal, som väger strax över 400 kilo (vägd på våg flertalet gånger). Har under hösten fallit ur, trots ökad mängd foder, och går inte upp i vikt (men inte ner mer heller). Han är välmusklad, rund över rumpan osv, men han är ändå för tunn över revbenen. Tänderna är kollade regelbundet (senast april 2007) av TL och han ska iväg på tandkoll nu igen i vår. Han äter glatt och har inga problem med att tugga fodret. Har tagit träckprov två gånger per år (vår och höst) i flera år nu, och han har alltid haft 0 EPG. Tog blodprov för att kolla allmän hälsostatus för ett år sedan och njurar, blodvärden och allt sånt är tipptopp. Han rids "lätt arbete", dvs regelbundet ut i skogen. Ska börja rida lite lätt i ridhus under våren också är det tänkt. Är MYCKET pigg och glad vid ridning.
För tillfället så får han drygt 8 kg hö per dag (fri tillgång i extra hönät i boxen), utspritt på fyra fodringar per dag. (3 fodringar med hö + kraft, och så en fodring med lunchhö).
Analysen på höet ser ut såhär:
Per KG foder
TS% 93,6
MJ 7.5
Råprotein 81
SMP RP 46,8
Kalcium 3,8
Fosfor 1,4
Magnesium 9,3
Ca/P kvot 2.7
Aska 53,5
Med andra ord så här Ca/P kvoten "för hög" redan ifrån högivan? Den ska väl ligga på ungefär 1,5, men den blir ju bra mycket högre än så. Vad gör man åt det problemet?
Foderstaten ser ut som följer:
Hö 8 kg (drygt!)
Sixteen Plus 0,5 kg
Lucern pellets 0,5 kg
Betfor 0,2 kg
Krafft Rehab 0,2 kg
Super G 0,1 kg
Olja 2 dl
Morötter 1,8 kg
Chevinal 1 pumpslag
Sen får han för tillfället lite extra lucernhack också, tillsammans med högivorna i boxen. Han har också ätit Build up, ungefär 0,3 kg, men slutade med det nu eftersom jag igår började ge Betfor och Krafft Rehab istället.
Jag räknar på att hans behov (underhållsbehov + lätt arbete) ligger på ungefär:
MJ 58
SMR RP 328
Ca 24
P 16
Men som hans foderstat ser ut idag, så får han ju bra mycket mer än så, och är ändå tunn:
MJ 84, 5
SMR RP 542
Ca 45,65
P 16,62
Ca/P kvot 2,75
Vad skulle ni göra?
Vill ju verkligen att han börjar gå upp i vikt, men vill ju inte överutfodra honom heller! Är bekymrad över Ca/P kvoten, så jag vet inte riktigt vad jag ska göra åt den... Han äter inte mer än 8 kg hö per dag heller (ser alltid till att det aldrig är tomt på hö i boxen). Han har aldrig varit svårfödd tidigare (har ägt honom i många år), men aldrig lättfödd heller. Har alltid hållt sig i lagom hull oavsett om det är sommar eller vinter, tävlingssäsong eller vila. Är därför lite konfunderad, och vet inte riktigt vad jag ska göra!
Behöver lite input, tack!
Situationen ser ut som följer:
C-ponny valack, 24 år gammal, som väger strax över 400 kilo (vägd på våg flertalet gånger). Har under hösten fallit ur, trots ökad mängd foder, och går inte upp i vikt (men inte ner mer heller). Han är välmusklad, rund över rumpan osv, men han är ändå för tunn över revbenen. Tänderna är kollade regelbundet (senast april 2007) av TL och han ska iväg på tandkoll nu igen i vår. Han äter glatt och har inga problem med att tugga fodret. Har tagit träckprov två gånger per år (vår och höst) i flera år nu, och han har alltid haft 0 EPG. Tog blodprov för att kolla allmän hälsostatus för ett år sedan och njurar, blodvärden och allt sånt är tipptopp. Han rids "lätt arbete", dvs regelbundet ut i skogen. Ska börja rida lite lätt i ridhus under våren också är det tänkt. Är MYCKET pigg och glad vid ridning.
För tillfället så får han drygt 8 kg hö per dag (fri tillgång i extra hönät i boxen), utspritt på fyra fodringar per dag. (3 fodringar med hö + kraft, och så en fodring med lunchhö).
Analysen på höet ser ut såhär:
Per KG foder
TS% 93,6
MJ 7.5
Råprotein 81
SMP RP 46,8
Kalcium 3,8
Fosfor 1,4
Magnesium 9,3
Ca/P kvot 2.7
Aska 53,5
Med andra ord så här Ca/P kvoten "för hög" redan ifrån högivan? Den ska väl ligga på ungefär 1,5, men den blir ju bra mycket högre än så. Vad gör man åt det problemet?
Foderstaten ser ut som följer:
Hö 8 kg (drygt!)
Sixteen Plus 0,5 kg
Lucern pellets 0,5 kg
Betfor 0,2 kg
Krafft Rehab 0,2 kg
Super G 0,1 kg
Olja 2 dl
Morötter 1,8 kg
Chevinal 1 pumpslag
Sen får han för tillfället lite extra lucernhack också, tillsammans med högivorna i boxen. Han har också ätit Build up, ungefär 0,3 kg, men slutade med det nu eftersom jag igår började ge Betfor och Krafft Rehab istället.
Jag räknar på att hans behov (underhållsbehov + lätt arbete) ligger på ungefär:
MJ 58
SMR RP 328
Ca 24
P 16
Men som hans foderstat ser ut idag, så får han ju bra mycket mer än så, och är ändå tunn:
MJ 84, 5
SMR RP 542
Ca 45,65
P 16,62
Ca/P kvot 2,75
Vad skulle ni göra?
Behöver lite input, tack!
Senast ändrad av en moderator: