Tunn sula efter verkning

L

lolzz

Hej. Jag har en häst som är helt i underbar form. Men dock har hon efter senaste verkningen fått en väldigt tunn sula på ena bakhoven. Hon hade skor innan och så, men får stå utan.
Nu märkte jag, när jag kollade hoven som jag gör typ varje timme (A) (hemskt rädd om min häst), att hoven blivit varmare än den andra bakhoven. Jag förstår själv att hon har tydligen ont. Men nu har jag forskat lite runtomkring detta. Och fått fram att jag ska lägga ett kallt bandage runt om hoven och sulan.
Men eftersom jag vill va alldeles säker så tänkte jag fråga ni som vet, hur ska jag sätta dit ett kallt bandage? Ska jag blöta bomull och linda om eller?
Om det är så; hur ofta ska jag byta den blöta bomullen?
Eller; ska jag göra å något annat sätt?

Är väldigt tacksam för svar så snabbt som möjligt!
Tack på förhand.

Sv: Tunn sula efter verkning

Inget svar på din fråga- jag blev bara nyfiken. Hur lyckades hästen få en tunn sula på bara ena bakhoven? En hovslagare som kanske skulle lyckas ta lite för mycket på en häst brukar ju åtminstone ta lika mycket på alla hovarna. En sådan miss brukar bli bättre efter ett par dagar utan att man gör så mycket åt det

Hur halt är den?

Vill du hålla det kallt är det nog smartast att den får stå ute på gräs. Ett bandage blir snabbt varmt hur du än bär dig åt

Sv: Tunn sula efter verkning

Det är inte bara att låta hästen gå utan skor om den gått med skor, om hästen har ont av att vara barfota, som du skriver så är det snällast mot den att sätta på skorna igen.

Liknande trådar

Hästvård 10 dagar efter skoning blev min häst ganska kraftigt halt och varm på höger fram. Ny hovslagare har förmodligen verkat för mycket. Jag...
Svar
8
· Visningar
2 480
Senast: Grazing
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 918
Senast: skuggi
·
Hästvård Hej! Jag rider en väldigt stor nordsvensk och han får så himla lätt hovsprickor, hans ägaren säger att han alltid fått sprickor, och Han...
2
Svar
21
· Visningar
2 133
Hästvård Hjälp!! Vad tror ni det kan vara? Tog ut min häst i hagen som vanligt. Inga fel på henne. 2 timmar senare är hon blockhalt.. Har varit...
Svar
15
· Visningar
3 388
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka