Tunn lamullspad - eller andra alternativ?

Roheryn

Trådstartare
Min häst kan inte ha vanlig vojlock eller schabrak på vintern. På något sätt blir det som om vojlocken "flyter runt" ovanpå den tjocka vinterpälsen (islandshäst) och "ruggar upp" den så att pälsen blir tråkig och sliten... Detta oavsett sadel (båda sadlarna jag har ligger still utan vojlock under). Jag vill dock ha något under sadeln, inte minst för att skydda sadeln från svett och smuts. Har då provat att ha ett fårskinn, som funkar lysande. Skulle dock vilja ha en "riktig" fårskinnspad, som jag kan sätta fast (på samma sätt som en vojlock) i sadeln. Men alla jag sett är så tjocka - någon som har tips på en tunnare pad med fårskinn (eller kanske renskinn) närmast hästen? Eller andra alternativ? Har provat teddypad, som funkar OK, men inte lika bra som fårskinnet....

Sv: Tunn lamullspad - eller andra alternativ?

Jag köpte en "ludde" från IKEA. Klippte till i formen så den passar. Fästanordning kan man sy på. Då får man fårull men utan onödig extra stoppning.
// Linda

Sv: Tunn lamullspad - eller andra alternativ?

Jag gjorde likadant. Det grå "Ludde" är tunnare än det vita. Klippte det rakt av på hälften och det ligger kvar under sadeln utan fästanordningar.

Liknande trådar

Utrustning Jag rider min häst med Ghost-sadel. Den sitter perfekt, men jag är lite rädd om Grandeur vojlocken som jag har under sadeln. Jag har...
Svar
7
· Visningar
1 197
Senast: MissFideli
·
Utrustning Min Islandshäst har svårt sadelläge. Superkort rygg, överbyggd och obefintlig manke. Jag har en Ghost sadel till henne som egentligen...
Svar
5
· Visningar
939
Senast: Buck
·
Western nåja, kanske inte riktigt men hon är iallafall lika bred som en! :D Har ju ett snart treårigt (i juni) paintsto som är av liten...
2
Svar
20
· Visningar
3 053
Senast: Zzuz
·
S
Utrustning Usch! Jag känner mig som världens mest hemska hästägare, en djurplågare!!!:cry: Pållen min har väldigt lätt för att få skav, sår, exem...
2
Svar
30
· Visningar
4 228
Senast: Magini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp