Tunn kanin?

R

Raudur

Nu blev det kanske lite många trådar från min sida :crazy:

I allafall så har jag en fluffig liten angora/dvärgvädur kanin på 3år som ser ut som världens tjockaste kanin på grund av all päls. Och det har jag förlitat mig på, men när jag badade honom i somras pga den hemska värmen som fick honom att må jättedåligt trots att vi klippte ur nästa all hans päls. Under denna päls var han alldeles för smal enligt min mening och nu skulle jag vilja ha tips på fodertillskott och sådant?

Han äter normalt och har fri tillgång till bra hö, han får ungefär två nävar pellets om dagen (är det för lite?) dessutom får han självklart fräsch frukt och grönsaker varje dag. Har nu också börjat tillsätta med nyponsoppa som ska vara näringsrikt för dom. Han har inga fel på tänderna så det borde inte vara några problem att tillgodogöra fodret. Han är väldigt lugn och inte stressig alls, men för dens skull är han inte hängig utan kommer glatt framhoppandes i buren så sjuk verkar han absolut inte vara.

Gör jag något fel? Fattas det något i hans foderstat? Lite konstig fråga kanske men avmaskar man kaniner? Har haft kaniner förut i hela mitt liv och aldrig haft dessa problem (snarare ett gäng vädurar som är alldeles för tjocka som jag desperat försökte banta v.v)

Sv: Tunn kanin?

Mina angoror var också tunna. Men pigga iallafall.
Varför nyponsoppa?? Det innehåller mest rent socker. Ingenting djur ska äta..

Jaså? Jag ger honom det då min kompis som är uppfödare ger det till sina kaniner när dom behöver extra vitaminer. Det kanske inte stämmer? Äsch han tycker det är vansinnigt gott åtminstonde :smirk:

Ja tacka fasen för att han tycker det är gott - och nypon är fullt med vitaminer Ja, men Nyponsoppa innehåller extremt med raffinerat socker. Kanske finns det en sockerfri variant som din polare använder.
Det är inte nyttigt med allt socker och kan vara en anledning till att han är mager - det ger en falsk mättnadskänsla.
Vitamintillskott ger man enkelt med hjälp av de preparat som finns i affärer.
Mycket frukt o grönt räcker gott för att dom ska få tillräckligt dock.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka