Tunn 2-åring

MiaFia

Trådstartare
Min unghäst har börjat tunna ur.Tappat över rumpan ingen katastrof men vill inte det ska minska mer.Allt foder är analyserat och en uträknadfoderstat den ligger lite i överkant med kvoterna är ok.Fri tillgång på grovfoder inne men inte fritt ute(går ej att få) luzern samt havre vitaminer.Avmaskad,pigg och håller igång.Hur mkt kan man stoppa i en unghäst?

Sv: Tunn 2-åring

Kolla masken o ev tänderna.
Är det ok så är det så att din häst behöver mer mat.
Behovet går inte att utläsa i en tabell, det är väldigt indivduellt. Vissa behöver nästan dubbelt så mycket som andra individer.
Prova ett par dl matolja och ett par dl soja om dagen, vänj in försiktigt.

Mata tills dess att hästen ser bra ut!

Som sagt tabellhästar finns men lika vanligt att de inte är det...

Min 6åring är enligt tabellerna så underfodrad attt hon skulle nog ha dött vid dethär laget och min 14åriga (dräktiga) är på andra hållet hade hon ätit enligt tabellen så hade det varit skinn och ben kvar.

Avmaskad i början på mars.Minns inte vilket medel men de va mot blodmask. Hon hade 125 epg lilla blodmasken.

Bara en tanke -utöver det som de andra skrivit. Hästen kanske kommit i en räserväxtperiod (yes, här hittar vi på passande ord) och behöver då mer mat för att inte falla ur under den perioden.
Min häst (nu 5 år) har alltid varit väldigt rund och så (men så är den en ganska liten häst med, och alltid sett relativt "färdig" ut), henne kunde man se i perioder att korset var något spetsigare = nu växer hon extra igen...
Din kanske växer mer häftigt och då faller den ur lite.
Men är den avmaskad och frisk i övrigt, så är det nog bara att öka maten som gäller. Göda det lilla djuret ;)

Ja :) de har ju inte sin snyggaste period direkt när de är runt 1,5-2 år :grin:
På vintern precis innan min blev 3 så såg hon ut som en köttbulle med ett huvud och fyra ben ditklistrade.. alternativt en underlig form av skogsdjur..
Men mät hästen och kolla, men jag tycker det verkar troligt att det är nån sån växtomgång och att kroppen inte riktigt hunnit med.

Liknande trådar

Foder & Strö Finns det något foder UTAN vete, betfibrer, majs,korn, havre? (utom olja och lusern som redan ges) Behöver ge mer kalorier. Har ett...
Svar
10
· Visningar
1 469
Foder & Strö Med en hel del fullblod i stallet brukar det här med att få upp dom i hull vara piece of cake. Men nu går jag bet. Hästen ifråga var...
2
Svar
31
· Visningar
4 238
Senast: mackan
·
Foder & Strö Nu står jag inför problemet att hästen jag har fått hålla igen på varje grässtrå i vanliga fall går ner i vikt av sig själv. Han är...
Svar
16
· Visningar
2 121
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Har en 28 åring här som nu har börjat tappa vikt, och jag är väldigt villrådig vilket foder jag ska köpa. Upptäckte det för bara någon...
2
Svar
23
· Visningar
2 095
Senast: Soffan74
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka