Tungan över bettet.

S

Sus@nne

Hej !
Jag har tagit hem ett litet welsh mountain-sto på prov som jag troligen skall köpa. Som sällskap till min häst och som ridhäst till mina barn. Hon är jättesnäll och lätthanterad men är rätt så slängig med huvudet när hon rids. Tränset som följde med henne var alldeles för stort så bettet hängde i munnen på henne, bettet var jättegrovt och dessutom alldeles för brett så det vek sig i munnen på henne. Första gången hon hade sakerna på sig hos oss så såg jag att när hon började slänga med huvudet så hade hon lagt tungan över bettet. Jag har fixat nytt träns och ett nytt bett som sitter bra men problemet försvinner inte.
Mina barn är inte så duktiga att rida ännu men en kompis dotter som är duktig har ridit henne och när hon jobbade men henne så gick hon stundtals riktigt snyggt men så började hon fippla med tungan och kasta med huvudet osv.
Ge mig ett råd ! Vad kan jag göra, tungfelsgummi ? (Dom är ju så stora så hon får väl fulla halsen:crazy: ) Tungfelsbett , verkar ju vara omöjligt att få tag på i så små storlekar 8,5 eller högst 9,5 cm.
Hon gick med halsförlängare hos förra ägaren men det känns inte kul att spänna in henne med det när man vet att felet sitter i munnen.

Hoppas på många kloka råd:bow: MVH Susanne

Sv: Tungan över bettet.

Jag hade samma problem med min shettis när jag köpte henne. Frågade i min ridsportaffär och expediten föreslog tungband:eek: :eek: :eek:. Aldrig i livet att jag skulle använda det på lilla T! Provade en massa olika bett i olika storlekar och kom slutligen fram till ett rakt bett med fasta ringar från Globus. Det kallas tydligen för muffbett :angel: (aldrig hört) T fungerar jättebra både i körning/ridning med detta bett. Det kan ju vara värt att prova i alla fall... Om du kollar på Globus hemsida så kolla även under Bett/övriga, deras nya myggbett verkar bra...
//marti

Hej och tack för ditt svar !
Jag ska prova ett rakt bett, det låter ju ganska logiskt egentligen. Det måste ju bli svårare att få över tungan när bettet inte viker sig.
Jag skulle inte heller vilja använda tungband, som ägare till en klb travare så är jag lite emot alla dessa prylar som man använder inom trav-världen. Min stora har gått med tungband, bomull svansgaffel och massor av annat kul:eek:
Tack igen för tipset MVH Susanne

min kompis har en häst men samma "problem".Hon har remontgrimma på sin pålle och för henne verkar det funka.

hade för länge sedan en b-ponny som la tungan över vad vi än gjorde.
då tungfelsgummit va "för stort" klippte min mamma till en läderbit som hon satte på bettet som ett tungfelsgummi.
det avhjälpte "problemet".. hon sa att man gjorde så när hon va liten!! :)

Hon reds tidigare helt utan nosgrimma, jag har ett aachenträns på henne, men hon avskyr när jag har nedre nosremmen på. Hon slänger ännu mer med huvudet då hon ,trots remmen, lyckas dra tungan över.. Kanske vore en remontgrimma bättre.

Jag har tänkt på det men jag har inte sett så små bettlösa träns. Hon har ett väldigt litet huvud så hon har shetland på träns. Finns det :confused:

Visst är det kontigt att det bara finns jättestora tungfelsgummin. Minns du hur ni fick fast lädergrejjen i bettet ? Jag får kanske testa med det, vill ju så gärna att det ska funka.Tack för tipset.

om du klipper ett hål i ena ändan, och trär igenom tillbaks. som ett tungfelsgummi, fast i önskad storlek. :crazy: knepigt att förklara med ord. (gör bara inte för stort hål)
lycka till..:)

Ok, jag är med :idea:
Jag antar att hålet ska vara så pass trångt att själva "lappen" inte kan glida tillbaka. Ska prova :banana:

Vi har en islandsvalack som också la tungan över bettet när amn var yngre. Vi fick råd från vår tränare att släppa ner bettet så hästen själv är tvungen att pela upp det så det inte hänger på tänkerna. Det funkarde på Stjarni så...

/Jenny

Har ett arab sto som gör likadant, har inte haft henne så länge, köpte henne i december 2005. Ska testa något av era tips, egentligen har jag inga problem med att hon gör det, men man kan ju alltid se hur hon blir att rida när hon inte gör det ;)

Liknande trådar

Utrustning Behöver hjälp och nya idéer angående min ponny som är orolig i munnen och gärna lägger tungan över bettet. Han är en irländsk import och...
Svar
8
· Visningar
1 099
Senast: Efwa
·
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 336
Dressyr Min häst har blivit som förbytt över natten. Han har alltid varit lugn i munnen och har alltid nosgrimman väldigt löst spänd. Han blev 6...
Svar
17
· Visningar
1 995
Senast: Catrool
·
Utrustning Jag har ett treårigt halvblod som börjat med en väldigt ful ovana. Han drar bak tungan så den hamnar helt hoptryckt långt innanför...
2
Svar
34
· Visningar
3 937
Senast: Maja_Kandi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar