Tunga raser

Sv: Tunga raser

ah.. men sen kan juh tolka den optimala hästen också, det jag anser är den optimala dressyrhästen är det säkerligen inte alla dressyrdomare som håller med om.

Här har du en annan barockintresserad perfektionist! :)

Jag har planer på att tävla någon gång i framtiden, men då ska allting vara perfekt, inga halvmessyrer här inte. Och jag går direkt ut i LA.

Immer (som bara fixar vänster galopp än så länge.... :o )

I min värld är en bärig nordsvensk mycket närmre målet "optimal dressyrhäst" än ett halvblod med framben á la sprätthöns och med bakbenet i ett annat landskap.

Immer

Haha, instämmer ;) ska det va så ska det va. För min del siktar jag också på att debutera i LB:2/LB:3 eller någon av de lättare LA-klasserna. Hästen skulle bli less av att bara trava omkring. Men förvänd galopp är kanske lite överkurs.. Jag vill vara väldigt noga med att få till en bra stadig galopp och att galoppfattningarna sitter till 100% innan jag ens funderar på förvänd galopp. Och eftersom vi inte jobabr så mycket i traven i nuläget, känns skolor i trav och skänkelvikningar också lite avlägset. Jag skulle t o m ha lättare att få honom att trampa :D

Satsar på att vara startklar till nästa sommar eller möjligen redan till hösten om det fortsätter i den här takten. Men man ska nog inte vara så stöddig när man fortfarande tränar på travövergångarna som svåraste moment ;)

Ja.. men med en nordsvensk kan du heller inte hävda dig i höga dressyrklasser, eftersom att i dagsläget så är det "modernt" med hästar som har bra frambenslyft.
Och man strävar efter stora, lätta och explosiva gångarter.

Tycker en "lätt" riden nordsvensk, dvs en häst som rids mjukt med lätta hjälper, brukar kunna ha rätt snyggt steg.
Och galoppen på en barockriden nordis!! :love: Såg en liten ponny, islandskorsning tror jag det var, som tjejen skulle fatta galopp med och framdelen inkl. manken på hästen var lyft flera dm i galoppen! Sen fick den inte så fin galoppkvalitet efter ett tag, men man märkte att den hade rätt bogfri galopp ;)

En grej jag tycker är jättekonstigt om man jämför barockridning med "vanlig" dressyrridning är att man inte verkar ha problem med att bogen trycker in eller ut på samma sätt.? Kanske för att man rider hästen så mycket framåt att den blir lite rakare av det. För när man kommer åt hästen brukar den oftast fuska genom att trycka ut eller in bogen, men det fenomenet har jag inte märkt lika mycket på dressyrridna hästar, kanske för att man inte pressar dem lika hårt vad gäller samlingen och böjningen? Har självklart sätt en del dressyrhästar som skjuter bogarna hit och dit när de får chansen, en del ridskolehästar t ex, och då brukar de oftast ha svårt för galoppfattningar.

Det handlar nog ofta om att man böjer för mkt.
Och att ryttaren låter hästen skjuta ut bogen.
Hästarna gör inget som ryttaren inte tillåter. :)

Akustik skrev:
Ja.. men med en nordsvensk kan du heller inte hävda dig i höga dressyrklasser, eftersom att i dagsläget så är det "modernt" med hästar som har bra frambenslyft.
Och man strävar efter stora, lätta och explosiva gångarter.

Och vad har "modernt" att göra med "optimal dressyrhäst"?
Om man läser TR står det absolut ingenting om att hästen ska sprätta med frambenen och ha stora, lätta och explosiva gångarter:

"Skritten ska ha en ren fyrtakt och vara energisk
Traven ska vara tvåtaktig, ren regelbunden samt elastisk
Galoppen ska vara tretaktig, välbalanserad, rytmisk och energisk"

Vem vet - om ett antal år blir det kanske "modernt" med hästar som bär sig? :angel:

Immer

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Kastrering av tik - erfarenheter?
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka