Finns ingen vettig människa som sitter och rider i vattenpölar med benlindor eller i ösregn.
Utan de har du bara när det är torrt underlag eller i en paddock/ridhus och tror mig som använder benlindor istortsett varje dag de väger inte merän var tunga boots gör.
Men visst väger de bly om du lindar och galopperar längs en strand
Och viktfördelningen är helt annat än vad tunga boots avger som bara sitter på karlleden och faktiskt belastar kotleden rätt mkt.
Det är som jag skulle linda underarmen och handleden när jag gymmar, jag för bättre stöd och risken för musarm är mindre än om jag kör utan.
Men om jag däremot sätter en tungt armband bara runt handleden som väger 2 kilo och går runt med denna varje dag 1 timme kommer jag få problem dels med handleden men också troligtvist musarm och i senorna som går i underarmen och slutar vid armbågen.
Samma sak med häst linda ben är som stödlinda våra underarmar och handles
Boots är som tunga armband.
Dock är det bara nyttigt att då och då träna underarmarna med just att ha vikter runt handleden och pressa upp så man stärker underarmen och jobbar upp den muskeln.
Alltså om man för över detta på hästen är det bra att DÅ och DÅ träna med viktboots faktiskt på alla hästar oavsätt ras.
Men varje dag neeee inge jag kommer göra eller kan reka till folk att göra.
Det är väl som med allting vi gör??? Lagoom är bäst=)
Ni som bara vill använda boots ute påtävling gör de ni vet nog vad ni gör, jag menar annars märker ni väl rätt fort att utan boots vinner jag med förlorar jag och gör något åt de=)