tunga beslut fattade

vinkelina

Trådstartare
jobbigt jobbigt. har idag kommit fram till att jag inte kommer att betäcka mitt sto i sommar. allt var klart och hon håller på att gå in i brunst nu.

Tyvärr blev jag tvungen att laga bilen, och den blev betydligt dyrare än beräknat, så alla hästpengar gick dit. Har inte en chans att skrapa ihop på nytt allt som behövs nu på en vecka :(

Ett försök skulle jag ha haft råd med fullt ut, sedan fanns de möjlighet att få ev rabatt på följande "sändning" då jag skulle seminera. Men om man inte har råd att betala första omgången

Frågan nu är om de kommer att vara försent att ta föl efter mitt sto, född 92. har haft föl 98

Har musklat upp henne hela vintern och fått en rätt hyfsad kondition på hästen

Sv: tunga beslut fattade

Åldersmässigt så är du redan sent ute. Om det är för sent vet man inte förrän man provar. Att hon har haft föl 98 spelar ingen roll men det faktum att hon är 18 år i år gör att hon sedan två tillbaka har passerat "bäst före datum" för betäckning. Det är då ålderförändringarna på alla ston börjar i livmodern. Om stoet används kontinuerligt i avel så spelar det mindre roll. Men enstak föl för flera år sedan ändrar inte på något utan då blir det blir svårare och svårare att både få dräktigt och få stoet att gå hela tiden ut. Men det är inte omöjligt så om du beslutar dig för att försöka nästa i år istället så finns det inget som hindar att det kan gå bra då också.

om de finns nått positivt i det hela är att hon aldrig har gått in i brunst så bra som nu, mycket regelbunden (med ett humör som heter duga)

förra året ville de sig inte alls, enligt ultraljud var hon mogen, men ingen brunst dök upp. hjälpte inte ens fast hon sprutades i gång

Ett alternativ som kan vara värt att pröva är naturlig betäckning. Det är ju inte särskilt dyrt, sedan så är ju hingstarna ofta mkt effektiva på att få stona i brunst när de uppvaktar stoet. Med tanke på hennes ålder så bör du göra ett försök så snart som möjligt tycker jag. Vet ju inte om det är hopp eller dressyr du vill ha, men i Halmstad har vi fina Haydn som är godkänd hingst och som gått 1.60 ägaren har förmånliga avgifter och bra uppstallningskostnader. Trots att han är gammal så fungerar han ofta bra med ston som är lite svåra. Gå in på stallbrudefors.se. För att kolla kostnader. Lycka till!

Lite långt borta då jag bor i finland, samt har ett finnhäststo :) Vi prövade på naturligt betäckning i fjol utan resultat, hon var inte alls intresserad av hingsten i fråga. Hemma på gården har vi oxå två hingstar, men de finns inte en gnutta intresse för dem. Dessutom går hon i hagen brevid den ena. Däremot har hon tänt till ordentligt på en valack :P

Hingstavgifter i sig själv är inte så stora problem, men sen kommer uppstallningen och semineringen till, är den biten jag ej har råd med, för om de går som förra året var hon borta i 3 veckor

Har ett sto på 19 år som är betäckt, får se hur det går men inget som veterinären regerade på. Är de bara i bra kondition så ska det inte behöva bli problem, dock hade det ju inte varit lämpligt om det var första fölet... Tycker själv att det är sista möjligheten för mitt sto, skulle inte försöka nästa år även om det inte skulle ta sig i år. Vet att många betäcker långt efter att stoet fyllt 20 år men där tycker nog jag att man blivit för egoistisk...

Som sagt min egna åsikt, jag tycker att de är för gamla efter 20 år men det är ju upp till var och en och beror naturligtvis på vad det är för ras på hästen och vilken kondition den är i o.s.v. (även om stoet naturligtvis alltid ska vara i bra kondition om man ska betäcka det). Bara vad jag själv har dragit gränsen.

Liknande trådar

Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 022
Senast: NotlikeI
·
Avel Är fortfarande intresserad av att ta ett föl efter mitt sto. Testat 2009 och 2011 utan resultat, 2011 mer seriöst med flera försök, dock...
Svar
19
· Visningar
2 450
Senast: vinkelina
·
Avel Ser ut som att jag i sommar har möjlighet att betäcka mitt sto med hingsten jag suktat efter i 3 år. Hon har haft föl -98, betäckt...
Svar
2
· Visningar
1 171
Senast: KickiH
·
L
Hästmänniskan Fick ett samtal nyss från en av mina hästköpare, köpte hästen i juni - ett helt fantastiskt litet sto med hjärtat på rätta stället...
Svar
15
· Visningar
2 832
Senast: Krummi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka