Tumregler på hur man ska tänka och räkna...

A

AnnaVirrPanna

Jag såg att man inte får fråga om foderstater på enskilda hästar så jag omformulerar mig och frågar mer generellt. Vad är det för regler man ska gå efter? Hur räknar man egentligen...Kan räkna foderstater på kor men det hjälper kanske inte med tanke på att pållen faktiskt är en häst även om han ibland kan vara envis som en kossa ;) Tack på förhand// Anna

Sv: Tumregler på hur man ska tänka och räkna...

Det finns i princip två sätt...
1. Man utgår från hästens vikt, arbete, ras, kön, uppstallning etc etc
2. Man utgår från hästens nuvarande foderstat som behöver justeras uppåt/neråt i Mj och/eller protein för hästen är för fet, för smal, för pigg, för lat...

1. Vuxen häst som väger 500 kg, kollar i tabell vad grundbehovet för "normalhästen" i den viktklassen kan tänkas ligga på, jaha mellan 53-58 Mj. Sedan räknar man ut arbetet (finns formler) eller också kör man mer generella %-påslag. Vi väljer 25% för lätt arbete och då är vi uppe i 66,25-72,5 Mj.

Tar Mj x 6 för att få proteingivan som då blir 397,5-435 gr smbrp. Kollar höanalysen som säger t.ex. 7 Mj och 40 gr smbrp/kg foder kvot 5,7. Hmm lite för låg kvot, måste tillföra någon form av mer protein. 8 kg hö ger då 56 Mj och 320 gr smbrp. 10 kg hö ger 70 Mj och 400 smbrp. Nu får man börja kolla runt på vad man vill ge mer för att få upp dels kvot dels Mj. Lucern om man vill ge mer grovfoder, vill man ge kraftfoder finns det en uppsjö... Sen har vi mineralerna! Det är ett eget kapitel egentligen men man räknar ut Ca, P och Mg per tillförd Mj i foderstaten och selen på hästen vikt. 0,2 mg selen/ 100 kg häst, för vår exempelhäst alltså 1 mg/dygn.

2. Betydligt enklare... För fet, då ger man mindre mat, för mager då ger man mer mat men man måste ändå tänka på Mj/smbrp-kvoten och på mineralerna... För pigg, kanske mindre kraftfoder och mer grovfoder kan vara en lösning, tvärtom då för lat häst? Ta bort grovfoder mer kraftfoder? Nja, ingen bra lösning egentligen. Hästar ska ha mycket grovfoder. Det bästa för hästen är att den får 1,5-2 kg ts/100 kg kroppsvikt vilket för vår exempelpålle blir mellan 7,5-10 kg ts per dag... Vad blir det då? Mellan 9-20 kg hö... Nu svamlade jag visst iväg men kontentan är i alla fall att man alltid ska försöka täcka så mycket som möjligt av hästens behov med hjälp av grovfoder och då det inte går ihop skarva på med krafftfoder.
//marti

:bow: du har redan fått ett toppen svar, men som sagt utan analys på grovfoder är det omöjligt att räkna ut:bow:

snigelfarmor skrev:
var finns tabellerna och är de internationella?
Behovstabellerna för häst finns i foderböcker t.ex "Hästens Näringsbehov och utfodring" av C. Planck och M. Rundgren.

Finns även i SLU:s häften t.ex. "Utfodringsrekommendationer för häst" och det lite äldre "Hästen - Näringsbehov ovh fodermedel"

Om de är internationella eller inte har jag ingen aning om, men hästar har nog ganska likartade krav vare sig de bor här eller i "utlandet"
//marti

ggå in på hästmagasinets hemsida och gå sedan till gratis foder start. det enda du behöver veta är vad ditt hö innehåller och mineralerna samt fall du köper färdig foder. viken är viktig den med höll på att glöma det.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
507
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 877
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 467
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama