E

esyl44

Hej!
I Januari köpte jag en underbar islandshäst på nio år.För några veckor sedan upptäckte jag en svullnad på halsen. Trodde då att han reagerat kraftigt på något insektsbett. Den gick inte bort och vi åkte till veterinären i går. Svullnaden är hård och drygt två dm. lång. Känns på båda sidor om halsen. Veterinären tog prov från den och pratade om att det skulle kunna vara en tumör. Får reda på provsvar nästa vecka. Är det någon som varit med om något liknande? Kan det verkligen vara möjligt att tumörer växer i sådan rasande fart?
Jag vet att jag inte borde ta ut något i förskott men känner mig orolig ändå. :confused:

Sv: Tumörer

Självklart vet jag inte vad det är....
Ville bara ge lite moraliskt stöd !
Sitter "knölen" vid strupen ner mot bringan eller uppe på själva halsen ?
I detta läge är det kanske bara att vänta och se....
jag läste nånstans om ett chip som vandrat, men då borde ju vet
ha märkt det ? fast då skulle det inte varit på båda sidor ?
Fettknölar kan växa väldigt fort och är ofarliga !

Hej från hambo

Hej Hambo
Tack för ditt stöd! Svullnaden sitter under manen, alltså högt upp och ungefär på mitten av halsen. Har nyss tagit en ridtur och han är i a f pigg och glad som vanligt. Skönt det!

Hej!
I Januari köpte jag en underbar islandshäst på nio år.För några veckor sedan upptäckte jag en svullnad på halsen. Trodde då att han reagerat kraftigt på något insektsbett. Den gick inte bort och vi åkte till veterinären i går. Svullnaden är hård och drygt två dm. lång. Känns på båda sidor om halsen. Veterinären tog prov från den och pratade om att det skulle kunna vara en tumör. Får reda på provsvar nästa vecka. Är det någon som varit med om något liknande? Kan det verkligen vara möjligt att tumörer växer i sådan rasande fart?
Jag vet att jag inte borde ta ut något i förskott men känner mig orolig ändå. :confused:

Jag kan inte hjälpa dig med vad det kan vara, men på frågan "Kan tumörer växa i sådan rasande fart" kan jag svara av erfarenhet i alla fall, dock på min hund.
Åkte bort i 3 dagar och mamma tog hand om vovven så länge, dagen innan badade jag han ordentligt, överallt gnodde jag in schampo osv. 3 dagar senare då jag kommer hem har han en rätt stor tumör på benet :( Och detta tog alltså bara 3 dagar!!! Han hade det inte där då jag åkte. Det är en liten hund, med små korta ben, så den syntes väldigt väl på benet 3 dagar senare :( Det är helt sjukt tycker jag. Veterinären sa att dom uppkommer så pass fort och även växer fort, jag trodde inte det var sant.

Liknande trådar

Hundhälsa Igår åkte vi in till djursjukhuset med vår lilla valp vi bara haft hemma i fyra dagar, då hennes öga svullnade upp. Under undersökningen...
Svar
7
· Visningar
1 509
Senast: BornAgain
·
Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 723
Senast: prallan
·
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 550
Hästvård Jag har en islandshäst som under en längre tid har haft hårda svullna spottkörtlar. Kontaktade veterinär i augusti 2015, hon fick då...
Svar
3
· Visningar
951
Senast: drutta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka