vippan

Trådstartare
Nu måste jag fråga alla kattintresserade här på forumet:
Hur vanligt är det med tumörer på katt?

Jag är så himla orolig för min lilla kille. Han ska in på operation på måndag för att utreda en mystisk knöl i en led. :crazy:

Vi fick tyvärr avliva vår hittekatt förra året p.g.a. en tumör på käkbenet som höll på att luckra upp käkbenet så att det till slut skulle gå av :cry:
Sotis var en kastrerad hittekatt av skogis typ. Vi hade honom i 13 år men veterinären sa att han skulle inte bli förvånad om katten var över 20 år. Sotis var aldrig sjuk under de år vi hade honom förrän detta hände och vi beslutade att låta honom somna in för att slippa lida mer.
SAKNAR HONOM SÅ... :cry:
Så jag har inga bra erfarenheter av tumörer man å andra sidan var ju Sotis en gammal katt och då är tumörer vanligare, dessutom satt tumören på ett ställe där den är omöjligt att ta bort. Sitter tumören i ett ben kan amputation vara ett alternativ eftersom katter klarar sig utan större problem på tre ben.
Lycka till med din kisse!

Sv: Tumörer

*puttar upp*

Är opererad nu men de kan inte säga vad det är för knöl. Ska in nästa vecka igen. *suck*

Tydligen inte allt för ovanligt med tumörer just i munnen, har också avlivat en katt pga detta. Finns en teori om att katter som är passiva rökare (alltså vistas där människor röker) drabbas oftare av just dessa tumörer, men det låter jag vara osakt.
Nin

Har de röntgat katten?? Ibland brukar röntgenveterinärerna kunna säga vad det är genom en enkel bild.
Hoppas det inte är nån fara!

Liknande trådar

Övr. Katt För några veckor sedan gick en av mina katter bort. Han var 15 år och hade börjat tackla av sedan en tid tillbaka, i början av januari...
Svar
2
· Visningar
533
Senast: MJLee
·
Katthälsa Hej! Min katt var hos veterinär i förrgår och fick öppnat en varböld (efter bitskada) och har drän. Hur länge är det vanligt att de är...
Svar
8
· Visningar
646
Senast: CFrisk
·
Katthälsa Hej, Letat bland andra trådar, men försöker med en ny fråga. Katten kom in i går morse och var förlamad i svansen. Akutbesök till...
Svar
19
· Visningar
1 639
Senast: Googlarn
·
Katthälsa Hej! Min 16 årige hane har hypertyreos (bra T4 värde nu m h a medicin Apelka vet) samt så har han jättemycket artros, särskilt i...
Svar
10
· Visningar
748
Senast: Joppsa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka