tuggar på bettet

Sv: tuggar på bettet

Inte nödvändigtvis, men ett mjukt tuggande (inte frenetiskt gnagande!) kan vara ett tecken på avslappning, och det är ju positivt.

Det behöver inte vara så.
Min häst tuggar (eller egentligen, suger) på bettet även när hon skrittar på lång tygel.

Immer

Att hästen tuggar på bettet kan bero på allt möjligt beroende på häst. Vet många hästar som börjar göra det när de är avslappnade, men vet även flertal väldigt stressade hästar som tuggar konstant.

Fast då är det ett annat tuggande, va?
Oftast går det att skilja på ett stressat tuggande och ett lugnt och avslappnat, mera sugande.

När jag inte kunde så mycket om hästar kunde jag inte se skillnad på det. Och därför utgår jag inte ifrån att alla andra heller kan det.

nej, vad jag vet är det för att den trivs å gå så då.. :bump:

Hejsan,

Jag red ett fullblodssto ett tag, det jag märkte var att vid uppvärmning tuggade hon mycket på bettet, med stängd mun och allt var harmoniskt och lugnt. Ibland under själva "jobbet" slutade hon tvärt att tugga så fort det blev jobbigt eller om hon blev stressad. Tyvärr var det svårt att få tillbaka det harmoniska när hon väl en gång stressat upp sig och då fortsatte hon heller inte att tugga bettet under resten av passet.
Under uppvärmningen var formen ganska låg och hästen var ganska oaktiverad bak, så på henne handlade det nog om att vara tillfreds med både jobb och ryttare.

cavat_best skrev:
om hästen tuggar på bettet, går han i rätt form då? :banana:

Nej, jag skulle kalla det för att den tuggar på bettet. punkt slut.

Hur den trampar under sig med sina bakben, hur den bär upp ryggen, och hur lösgjord den är har mer med form att göra än själva betttuggandet.

Liknande trådar

Foder & Strö Upplever att strimlad betfor ger viss tuggtid. Finns det fler liknande foder? Som hästen kan svälja utan att mala sönder, men som...
2
Svar
28
· Visningar
1 440
Senast: Hgfy
·
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
25
· Visningar
1 946
Hundhälsa Hur gör ni andra som tävlar/tränar mycket med era hundar? Jag har en BC på 2,5 år. Kör canicross varannan dag mellan 6 och 10 km...
Svar
4
· Visningar
697
Senast: Jadzia
·
Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
2 541
Senast: villhöver
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30