Tuggande terrier

Carolininen

Trådstartare
Slänger upp en till tråd med tema belöning!

Min staffe är helt galet tuggig, vilket blir en nöt för mig att knäcka i apporteringen. Har precis köpt ny apportbock igen då han blev lite entusiastisk på träningen och bet den förra mitt itu. (Hur stor kan man ha till en liten hund?)

Kamp och jakt är hans bästa belöning men jag har svårt för att hitta leksaker som håller mer än en träning. Allt tuggas sönder och han gör det i steget medans han springer runt och triumferar. Kampar jag med honom lyckas han också slita sönder föremålet.
Jag vill inte gå in och korrigera honom vid dessa tillfällen. Det är ju hans belöning.

Dels önskar jag tips på extremt hållbara kampleksaker/boll på snöre. Dels önskar jag tips på hur jag ska få honom att fatta att apporten är ett verktyg och inte en belöning. Nu är han så laddad på apporten att jag har svårt att dämpa honom. Sitter han stilla à la Lk 1 funkar det ibland men så fort han ska hämta apport tuggas det frenetiskt.

(Jag belönar alltid med godis i apporteringen för att dämpa honom)

Mvh C

Sv: Tuggande terrier

belöna inte så länge, det räcker med några sekunder, och du ff håller i leksaken då hinner han nog inte bita sönder de hela tiden!!
hrt flätade fleece-kamp-dummies håller länge...
ZOGOFLEX leksaker sägs vara bitsäkra... en bit brandslang!? oxå MKT hållbara hr du provat det =)??

apportstorleken ?? jaa så stor att han kan greppa den ändå... min gamla jack russel var likadan, men de har ju itne lika stor kraft i käkarna som din :) han fick ha en mkt större apport än vad som kankse ses som vanligt för en sån liten hund.

kankse gå tillbaka lite i kasta iväg apporten - träning, och bara göra det en meter eller så så han kommer tillbaka till dig innan det gått s långt i tuggandet?! så gjorde jag förr.

Jag har tränat bort tugg genom att delvis avleda hundens uppmärksamhet från apporten i träningen.

Det som hjälpt oss mest är enligt följande:

1. Kasta eller lägg ut apport på lämpligt avstånd
2. Skicka ut hunden på kommando
3. Direkt när hunden greppar apporten ge belöningssignal och dra fram en leksak som kastas bakåt
4. Hunden får därmed släppa apporten på eget bevåg (EFTER signalen såklart) och kommer förhoppningsvis få ett sånt sug mot belöningen att den inte tänker så mycket apport.

Tanken är att hunden ska tänka "nu jäklar ska jag skynda mig ut, greppa fort och vända tillbaka fort som fan så att jag får min belöning".
Det blir liksom mer tänk på uppgift och belöning än APPORT.
Man varierar var man ger signal till hunden. Ibland direkt när den greppar, ibland när den sprungit några steg, ibland när den är ända fram osv.
Min tugglisa var inte lika extrem som din men även om tuggade och kastade ganska rejält med apporten så fort rörelse kom in i bilden och hon har helt slutat tugga nu.

Ingångar tränas separat och lite då och då kan man lägga ihop momentet.

Jag har även tränat på att utmana hunden på olika sätt när den sitter med apporten i munnen.
- Lära in kommandot "håll fast" så du har en signal för hunden om vad den ska tänka på
- Kunna berömma med rösten utan att hunden tuggar
- Kunna klappa på hunden när den sitter still med apporten utan att den tuggar
- Kunna röra er lugnt tillsammans med apporten i mun utan tugg. Tex gå något steg i fotposition. Öka successivt.
- Öka fart och intensitet för att sen kunna springa och lattja när hunden har apporten i mun utan att tugga

Jag har också fått lära mig att det med tuggiga hundar är bra om de får gripa och släppa apporten själva för att minska "ägandetänk" och stress kring apporteringen.

Du kan också prova att ha en ganska stor och tung apport (du märker ju om det blir FÖR stort) om hunden tuggar.

Senast ändrad:

Jag är inte helt i mål än, men några saker som har hjälpt mig är:

Jag köpte en apportbock i plast som inte är lika tuggvänlig som de i trä.
Tränade mycket på att hålla fast ordentligt (hålla medan jag drar emot), parallellt med stadga. t.ex. att sitta kvar medan jag frestar med en kampleksak.
Att ha en kampleksak synlig, håller hon bra utan tugg så blir det kamp.

Metallapporten är inte heller så tuggvänlig, så den kan också vara bra i början av apportträningen :)

Just nu belönar jag med boll för att kampleksakerna inte håller. Jag försöker hålla det kort men han tuggar i farten. En gummiboll håller ett tag för den gnager han av lite i taget på.

Var får man tag i brandslang?:)

1. Kasta eller lägg ut apport på lämpligt avstånd
2. Skicka ut hunden på kommando
3. Direkt när hunden greppar apporten ge belöningssignal och dra fram en leksak som kastas bakåt
4. Hunden får därmed släppa apporten på eget bevåg (EFTER signalen såklart) och kommer förhoppningsvis få ett sånt sug mot belöningen att den inte tänker så mycket
(...)

Jag har också fått lära mig att det med tuggiga hundar är bra om de får gripa och släppa apporten själva för att minska "ägandetänk" och stress kring apporteringen.

Det här ska jag ta med mig. Tror det kan funka på honom!

Ok...
Jag tror inte vi kommit så långt än. Han blir "låst" om jag håller fram leksak. Han stirrar bara och vägrar ta något annat i munnen.

Jag har funderat på att köpa mig en metallbock. Är faktiskt lite rädd att han ska bita sönder tänderna :crazy:

Tillägg: Loss är inte klockrent gällande leksaker. Det var det innan vi började träna så mycket som vi gör nu. Han har ofta svårt att släppa bollen. Jag drar den aldrig ur munnen och kör byteshandel men det enda som han släpper klockrent för är när jag byter med mjukost.
Han blir liksom mer och mer fixerad ju mer jag använder boll. Därför hade det varit bra med en tålig kampleksak att variera med.
Apporten släpper han alltid snabbt och bra.

Fråga på närmaste brandstation om de har kasserad slang. Annars sök på brandslang så hittar du svebab.

Jag hade nog börjat från ruta ett i apporten, att den inte har med lek att göra. Ungefär som om den inte tog apporten alls, jag tycker det är samma problem.
Här blir klickern suverän som vad det gäller tajmingen, att du klickar för fasthåll utan tugg. Men klicket uteblir vid tugg.

Mmm... Du har nog rätt. Jag får backa igen på nått sätt.
Alltså problemet har jag delvis bidragit mycket till själv. Jag klantade mig när jag introducerade apporten så att han blev väldigt tveksam till den. För att få honom att gripa den igen så laddade jag den mycket; låtsassmaskade på den, ägde den och lekte med den framför honom.
Jag tänkte att huvudsaken är att han griper och så får jag ta tugget sen. Så här står jag nu med tugget :)

Jo jag klickar!

an ska absolut iNTE be om använd brandsland!!!!!!!!!!!! jättefarligt, eftersom de innehåller massor av slaggprodukter och skit från bränder, och gud vet vart o vad för sorts bränder den sangen varit med om...

nää man köper såklart på välsorterad hundbutik!! sydda som dummies!!

KL
Väcker även denna tråden till liv igen eftersom jag inte får bukt med det här jä-la tuggandet:D
Vi har kommit så pass långt att apporten är min. Det är kul att lämna till matte och det är kul att släppa.
MEN det måste tuggas. Om han så bara håller den i en millisekund så ska den vändas ett varv i munnen.
Han kan också kommandot "håll" som betyder inget tugg. Men så fort jag inte påminner honom varannan sekund så vänder han den ett varv.

Har testat alla ovanstående tips:) Fler mottages ivrigt!

Oavsett vad du ber honom apportera?

Min tuggar t ex om det är trä, men om jag sträcker fram stekspaden till honom ser han först lite förvånad ut, sen tar han ett fis-grepp och får klick och belöning.

Nja... Vet inte faktiskt om han skulle tugga på ett helt "oladdat" föremål.
Ska provas!

Har tränat idag med en träningskompis och hon föreslog att jag skulle ta tag i hela hans beteende kring leksaker och bollar. Han gör snabbt en leksak till "sin" och springer ärevarv och lämnar endast tillbaka motvilligt, hela tiden tuggandes.
Hon tyckte att jag skulle göra varje bollbelöning till ett litet apporteringsmoment, där han så fort han greppat bollen ska åter till mig, in vid sidan och lämna av.

Vad tycks om det?

Jag tänkte prova att pausa lite i apporteringsträningen med apportbock i ca 2 v och under den tiden låta honom apportera en massa annat oladdat samtidigt som jag tränar på hans attityd vid leksaks-/bollbelöning.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka