Tugga överdrivet mycke på bettet vid stillastående?

M

MissNegativ

Hopptränade igår och vid genomgång och när vi vänta på vår tur, alltså när vi stog still börja han att tugga tugga tugga på bettet hela tiden tills vi börja rida. han brukar jö så ibland när ja rider, främst på halvlång tygel...kan tillägga att ja hade halv lång eller hel lång tygel och han fortsatte tugga. han brukar också ta upp ena frambenet och visa att han har tråkigt. kan de va relaterat? alltså att han helt enkelt är uttråkad? har inga andra problem med munnen och funkar jätte bra vid ridning...har 3-delat och ibland rakt och han gör samma sak där.
tycker det är så konstigt bara...

Sv: Tugga överdrivet mycke på bettet vid stillastående?

Hej, det kan vara så att han är ivrig på att få hoppa eller nåt sånt. Tycker kanske inte om att få stå och vänta. Jag rider en häst som gör så ibland. När han går så gör han inget men ibland när han ska stå still så håller han på.

Jag tycker att han bara verkar vara uttråkad. Stå stilla är väl inte det roligaste man kan göra ;)

Hopptränade igår och vid genomgång och när vi vänta på vår tur, alltså när vi stog still börja han att tugga tugga tugga på bettet hela tiden tills vi börja rida. han brukar jö så ibland när ja rider, främst på halvlång tygel...kan tillägga att ja hade halv lång eller hel lång tygel och han fortsatte tugga. han brukar också ta upp ena frambenet och visa att han har tråkigt. kan de va relaterat? alltså att han helt enkelt är uttråkad? har inga andra problem med munnen och funkar jätte bra vid ridning...har 3-delat och ibland rakt och han gör samma sak där.
tycker det är så konstigt bara...

Har en häst som gör samma sak... elr så fort han märker att vi ska rida tuggar han så det blir skumm i munen och när man tränsar ställer han sig och kröker på nacken och tuggar på bettet.....vi hade en veterinär som kollade på honom och hon sa att det är inte faligt utan det är bara så atta han gillar bettet och tycker att det är kul att bli riden.....han tycker inte häller om att stå still men det är väll inte så många hästar som tycker

vi har en hingst i stallet där ja jobbar som alltid tuggar jätttte mkt på bettet precis som ''jag och du'' beskrev! men de är för han är rastlös:p

Orolig mentalt?
Hade själv en kuse som kunde avreagera sig genom bettet vid ridning, hugga tag i bettet, gapa, tugga, eller bara spänna ihop nacken. När den var orolig mentalt. Sen var det en skitskum häst som blev lugn på kommando (om man "sa åt" den att sluta så gjorde den det, t ex att man skakade till en gång i tygeln, då blev den även coolare mentalt) men såna är knappast alla hästar! :p

Sen kan det ju vara så att den känner sig lite mör av träningen och tar ut det genom bettet, att den har någon spänning och iom det tycker bettet är obekvämt = tuggar osv.
Men min gissning är alltså att det är mentalt. Om den gör det även vid stillastående på lång tygel.

Vissa hästar känner sig nog inte bekväma heller med att vara begränsade när de står stilla. Att de vill bli fria och få vila. Min nuvarande t ex vill gärna roffa åt sig tyglarna när han står stilla även om jag bara kortat dom någon decimeter. Men när vi lärt honom ge efter mer ärligt (både mentalt och fysiskt) även vid stillastående skulle jag tro det blir bättre.

enligt min tandläkare "stresshackar" min häst på sitt tvåbett då hon kunde lägga upp det i munnen på ngt sätt misstänker att hon gör samma sak med det tredelade funkar mkt bättre med det raka med fasta bettringar!

jag såg att du skrev att din häst gjorde likadant med det raka dock.....

har inget att göra med hur bettet ligger i munnen för högt eller för lågt spänt??
bara spekulationer....

Om han biter på bettet kan det vara att han inte kan ha 3-delat.. min tandraspare har inte sett många hela munnar med 3-delade bett, och det är oftast svårt att märka det.

Tydliga tecken på det är om hästen biter på bettet när man står stilla på stallgången/ute ellr om man rider på långa tyglar.

Min häst hade en jättevass kant på en tand som skapats av bitandet på bettet, 3delat. Bytte genast till 2 delat och i början bet han lite på det av en vana, men nu har han näst intill slutat.

Fast om han gör det då du har rakt bett också.. ja då vet jag inte..

Rider en häst som är lättstressad och het och kan börja tugga likadant, överdrivet, på bettet för att hon vill framåt eller för att hon inte förstår tex.
Rider på ett rakt bett, det är utprovat och det är vad hon är mest tillfreds med.
Men som sagt, det är enbart i situationer där hon blir stressad, kanske samma för din?

Min häst bet massor på mitt tredelade bett när han fick långa tyglar i mitten eller mot slutet av ridpasset. Har nu testat ett rakt bett (första gången igår) och han tuggade inget på det! Så det trivdes han mycket bättre med. Ska även testa tvådelat men det blir imorrn.:laugh:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag har aldrig skrivit i den här delen av forumet förut men det här är nog i allmänhet ett rätt dåligt diskussionsunderlag då det är så...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 713
Senast: Cattis_E
·
Hundträning Har lite funderingar kring vilka mål andra hundförare som tränar för att kunna tävla i någon gren har kring leken med sina hundar i...
Svar
11
· Visningar
2 053
Senast: Marje
·
Hästvård Jag behöver bolla lite funderingar kring anpassad igångsättning efter skada. Jag har självklart pratat med veterinären flera gånger om...
2
Svar
29
· Visningar
2 653
Senast: MiniLi
·
Ridning Igår så red jag och en annan i stallet ut i det fina vädret. Min medryttarhäst är den där sjyssta hästen som det mycket sällan krånglar...
2
Svar
20
· Visningar
2 460

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka