Tuffa resp. lätthanterade hästar.

Z

zuzanna

Vad har ni för erfarenhet av att arbeta med tuffa respektive lätta hästar (med lätta hästar menar jag såna som är lätthanterade, underkastar sig mänskan utan att testa osv)? Kan man göra en tuff häst som testar en med jämna mellanrum till en lätt häst som accepterar människan som ledare utan att behöva testa? Och fram för allt, finns det fördelar med en tuff häst, kan man göra något bra av det tuffa???? Jag har alltid arbetat med lätthanterade hästar som egentligen aldrig desto mera testat mig. Men nu har jag hamnat ut för en väldigt tuff häst. Han testar hela tiden... jag undrar varför en del hästar är såna och tänker att man kunde göra något bra av det... Någon med erfarenhet???

Sv: Tuffa resp. lätthanterade hästar.

Tuffa hästar är de bästa, i mitt tycke. De tänker mer, tycker mer och jobbar oftast mer när man väl fått över dem på sin sida. De kräver mer av en som partner; man ska vara smartare, snabbare, mentalt starkare, roligare, mer respektfull (och respektingivande) och mer förtroendeingivande än vad man behöver med lättare hästar.

Enda nackdelen är väl att man blir gråhårig i förtid... ;)

Pja, jag skulle säga att alla hästar är mer eller mindre hästar - alltså: de reagerar som bytesdjur i olika situationer. Jag skulle säga att det är olika problem jag upplever med olika hästar! Hästar som upplevs som svåra brukar vara dem med mycket av bytesdjurets instinkter och väl medvetna om spelregler i hagen. Dessa hästar tycker jag är lättare att "vinna" även om det kan se mycket, stort och vilt ut ett tag. De "lata" hästarna är ofta coola att pyssla med och rida ut på, men kan kräva sin man/kvinna när det kommer till att begära något mer. Men det är för mig bara olika för och nackdelar med de olika hästsorterna.

De hästar jag tycker är svårast är hästar som vuxit upp själv i en hage, som inte fått vara i flock och enbart blivit hanterad av människor (som inte vet mycket om hästens natur utan fostrar hästen utifrån sitt rovdjursperspektiv....) Jag har mött hästar som alltså varit "döva" och som varit som ångvältar för att de inte haft något språk och inte heller respekt för människor. Dessa hästar tycker jag mest synd om faktiskt och kräver mycket förståelse, kunskap och känsla...

Hästar är individer, lika olika som människor. De är olika starka mentalt och har olika sätt att tänka och uppfatta saker. Det har både med tidigare erfarenheter att göra men man är ju även olika redan från början.

Jag anser att en mentalt stark häst har fler fördelar på sin och ryttarens sida, än vad en svag häst har.
1. En stak häst vågar säga ifrån när ryttaren gör fel, eller när den blir ombedd att göra något den inte vill.
2. En stark häst har även mer självförtroende vilket innebär att den vågar mer och klarar mer. Den vågar prova när du ber den.
3. En stark häst mår bättre efter som att den får fram sina budskap.

Du kan kuva en stark häst - ja. Hur tänker jag inte gå in på efter som att det är fullständigt idiotiskt. Du kan även stärka en svag häst. Genom att behandla den på rätt sätt och lyssna på vad den har att säga - och respektera det.

Själklart kan man göra något åt tuffa hästar. Det gäller bara att hitta punkten på hästen. Men jag tycker inte att du ska göra en tuff häst "stillsam å pryd" om ja får uttrycka det så. Du kan mycket väl träna upp den tuffa hästen så den lyssnar på dig men fortfarande har kvar sin tuffhet. För tuffa hästar tänker, och är väldigt roliga att lära oxå *S* Min häst kan man säga att han e riktig tuffing men oxå lyssnar på mig. Det gillar jag :smirk:

Vad är definitionen för en "tuff" häst?

För mig är en tuff häst en häst som har integritet, som är smart och som inte låter sig bli runtpushad. Ska man arbeta med en tuff häst så vill det till sig att man visar att man är värdig. En tuff har har ofta, dock inte alltid, dessutom lärt sig att använda sin fysik till sin fördel gentemot den betydligt mindre människan och besparar därför hjärnan nåt arbete med att lista ut hur man ska bli av med människan i fråga - fast sekunden den möter någon som det tricket inte funkar på så kopplar den igång hjärnan istället och blir en otroligt "med" och arbetsvillig häst.

Typ. Kan skriva MASSOR om det här.

Jag kan bara utgå utifrån mina egna erfarenheter.Häst num 1 är en fjording jag hade på foder och häst num 2 är min nuvarande travare. båda ston 10 år.

häst 1. Osäker i sej själv. Tog nåra månader innan hon började lita på mej. men så länge jag var självsäker i dom situtaionerna vi ställdes framför följde hon mej som en hund. Tvekade jag lite stack hon raka vägen i full sken hemåt till stallet. Kunde gälla vad som helst. Vi va i skogen kom till en komam ex till en hage med kor. Om jag då blev osäker på hur hon skulle reagera så stack hon hem. Hoppade vi ex. I ridhuset och jag inte va på henne med skänklar styrde drivde hela tiden stannade hon. Hon var hela tiden beroende av mej.
Jag själv var då mer rädd av mej än vad jag är nu. och räddare blev jag. Klarade inte av att av den ledaren jag behövde.

Häst 2: En riktigt tuff häst. vet vad hon vill och vet att hon klarar sej själv och inte är beroende av nån. PÅ häst 1 fick man verkligen vara ledaren. Här gällde det att få henne att respektera mej som individ. Hon och jag har ett räligt förhållande. Men hon vet att hon klarar sej utan mej om det behövs därför gäller det att hela tiden att få henne med på villkoren. Här vet jag att jag kan bli osäker på något men om hon inte vet varför jag blir osäker så skiter hon i dte och tar själv kommandot. I hoppningen kan jag styra henne mot hindret släppa tyglarna hålla i manen hon hoppar och saktar sedan av efter.

Så jag jobbar hellre med en tuff häst. jag får då tänka mer själv och vi kan jobab på lika villkor hon och jag emellan. Hon är stark och visar ofta mej att hon inte gillar att jag gör nåt visst. då får jag acceptera dte och hitta ett annat sätt. häst 1 fann sej i allt och blev bara osäkrare och osäkrare i sig själv och följde bara mej blindt utan att ifrågasätta.

En häst som underkastar sig människan utan att testa, skulle jag inte vilja ha, en häst som underkastar sig människan överhuvudtaget vill jag inte ha.
Hästar måste ha kämparglöd och vilja för att komma någonstans på tävlingsbanan.

Tassetass skrev:
För mig är en tuff häst en häst som har integritet, som är smart och som inte låter sig bli runtpushad. Ska man arbeta med en tuff häst så vill det till sig att man visar att man är värdig. En tuff har har ofta, dock inte alltid, dessutom lärt sig att använda sin fysik till sin fördel gentemot den betydligt mindre människan och besparar därför hjärnan nåt arbete med att lista ut hur man ska bli av med människan i fråga - fast sekunden den möter någon som det tricket inte funkar på så kopplar den igång hjärnan istället och blir en otroligt "med" och arbetsvillig häst.

Typ. Kan skriva MASSOR om det här.

Låter som min häst! "skriv mer ;), intressant! har inte tänkt på det förut ang tuffa/lätta hästar)

Han är helt olika om det är en "för snäll" människa som hanterar honom eller en människa som är stark i sig själv, gärna med ett bra kroppsspråk o som är mer rakt på sak och vet vad den vill.
Vid det förstnämnda använder han sin fysik och "fundrerar" på saker för att ta över.(och det gör han) Men en person sånt inte funkar på är han underbaratt hålla på med. Precis som du skrev.

Magnum skrev:
Låter som min häst! "skriv mer ;), intressant! har inte tänkt på det förut ang tuffa/lätta hästar)

Han är helt olika om det är en "för snäll" människa som hanterar honom eller en människa som är stark i sig själv, gärna med ett bra kroppsspråk o som är mer rakt på sak och vet vad den vill.
Vid det förstnämnda använder han sin fysik och "fundrerar" på saker för att ta över.(och det gör han) Men en person sånt inte funkar på är han underbaratt hålla på med. Precis som du skrev.

...mycket av definitionen kan vi konstatera ligger hos hästhanteraren...till vilken nivå man "klarar av" en viss häst helt enkelt! Personligen tycker jag lika mycket om att hitta vägarna till den karismatiska hästen som att lyfta den "snällare" så att den kommer till liv! Två helt olika utmaningar!

Min kille är av den tuffare slaget. Blev avfärdad som problemhäst när han var ung (2,5 år)...... Men nu 2,5 år senare så har han blivit världens underbaraste :love: Problemen kom dock tillbaka när han fick ett onaturligt liv som konvalecent häst men det är en annan fråga.
En tuffare häst blir oftast en bättre häst i längden, ifall den inte blev felbehandlad vill säga och får fel referenser här i livet. Jag tycker nog att det är roligare med en häst som är lite "häst" och inte bara mesar med ;) Har många gånger sagt att jag ska byta ut honom mot en trygg nordis, men så lär det nog aldrig bli, då hade jag nog tröttnat rätt så fort är jag rädd :eek:

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 812
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 212
Senast: SkorpSmulan
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 343
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 674
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama