Tteam & att kunna rida utan träns!!

B

baccardi_breezer

Någon här som varit på en TTEAM-kurs eller som funderar på att gå på en? Såg just en artikel om en tjej som red sin ponny utan vare sig träns eller sadel och det vill jag också kunna!!! :)

Det hade ju varit kul om man kunnat få ihop ett gäng i skåne och få hit en tränare :idea: :angel:

Artikeln:
http://www.aftonbladet.se/sport/ridsport/reportage/elin.html

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Tteam & att kunna rida utan träns!!

ingen som har lust att skriva en rad? inget intresse? :(

;) :) :bump:

Sånnt där tycker jag är sånnt alla ska kunna med sina hästar. Jag själv kan inte med min häst, men vi har inte tränat heller, men jag ska lära honom, iaf inne på volten.

Ja precis, snacka om att kunna kommunicera med sin häst:love: . Jag blir alldeles till mig när jag ser att sånt funkar. Bara måste försöka få det att funka med pållen jag rider med. Men det hade nog varit bra om man kunnat ha en instruktör i början så man säkert gör rätt och inte utsätter sig själv och hästen för onödiga risker..

:banana:

Jag rider så men har inte "lärt mig" det genom TTEAM.
Jag satt upp en dag utan utrustning, då i hagen förstås. Vi kunde inte så mycket första gången förstås :D Bara övergångar och halter och svänga.
Varför ska man tjorva till det så, beställa en halsring och allt svammel? Det går väl kanske lika bra med ett grimskaft?

Senast ändrad av en moderator:

Håller med Moej, varför krångla till det? Jag rider också min häst utan träns osv, och jag har då inte gått någon kurs i det. Det var bara att hoppa upp och rida som vanligt... ;) :)

Hrrmm, det är faktiskt inte alla som har hästar som man bara kan sitta upp på utan träns och sadel och bara rida iväg :mad:

Hästen jag rider är rätt het och stressad, och då kan det ju vara bra med lite hjälp av en tränare el dyl i början, så man kan få hjälp med att få hästen att slappna av och inte bli rädd. :smirk:

Jag har en bok med TT övningar och jag tycker inte alls att det var intressanta övningar:crazy:
Det kan ju ha ändrats men i min bok är det mest krångliga övningar där man ska knyta linor åt alla håll och kanter:crazy:
Men visst vissa övningar är bara i kedje grimskaft och med ett pekspö, men ändå inget som tilltalar mig...

Men däremot principen att kunna rida utan träns m.m. är mitt mål med ridningen, fast det tar nog ett bra tag innan jag & Harry är där...

Hej ....tänkte bara däga att det är inte speciellt svårt att rida utan sadel och träns....jag har testat att rida i bara halsring i förrgår och dagen innan och det var inte komplicerat......rid lite i hagen först och testa och sväng och beröm jättemycket om hästen svänger sen e det bara å köra...har en bild när jag red.....andra gången....innan har jag ridit i grimma 3 eller 4 gånger....funkar hur bra som helst:D
bild3.jpg

Lycka till allihopa!vh zandra

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 967
Senast: Mia_R
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 417
Senast: mackan
·
Hästhantering Jag och en vän tog hem två ponnyer några veckor i somras av flera olika anledninga. Ponnyn som min kompis red var en maxad d-ponny, sex...
Svar
1
· Visningar
2 533
Övr. Hund Min hund fyller sju år i mars. Han är en blandras mellan 75% Jack russel och 25% Dansk-svensk gårdshund. Han är en fantastiskt snäll och...
Svar
11
· Visningar
6 085
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama