TS på hösilage - er åsikt/erfarenhet

Yrja

Trådstartare
Kikar runt lite bland lev. av grovfoder och fick ett ganska bra pris från en bonde. TS på det ligger på 60.

Jag funderar lite. Våra hästar går ju på lösdrift och vi har ingen fancy höhäck utan hittar på egna varianter så lite spill bli det ju här och där. Det trampas ner i leran och blir en mysig bädd som håller ihop marken kring matplatsen. Vet inte om det blir mer än med köpt häck iof men ändå. I år har vi dessutom tänkt sätta ut en hel bal i taget (tidigare har vi fodrat 2 ggr/dag för hand).

Vi har haft hösilage med en TS på runt 80. 65 har lixom varit minimum för vad vi ens kunnat tänka oss. Men samtidigt känns det ju som att många har en TS på 60 och att det funkar bra.

Vad säger ni? Är det ok att köpa ett sånt hösilage?
Det jag funderar på är:
# Hur bra är det med så blött hösilage för hästarna?
# Hur mkt större är risken för att det blir dåligt ute i hagen? Vi har inget tak över höhäckarna men avrinning undertill.
# Hur blött är det eg? Vi förvarar våra balar ute - fryser hela balen med så mtk vätska? Var tidigare med om en stallägare som köpte in jätteblött häsilage (nästan ensilage) och då fick man använda yxa ibland på vintern. :eek: Det orkar vi inte hålla på med nu. Vet dock inte vad för TS det var på det - då var jag ung och okunnig(are).

Bor i Sthlm/Uppsala-området. Så det är ju inga norrländska vintrar direkt. Men balarna ska stå utomhus och utfodras med i hagen.
 
Sv: TS på hösilage - er åsikt/erfarenhet

Jag tycker att 60% ts är alldeles lagom.
Det är ungefär vad jag haft på det hösilage jag använt de senaste 2 vintrarna och somm har funkat utmärkt.

Jag har en vinter fodrat med ensilage med 20% ts, DET fick man hugga loss ibland men 60% är ju egentligen inte så särskilt blött. Jag har aldrig haft något fastfruset sådant.
 
Sv: TS på hösilage - er åsikt/erfarenhet

Vårt hösilage ligger runt 50% TS år från år. I snitt ska tilläggas. Det kan variera mellan balarna och även i balarna.

Hästarna mår prima, även den med fångproblem klara det bra. Enda är att dom blir lite runda och goa eftersom dom har fri tillgång.

Varför skulle det bli dåligt i hagen (om det ligger ovan jord)? Att det blir blött ibland spelar väl ingen roll. Ser aldrig någon som täcker gräset om det regnar när hästar betar. :laugh:

Inga som helst problem (oavsett temperatur) med att rulla av foder som vi sedan lägger in i hagen. Det är i o f s hackat/skuret, men det är väl standard idag?

LIA
 
Sv: TS på hösilage - er åsikt/erfarenhet

Det låter ju jättebra. :)
Utfodrar du ute eller inne? Fodrar du dagligen eller ställer du ut hela balar?
 
Sv: TS på hösilage - er åsikt/erfarenhet

Tja, man brukar ju vara lite försiktig med att låta hösilage bli blött när det ligger ute. Lera och jord kommer det alltid i kontakt med hos oss. Även om det inte ligger direkt på marken. Ffa när vi utfodrar på muren för där står ju hästarna gärna uppepå och tuggar. Och jag kan tänka mig att de drar loss stor bitar ibland som åker ner på backen och sen äter därifrån, eller lämnar och äter senare.

Vi tittar ju till matplatsen och gör rent dagligen. Men jag vet inte hur kinkigt det är med hösilage med så lågt TS. Men det verkar ju som att vi i denna tråd hittills inte upplevt n¨gra större problem. :)

Står ert hösilage ute i hagen mer än en dag?

Vi har ju haft fri tillgång trots att vi haft täta fodringar. De har stora marker så de traskar av sig det mesta faksiskt. Har aldrigt fått överviktiga hästar på lösdriften. :) Men underhudfett behövs ju för att hålla värmen.
 
Senast ändrad:
Sv: TS på hösilage - er åsikt/erfarenhet

Det låter ju jättebra. :)
Utfodrar du ute eller inne? Fodrar du dagligen eller ställer du ut hela balar?
Balar i hagen som de äter av dagtid, fodrar "löst" inne till natten.

hohack2.jpg


tillägg:
jag brukar göra av med knappt 2 balar i veckan
har inget alls under balen, den står direkt på marken. eftersom de inte är där och trampar så brukar det vara rent och torrt under balen.
eventuellt regn lägger sig på ytan
 
Senast ändrad:
Sv: TS på hösilage - er åsikt/erfarenhet

Hur bra är det med så blött hösilage för hästarna?

Hästägare MÅSTE lära sig mer om ensilage. Optimal ts halt ligger mellan 45-60% för häst. Detta är optimalt dels genom utfodring, produktion och konserveringsperspektiv. Hästägare strävar felaktigt att få så torrt ensilage som möjligt till sina hästar, villket är totalt fel. Dels så komer inte torra balar att ensileras, villket ju är syftet med inplastat grovfoder, dels så kommer sådana torra balar att snabbt försämras hygiensikt och är en bra grogrund för tex jäst/mögelsvampar. Torra balar riskerar dessutom ytterst lätt kunna sticka hål på plasten. När en bal är för torr finns inget som helst konserveringsskydd i denna. Detta gynnar skadliga microsvampar alldeles ypperligt.

Ang utfodring i hagen..man MÅSte ha balen i något och därefter alltid försöka hålla rent runtomkring. Nedtramap foder är en bra grogrund för skadliga mikroorgansimer och detta kan faktiskt få allvarliga hälsostörningar på hästen om dom äter det som trampats ned i geggan/jorden/backen. Desutom är det inte ovanligt med ranglåga hästar som får hålla till godo med det som spillts.

Hösilage ÄR ensilage
 
Sv: TS på hösilage - er åsikt/erfarenhet

Hästägare MÅSTE lära sig mer om ensilage. Optimal ts halt ligger mellan 45-60% för häst. Detta är optimalt dels genom utfodring, produktion och konserveringsperspektiv. Hästägare strävar felaktigt att få så torrt ensilage som möjligt till sina hästar, villket är totalt fel. Dels så komer inte torra balar att ensileras, villket ju är syftet med inplastat grovfoder, dels så kommer sådana torra balar att snabbt försämras hygiensikt och är en bra grogrund för tex jäst/mögelsvampar. Torra balar riskerar dessutom ytterst lätt kunna sticka hål på plasten. När en bal är för torr finns inget som helst konserveringsskydd i denna. Detta gynnar skadliga microsvampar alldeles ypperligt.

Ang utfodring i hagen..man MÅSte ha balen i något och därefter alltid försöka hålla rent runtomkring. Nedtramap foder är en bra grogrund för skadliga mikroorgansimer och detta kan faktiskt få allvarliga hälsostörningar på hästen om dom äter det som trampats ned i geggan/jorden/backen. Desutom är det inte ovanligt med ranglåga hästar som får hålla till godo med det som spillts.

Hösilage ÄR ensilage
:bow: Jäkla bra skrivet!
 
Sv: TS på hösilage - er åsikt/erfarenhet

Jag menade alltså att silaget blir blött, inte lerigt.
På utfodringsplasten trampas en del ner i leran men det äter dom å andra sidan inte av. Senaste "vintern" var förhållandena sådana att vi valde att utfodra i "bromshallen" på dess betonggolv, och då blev spillet nära noll.

Våra balar står ute, och vi tar fodret därifrån. Har en presenningbit ovanpå den öppnade balen. Vanligen bär vi fram silaget en gång/dag, rilkligt alltså. Hästarna äter tidsmässigt ungefär som dom gör när dom betar.

LIA
 
Sv: TS på hösilage - er åsikt/erfarenhet

60% Ts är utmärkt och du kommer nog att uppleva det som mycket torrare än du trodde att det skulle vara.

80% Ts är alldels för torrt. Köp hö i stället.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Då jag missade att tinga grannens höparti med bra kvot (dock ej mineraler eller socker analyserat) står jag i läge att leta annat...
2
Svar
33
· Visningar
3 453
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp