Ts på 35, kan jag ge det till hästarna?

Glimm

Trådstartare
Eftersom balarna från förstaskörden inte räckte till hela min vinterförbrukning fick jag ta 8 st sent skördade från andraskörd av bonden eftersom jag ville ha från samma åker. Har nu öppnat första balen för att börja vänja in hästarna men det är lika blött som ensilage. Torkade i micron och fick det till en ts-halt på bara 35. Nu vet jag inte om jag vågar ge hästarna det. Är det någon fara? Ska ju ligga mellan 40-60 för att hålla bra kvalitet. Tyckte det luktade mest blött gräs och inte så mycket ensilage.
 
Sv: Ts på 35, kan jag ge det till hästarna?

Min erfarenhet sträcker sig till följande när det gäller så blött hösilage.

1. Hästen orkade inte äta den mängd som krävdes för att uppnå behovet av TS.

2. Den andra åt, men drack inget vilket resulterade i foderförstoppning.

Jag är ingen vän av foder med så låga andelar av TS.
 
Sv: Ts på 35, kan jag ge det till hästarna?

Eftersom balarna från förstaskörden inte räckte till hela min vinterförbrukning fick jag ta 8 st sent skördade från andraskörd av bonden eftersom jag ville ha från samma åker. Har nu öppnat första balen för att börja vänja in hästarna men det är lika blött som ensilage. Torkade i micron och fick det till en ts-halt på bara 35. Nu vet jag inte om jag vågar ge hästarna det. Är det någon fara? Ska ju ligga mellan 40-60 för att hålla bra kvalitet. Tyckte det luktade mest blött gräs och inte så mycket ensilage.
Med tanke på att bete har en ts-halt på ca 20 så skulle jag inte oroa mig med tanke på ts-halten. Annars kan man ta till sig det Boj säger också eftersom det spelar in också. Jag skulle undra mer över om ensileringsprocessen inte kommit igång. Det låter däremot lite underligt. lite syrligt ska ensilaget dofta.
 
Sv: Ts på 35, kan jag ge det till hästarna?

Jag bör väl tydligheten skull även nämna att den ena hästen fodrades med detta foder, vilket alltså medförde att han inte orkade få i sig tillräckligt.

Den andra gick på fri tillgång av så blött foder, åt men drack dåligt och resultatet gav en förstoppning.
 
Sv: Ts på 35, kan jag ge det till hästarna?

Nu blir jag ännu oroligare. Hästarna gillar det skarpt verkar det som, blandade i två kilo i frukosthöet och då lämnade de det torra hösilaget! Det luktar lite syrligt men inte mycket, vet ju hur ensilage brukar lukta och detta har inte alls så skarp lukt. Men det syns inga prickar eller något sådant på det nu när jag precis öppnat, men den kanske blir dålig fort om det inte är någon ordentlig process som kommit igång.
Tror jag blir galen på detta foder strulet som är varje år, kan bara få tag på oanalyserat hösilage så det kan ju vara vilken skit som helst när man öppnar balarna. Är inne på min 7:e höbonde och ingen kan leverera någon kvalitet år från år, jag vill inte byta igen :cry:
 
Sv: Ts på 35, kan jag ge det till hästarna?

Jag skulle ta det där micro-resultatet med en nypa salt, vet en del som kommit upp med helt orimliga siffror. Det kan ju också variera inom balen, det material du tog kanske var en fläck med just 35, medans resten ligger på 55, tex.
 
Sv: Ts på 35, kan jag ge det till hästarna?

Det var inte bara en fläck kan jag lova. Brukar ha ca 60% ts på mitt hösilage och detta är grymt blött om man jämför. Man kan nästan vrida ur vatten känns det som :crazy:
 
Sv: Ts på 35, kan jag ge det till hästarna?

jag har fodrat med väldigt blött silage utan problem, kan iof vara svårt att få dom till att äta tillräckligt med ts men jag hade inga problem med det, fri tillgång o lovar att dom käkade ordentligt
 
Sv: Ts på 35, kan jag ge det till hästarna?

Det bör inte vara några problem om hästen är frisk och välmående, det är ju inte värre än gräs.
Hästar brukar som sagt också föredra blötare silage.
Jag har använt mig av sånt foder flera ggr och det enda som egentligen är ett problem är att man ju måste ge så jäkla mkt. Blir väääldigt tungt att bära i säckar om man bara har tre fodringar om dagen! :p
 
Sv: Ts på 35, kan jag ge det till hästarna?

Jag kan bara svara för mina egna erfarenheter :)

Jag har fodrat i omgångar med riktigt blött silage utan problem men då har mina hästar ätit fri tillgång och fått i sig gott och väl tillräckligt med TS vilket som sagt är viktigt. Halva denna vinter har jag fodrat med silage med ts 35 utan problem, hästarna älskade det och åt bra, under senvintern har jag dock bytt till torrare pga att det var bättre värden och jag hade högdräktiga ston.

Jag har som sagt aldrigt haft problem med at ge mina hästar låg TS bara dom äter tillräckligt.
 
Sv: Ts på 35, kan jag ge det till hästarna?

Nu blir jag ännu oroligare. Hästarna gillar det skarpt verkar det som, blandade i två kilo i frukosthöet och då lämnade de det torra hösilaget! Det luktar lite syrligt men inte mycket, vet ju hur ensilage brukar lukta och detta har inte alls så skarp lukt. Men det syns inga prickar eller något sådant på det nu när jag precis öppnat, men den kanske blir dålig fort om det inte är någon ordentlig process som kommit igång.
Tror jag blir galen på detta foder strulet som är varje år, kan bara få tag på oanalyserat hösilage så det kan ju vara vilken skit som helst när man öppnar balarna. Är inne på min 7:e höbonde och ingen kan leverera någon kvalitet år från år, jag vill inte byta igen :cry:
men ensilage ska dofta syrligt och inte skarpt. Du behöver säkerligen inte vara orolig för det här ensilaget i så fall. Håll koll bara så att hästarna dricker som de ska (något mindre kommer de att dricka, men de ska inte sluta dricka helt) och äter tillräckligt så blir det bra.
 
Sv: Ts på 35, kan jag ge det till hästarna?

Tack för svaren, fortsätter ge då men kommer att ha stenkoll på att de dricker.
 
Sv: Ts på 35, kan jag ge det till hästarna?

Tänk på att det är 650g vatten/kg, dvs 6,5 dl /kg foder det innebär 6,5 liter på 10kg, vilket gör att de kommer dricka betydligt mindre så bli inte hysterisk om de inte dricker så mkt
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 183
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Jag brukar ha småbalshö som räcker i princip hela vintern, men i år har det gått extra mycket, dels pga fler hästar, dels pga av vädret...
Svar
10
· Visningar
3 251
Senast: L8P8
·
Foder & Strö Behöver lite råd om mitt hösilage :) Förra året så lyckades min fodergubbe pricka in att slå, torka och plasta balarna mellan alla...
Svar
15
· Visningar
5 882
Senast: trollmamma
·
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 048
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp