Sv: TS hösilage
som jag skrev, hållbarheten och oddsen för hållbarhet blir sämre vid mkt hög ts för plastat strå.
att specificera exakt hur det blir utifrån det, blir omöjligt, då så många variabler spelar in, men direktiven generellt är ju detsamma och man bör ha det i beaktning. mycket spelar roll hur det är hanterat, plastat, förvarat, och miljön man sen har fodret i öppnat osv.
jag har haft 70 ts många vintrar utan några som helst problem.
vill dock helst ha ca 62-65. över 70 är jag inte så sugen på, eftersom det blir plastat hö ju mer du kommer upp mot nära 80, och som jag skrev, därmed blir väldigt vågspel med hur det håller sig.
men som sagt, det går inte att säga ngt mer specifikt eftersom så många variabler spelar in.
har du tex en leverantör som garanterar kvaliteten som är över 70 och som avtalat byter ut balar om de skulle vara dåliga, mot noll kostnad, så har du ju tex inte ett problem..... framför allt så finns det ju väldigt många såna leverantörer som har det i sitt avtal, och då har de ju en anledning till att ha det, dvs de känner att de har råd att avtala sådant, då de har koll på hur de plastat och hur de känner sin foderhantering av erf. osv.