TS hösilage

the_connemara

Trådstartare
Till första vintern med hösilage förra året trodde jag att jag lärt mig att max typ 65 TS var kravet för att få en fungerande process i balen. 70 var högt.

Detta året finns massor, även från större firmor, som är mellan 70-80 TS. Kan det verkligen vara ok?

Sv: TS hösilage

Årets skördar har generellt en högre TS pga hur torrt det varit ute.

62-70 % brukar rekommenderas för bäst hållbarhet på silaget. Torrare går det med men då ska man vara medveten om att hållbarheten kan bli sämre . Mycket över 70 i ts så blir det snarare plastat hö .

Ju högre TS desto vassare strån dessutom, som kan sticka hål på plast så torrare balar bör plastas med flera extra lager plast ur hållbarhets aspekt .

Om man bortser från vassa strån, är det inte sämre då alltså?

Jag tänker mig en plastad höbal, håller den eller vid vilken TS typ börjar det mögla istället?

som jag skrev, hållbarheten och oddsen för hållbarhet blir sämre vid mkt hög ts för plastat strå.

att specificera exakt hur det blir utifrån det, blir omöjligt, då så många variabler spelar in, men direktiven generellt är ju detsamma och man bör ha det i beaktning. mycket spelar roll hur det är hanterat, plastat, förvarat, och miljön man sen har fodret i öppnat osv.

jag har haft 70 ts många vintrar utan några som helst problem.
vill dock helst ha ca 62-65. över 70 är jag inte så sugen på, eftersom det blir plastat hö ju mer du kommer upp mot nära 80, och som jag skrev, därmed blir väldigt vågspel med hur det håller sig.

men som sagt, det går inte att säga ngt mer specifikt eftersom så många variabler spelar in.

har du tex en leverantör som garanterar kvaliteten som är över 70 och som avtalat byter ut balar om de skulle vara dåliga, mot noll kostnad, så har du ju tex inte ett problem..... framför allt så finns det ju väldigt många såna leverantörer som har det i sitt avtal, och då har de ju en anledning till att ha det, dvs de känner att de har råd att avtala sådant, då de har koll på hur de plastat och hur de känner sin foderhantering av erf. osv.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
437
Senast: Elo
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 264
Senast: Shixle
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 301
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 529
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar