*trumvirvel* Kärstas Frodo - ny bukehund!

Migo

Trådstartare
Det hela började i oktober 2011. Då var jag valphjälp åt en vän som tog kull på sin arbetstik. Många timmar spenderades i valplådan, senare i hundrummet och till slut ute på gräsmattan tillsammans med dessa små trollungar.

(Fritte till vänster, Frodo tredje in)
394943_10151313456673666_863442762_n.jpg

Jag fastnade för Fridolf redan när han var tre-fyra veckor gammal (och ännu inte fått sitt hemska namn - det var INTE min idé! ;)), i övrigt var kullen extremt jämn. Men så plötsligt, vid sex veckors ålder så skiljde sig Frodo från de övriga. Han var som en tornado! Helvild, hårdhänt och riktigt tokenergisk. Och vansinnigt charmig, så klart... Varpå jag började vela. Båda killarna fastnade i mitt hjärta extra mycket, och jag slet mitt hår över att behöva välja.

Frodo 5-6 veckor gammal
IMG_9515_zps70ee42cd.jpg

Fridolf, samma tillfälle
IMG_9464_zps42a5a92f.jpg

Några dagar innan de skulle besiktas och levereras var de båda otingade, jag hade första tjing på en av dem men kunde INTE besluta mig! Det löste sig av sig självt när det dök upp en spekulant på Frodo, och jag fick beslutet fattat åt mig. Fridolf flyttade hit :love:

427327_10150620915423666_1479527487_n.jpg

Frodo fortsatte att sticka ut lite extra med extremt hög energinivå, han åt upp halva huset för nya ägaren och var en riktig buse så fort han kom i närheten av fåren. Vadå lyssna på människan?:confused: Han skickades på träning hos en rutinerad förare, men ägaren rådde ändå inte på all energi. Så började han flytta runt... Många var intresserade, men ångrade sig efter att ha haft honom på prov. Han käkade heminredning på löpande band och betedde sig inte allt för artigt i fårhagen. Mycket talang, men en del att göra innan alla bitar är på plats. Stressen lyser om honom varje gång vi träffas.

401585_10151266289908666_1188034404_n.jpg

Självklart har jag svårt att sluta tänka på honom under året - jag ser hur lätt det skulle vara att dra upp min egen hund till samma okontaktbara stressnivå, och misstänker att det är ganska lätt att få Frodo att bli lika lugn och trevlig som brodern. Gång på gång är jag rationell och ståndaktig när uppfödaren frågar om jag inte ska ta honom på prov. Träna upp och sälja honom, eller bara träna honom lite åt ägaren. Nej nej nej. Men varje gång gör det ont i hjärtat.

Och så ringde ägaren mig. Frodo var kryptorchid och skulle kastreras - ett ganska stort ingrepp iom att de var tvugna att öppna och leta i buken. Ingen tid fanns i hemmet för att sköta en rehabilitering, så frågan var om jag kunde ta honom så länge stygnen satt, och få ersättning för det. Sen skulle hunden vidare till ytterligare ett provhem.

Sv: *trumvirvel* Kärstas Frodo - ny bukehund!

Frodo kom hit. Med tratt, groteska smärtor i såret, och världens tacksamhet. Brorsan blev skitglad, det blev trångt i sängen, och jag insåg att tratthund nog är bland det jobbigaste som finns att sova med...

2012-12-14090834_zps354ee40b.jpg

2012-12-13144550_zps60e2e922.jpg

2012-12-19234847_zps9f8c3c71.jpg

2012-12-24194509_zpsed8681aa.jpg

2012-12-31235842_zpsccfa08f5.jpg

2013-01-01014634_zps91228314.jpg

Såret läkte, stygnen plockades, han började sättas igång lite lätt, och jag hade ågren. Alla skäl som jag tog upp i den andra tråden (Att ha makt över liv) gjorde att han fick åka ut till provhemmet, och första dygnet avlöpte väl. Jag och sambon grät som barn, men insåg att han nog skulle få det bättre hos nån som aktivt valt honom. Sen sket det sig i det hemmet också, så sön-tisd var kaotiska dagar av ännu mer ågren.

Igårkväll fattade vi till sist beslutet att ja men för fan, det är klart att hunden hör hemma här! Så idag hämtade jag honom, och nu blir han kvar!!:love::love::banana::banana:

Frodo och Fridolf. Det tenderar att bli "Frodolf" när jag ropar på dem:o
299017_10151313373093666_430905333_n.jpg

Film från första promenaden idag:
http://www.youtube.com/watch?v=SGD7AJF-uFc&feature=youtube_gdata

Senast ändrad:

Grattis, jag hoppas ni får många långa och trevliga år tillsammans! :)

:love::love::love: underbart slut på den historien och början på er nya historia!

Om man inte blir säker när man läser din historia, så övertygar sista bilden. Han hör hemma hos er :)

Planen är att lägga en ny grund i vallningen så vi får bort en massa stress, han har otrolig potential och kommer bli en arbetshund värd sin vikt i guld. Dessutom ska han utbildas inom specialsök precis som de andra två.

På de veckorna han var här förut så blev det en helt ny hund. Kontaktsökande, off-knappen börjar fungera och han svarar kanonfint på skvallerträningen jag gör för att bli av med katt- och hönsjagandet;). Lite stress har kommit tillbaka pga flytten till provhemmet, men jag räknar med att han landar på några dagar igen.

Jag har tät kontakt med en av tikarna ur kullen också, vi tränar mycket ihop i vallningen, och hon har lurat i mig att jag ska börja träna lydnad med Frodo. Så vem vet, snart kanske jag tom köper haglöfsbyxor och börjar prata om rutor!:p
Våra träningar kommer bli rena valpträffen, halva kullen närvarande varje gång:D

Så här ser syrran ut:
60259_10151170832813666_1136467426_n.jpg

Så kul!! Jag hade det på känn;)

Men, den fjärde BCn på filmen, är det den tiken du haft till och från?

Jag blev allt lite tårögd av detta lyckliga slut. Ni grejar detta och ger på kuppen en fin kille chansen till ett underbart liv.

Underbart!!!
Och ärligt, jag blev en aning förälskad i den "nye" vilden:love:
Han verkar verkligen höra hemma i er flock av bilderna och filmen att döma!
Så underbart att se flocksammanhållningen!

Grattis till er! Hoppas nu att allt kommer gå jättebra och att ni får många fina år tillsammans :)

Stort grattis till både er och Frodo! Vilken fin historia det blev! :laugh:

Jag har tät kontakt med en av tikarna ur kullen också, vi tränar mycket ihop i vallningen, och hon har lurat i mig att jag ska börja träna lydnad med Frodo. Så vem vet, snart kanske jag tom köper haglöfsbyxor och börjar prata om rutor!:p

Jag vill minnas ett "skjut mig om jag nånsin börjar med lydnad" eller liknande? :p
Skämt åsido; grattis, klart han hör hemma hos er och lydnad är skitkul!

Så kul!! Jag hade det på känn;)

Men, den fjärde BCn på filmen, är det den tiken du haft till och från?

Ja, det är Ida. Hon flyttade till mig våren 2010, jag kämpade som en tok med hennes vallning tom årsskiftet 11/12, då tog uppfödare över ett tag för att se om det gick att göra något. Det gjorde det inte, så jag fick tillbaks henne igen på våren 2012, lyckades ta VP med henne och fasade i samma veva över henne på min mor som inte är vallnigsintresserad. Hon är nu snart klar med sin specialsöksutbildning och trivs som fisken i vattnet med att vara deras gullegris på heltid. Hon vallar lite till husbehov, men är inte alls lika intresserad av det som killarna.

Hon var med på promenaden eftersom jag var hundvakt åt henne idag:)

Jag vill minnas ett "skjut mig om jag nånsin börjar med lydnad" eller liknande? :p
Skämt åsido; grattis, klart han hör hemma hos er och lydnad är skitkul!

Ja, jag minns nått liknande:eek::eek::eek:

De fick en låda i julklapp, och Frodo tog pappersdestruktion till oanade höjder.

Tillåten sådan, dock:D

Ja men så skönt att äntligen kommit fram till beslut. Grattis.

Har själv en underbar BC så jag förstår att man kan ha ett helt gäng såna underbaringar.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka