Trött , växande unghäst

My Horse and I

Trådstartare
igår skrämmde min 5 åring halvt ihjäl matte !!!!:eek::eek:vi står i gången sadlade och klara att gå ut och då går min lilleman ner på knä som om han skulle till och lägga sig:eek:Han är visserligen i en växt period och har börjat ligga ner mer än vanligt men att börja vara så trött att man inte kan stå på benen???Är detta vanligt beteende eller ???Ingen feber och ute var han som vanligt...

Sv: Trött , växande unghäst

Intressant, en kompis har samma problem med sin växande 4-åring. Hästen har lagt/försökt lägga sig i gången vid sadling - precis när hon drar sadelgjorden. Den första tanken som dyker upp är ju sadeltvång, nerv i kläm el dyl - men jag är helt okunnig och saknar erfarenhet i ämnet.

Följer med intresse de svar du kan få.

Sadelgjordstvång skulle jag säga :idea:

Har inte 100-koll på varför de gör så. Någonstans har jag läst om en nerv som går där och utlöser denna reflex att knäna viker sig alltså.

Mitt fullblod gjorde detta jämt (tills hon var 27 år och fick vandra vidare) och mitt tips är att dra gjorden precis så den nuddar magen. Gå ur stallet och dra ett hål till, gå några steg och dra ytterligare 1 hål tills gjorden sitter där den ska.
Sen satt jag upp från pall så att själva uppsittningen går rätt fort, men där var hon kanske extrem eftersom hon hade gått smo löphäst :p

Sadelgjords tvång kan det komma en stund efteråt alltså?+han var sadlad och klar ,tar det ett tag innan nerver reagerar alltså??

Han kan ha reagterat på en ny, annan sadelhjord eller så lanske sadeln är något fel i passformen. Sådant märker man inte alltid förresns de börjar röra på sig.

Räkna på om han får tillräckligt med protein och energi, en unghäst ska inte vara så mycket tröttare än en fullvuxen häst. Visst, växtvärk är en sak, det kan man bli lite trött av men överlag så är det något som inte stämmer om hästen känns trött varje dag.

Räkna på om han får tillräckligt med protein och energi, en unghäst ska inte vara så mycket tröttare än en fullvuxen häst. Visst, växtvärk är en sak, det kan man bli lite trött av men överlag så är det något som inte stämmer om hästen känns trött varje dag.

Fast min 4-åring har fortfarande perioder då han växer och ligger ner mycket mer än bara på natten. Hans foderstat är uträknad och lite i överkant. Dock märks det inte alls lika mycket inom arbetet som när han var 3 men han ligger ner och vilar ungefär lika mycket som när han var yngre.

Det inträffade min 11åriga arabvalack förra sommaren, dom hade varit ute hela natten (en av dom första nätterna på betet) och jag tog in han för att rida han på förmiddagen, när jag drog åt sadelgjorden ramlade han bara ihop, så trött var han.
Resten av dagen fick han stå inne, sen på kvällen kunde jag rida han Då var det inga problem alls :D

Han får i sig det han ska och för övrigt var hur pigg som helst att rida så då var han inte trött,Brukar ge honom lite Lucern före ridning för att ge lite strå och energi...

Japp, mitt fullblod reagerade ofast inte förrän hon förberedde sig på att man skulle sitta upp dvs spjärnade emot/spände sig lite. Då var det något som hände, men som jag sa så har jag aldrig riktigt fått någon bra förklaring på vad det är som händer. Jag vet bara symptomen och hur jag kunde lindra/undkomma dem ;)

Liknande trådar

Hästvård Jag har en 5 åring som aldrig varit en het häst men lagom framåt och arbetsvillig. Han är stor, 170+ och har vuxit länge och ganska...
Svar
2
· Visningar
1 474
Senast: niikon92
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 229
Senast: As_Vegas
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 397
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
30 027
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka