Trött på hästen - eller bara en svacka?

Silver Girl

Trådstartare
Jag har haft min häst i snart två år. Han är allt jag vill en häst ska vara, kanske lite orolig vid uteritter på egen hand, men det löser vi oftast.

I vintras började jag känna mig trött på det dagliga slitet och att åka till stallet. Tänkte att det skulle släppa när våren och ljuset kom, men i april ramlade jag av och bröt handleden. Fick hjälp av många snälla att ta hand om min häst de följande veckorna, men fick också en tid då jag inte behövde tillbringa all fri tid i stallet och jag började tänka på allt jag skulle hinna med om jag inte hade häst, och att jag faktiskt skulle ha råd med en hel del som inte är möjligt idag.

Jag har sedan olyckan blivit nervösare och vill helst inte rida då jag vet att jag är sist i stallet, eller rida ut själv. Han känner om jag är nervös och då blir han mer tittig. Olyckan hände vid hoppning, och jag har ännu inte bestämt om jag ska sluta hoppa eller inte. Har hoppat lite, men bara extremt lågt och med fjärilar i magen. Jag har inte riktigt hittat tillbaka till det roliga med att ha häst. Var på dressyrkurs för att försöka hitta glädjen igen, och det var kul just då, men jag har redan tappat gnistan igen. Har funderat över att prova något helt nytt, som t ex western, men då måste jag åka iväg och har inget släp + att han inte är den mest lättlastade.

Vad göra? Kommer det att vända?

Jag kan inte sälja hästen. Han är nitton år och har en gammal skada på ett bakben. Nu är han pigg och fullt i gång, men bakbenet är känsligt för mugg och har kronisk lymfangit.
Jag har kännt hästen och förra ägaren i tio år, och lovat både henne, mig själv och hästen att jag ska ta ansvar för honom tills det är dags för de gröna ängarna. Jag älskar hästen och stallarbetet är inget problem, men ridningen och bundenheten är inte roliga längre.

Vet inte riktigt vad jag vill med detta inlägg, kanske mest skriva av mig, men alla kommentarer är välkomna.

Sv: Trött på hästen - eller bara en svacka?

Jag tycker du ska hitta en hästskötare/medryttare som tar hand om hästen och stallarbetet några dagar i veckan. Då får du tid till annat och vet att hästen blir ompysslad och motionerad.

Jag har själv min häst hos en kompis på hennes gård. Är väl i stallet 5 dagar/vecka, de andra dagarna ser min kompis till hästen.

håller med föregående. medryttare eller kanske foder.
och angående ridningen så tycker jag inte du ska hoppa, rida ut själv, göra sånt du känner dig osäker på.
western kan vara nåt absolut, det går att får tränare hem till sig tror jag.
annars kanske du kan satsa på dressyr?

Jag hade helt klart satsat på medryttare!

Själv hade jag nog inte orkat med att ha egen häst utan att ha en bra medryttare som hjälpte mig 2-3 dagar i veckan

En jobbig situation för dig. Det är inte kul att rida om man är lite rädd eller osäker. Jag tror att du eg vill hålla på med hästen- det är nog osäkerheten som gjort att du letat upp att du vill göra annat. Annars hade du kännt det redan innan du trillade av o bröt armen.
Har du ingen som kan följa med dig till stallet ett tag så du slipper vara ensam?

Man blir trött ibland, både på att rida, mocka, åka till stallet och ramla av :p

Det är helt ok. Har man en häst som "tål" det, kan man ju ställa av den några månader, kanske gå på lösdrift så den får röra på sig mer samt att man inte behöver mocka varje dag. Bara en sån grej kan nog få lusten tillbaka, särskilt om man passar på att göra annat och ägna sig åt sig själv under viloperioden.

Med en äldre häst med gammal skada är det kanske inte lämpligt att ställa av helt, med medryttare kanske även i kombination med lösdrift kunde vara något?

Det är faktiskt ganska kul att följa med en ny medryttare, hålla lite "ridlektion" och hjälpa denna hitta knapparna på hästen man känner så väl.

Jag som personligen kan vara lite rädd av mig tycker det var kul att börja med Parelli Natural Horsemanship, för man fick lära sig så mycket man kunde träna på från marken, man kan ju faktiskt gymnastisera och träna hästen fantastiskt mycket från marken, det är kul, nytt och man ser bättre hur hästen rör sig osv.

Lycka till!

Jag tycker att du ska satsa på medryttare:)

Man tappar lusten ibland... Det gör jag iaf.
Och varje gång undrar jag om jag verkligen borde fortsätta... Men tillslut komer jag alltid fram till att jag älskar hästarna och ridningen...Och stallarbetet...
Det är tufft ibland.
Jag ställde av min häst 2månader i vintras och det gjorde underverk för mig!
Jag upptäckte att jag plötsligt fick hur mycket tid somhelst..
Jag kom ju "dock" inte undan mockning, och själva hästvården. Men det var bara avslappnande för mig.

Nej, men jag tycker du ska hitta en duktig medryttare som du kommer bra överens med!
Det kanske till å med blir en nytändning?:laugh:
Att diskutera din häst, och dess träning, välbefinnande med en annan?

Lycka till hur du än gör:)

Jag håller med Skuggi. Att jobba med hästen från marken ökar motivation och relation enormt - särskilt vid svackor. Just nu är det äckligt varmt och tryckande här och det är skönt att slippa ta på sig hela utrustningen och bara ta ut hästen och hitta på ngt annat. Löslongera, lång tygel, kommunikationsövningar............... Inspiration kan du få i en bok som heter "Lär känna din häst : träning från marken" av Lesley Bayley. Det är en jättebra översikt.

Du var också inne på western. Jag hade också en sådan "period". Att jag inte fortsatte berodde mest på att det blev för långt att åka - det var jättekul och gav nya insikter och erfarenheter. Du behöver ju inte ta med hästen utan kan rida på "ridskolans" hästar och ta med dig det du lär dig hem.

Svarar alla:

Jag har en medryttare, har haft det sedan början, hade inte haft tid med häst annars. Hon har två dagar i veckan, skulle kanske kunna ta någon mer dag men jag tror inte det skulle lösa grundproblemet. Jag var lite trött på det hela redan innan olyckan, men trodde våren skulle hjälpa.

Jag kan inte rida dressyr varje dag, hästen blir trött på det, måste variera med lite uteritt, bommar m m. Kan inte ställa av honom, han var skadad förra våren och det tog nästan ett halvår för honom att komma tillbaka, han är ju gammal. Lösdrift har jag funderat på, men det är ju inte stallarbetet som är problemet, så jag står hellre kvar där jag är och har tillgång till ridhus.

Jobba från marken gör vi en del, och så här års går det bra. På vintern då ridhusen är upptagna är det svårare, utebanorna går inte att stänga till helt, så jag kan inte släppa honom där, vilket begränsar möjligheterna.

men stänga en utebana går ju att ordna..bara sätta nåt för.

western kan vara nåt absolut, det går att får tränare hem till sig tror jag.

Jag har tagit hem en westerntränare några gånger (fast vi har kört mest NH då) eftersom jag inte har en hästtransport (som duger - har ett gammalt vrak som hästen blir hysterisk av för den är så skramlig och trång). Det fungerar jättebra. Han tar 250 kr för en timme plus reseersättning, och då får jag lite "hemläxa" att jobba vidare med varje gång. Det blir en bra kick eftersom jag får lite nya synvinklar från tränaren, och han är dessutom så positiv och uppmuntrande att jag alltid känner mig duktig och optimistisk efter varje pass!

Det finns säkert någon tränare att få tag på i närheten av dig!

Dessutom kan man klickerträna! Jag har testat det på mina hästar - och då har jag stått inne i stallgången och hållit på. Har inte hållit på så mycket än, men jag har lärt dem att lyfta fötterna (man får börja från början på alla fyra fötterna!) på kommando - vilket imponerade på hovslagaren - och att sänka huvudet. Sen har jag tänkt träna in olika smärre förflyttningar genom klickerträningen - eftersom den store vägrar stå kvar intill pallen när jag ska stiga upp i sadeln (och jag måste ha en pall för att stiga upp i sadeln - han är så rund ("ingen manke") och jag är så pass tung att sadeln bara glider runt annars).
Man kan lära dem massor av olika kul saker med klickerträning - och det som var häftigast var att jag kände att jag fick ett annat förhållande till den store: när han var så ivrig att "gissa rätt" istället för att jag skulle "beordra" honom diverse saker. Han gillade verkligen "gissa-leken"!

Nu blev jag peppad att klickerträna lite igen, det har legat nere de veckorna (ALLT har legat nere de senaste veckorna, det är så varmt att jag knappt orkar göra något alls)!

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 484
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 890
Senast: mars
·
R
Hästmänniskan Jag har ridit sen jag var 4, började rida varje dag 2015 och har en egen häst sen 2020. Har senaste året tyckt att det varit jobbigt...
Svar
8
· Visningar
2 202
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 952
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka