Trött på att mocka ut hö..Höhäck?

MalinM

Trådstartare
Min häst har en tendens till att kraffsa runt sitt hö i hela boxen sen så bajsar och kissar i det och efter det så vill han förståligt nog inte äta det.. vilket leder till att matte mockar ut en väldig massa hö varje dag.. så nu är hon trött på det ekonomiska spillet:devil:

Jag har funderat på att köpa en höhäck men jag gillar inte att dom ska sättas så högt då det blir en väldigt onaturlig ställning för honom, men så tänkte jag att man skulle kunna fästa det i boghöjd..överkanten alltså..

Hade tänkt mig en sån här isf

http://www.hasttema.se/butik/product_info.php?products_id=1602&osCsid=25ee819187061e7bcc3b542a0835c411

Ni som haft samma problem hur har ni löst det?

Sv: Trött på att mocka ut hö..Höhäck?

Vi har ställt in en stor murartunna till hästen som krafsar omkring i höt. Han har inte haft några problem med den än.

Jag har funderat på det oxå, billigare om inte annat;)

Hittade en 90 liters när jag kollade på biltema!

en tjej i stallet har samma problem som du, och hon använder ett vanligt hönät :)

Det finns någon smart höhäck i plast som man sätter i en hörna i boxen. Minns inte vad den heter, lite halvdyr är den. Men jag har sett bilder på hemmagjord variant på denna (av gummi) som såg himla smidig ut. Finns flera trådar om det här. sök och du ska finna ;). Viktigast är väl att det blir hyfsat naturlig ätställning eftersom de äter hö under så många timmar, samt att de inte kan skada sig på den. (eller att det är svårt att lyckas med det iallaall)
/U

om du ska ha en gallerhöhäck så klä den med något så hästen inte kan fastna med hovarna eftersom du ska ha den lägre

Haybar Haybar Haybar säger jag bara!
Dom är totalt värda priset och sparar pengar snabbt för det minskar spill så bra :)
Ingen skaderisk om amn jämför med andra lösningar och bra ätställning för hästen.

Har haft min ett år nu och både hästen och jag är nöjda!

Du kan bygga en väggfast låda, hökrubba, i trä. Jag hade en sån till min förra häst. Botten var ca 20 cm från marken.

Haft en och annan häst som gör så med :(
Höet är ju liksom inte gratis, synd att kissa på det.
Det är ju framför allt de som jag haft på fri tillgång på hö som gärna sprider ut och bäddar ned höet.

Skaffat "hö-säckar" i kraftig nylon, ett bättre alternativ än hönätet eftersom det är större risk att hästen fastnar med ett ben i hönätet än med "hösäcken". Dessutom är det lättare att proppa ned höet i hösäcken än i hönätet.
Mycket "höhö" här ;) :D

:idea: Finns bla att köpa på Hööks, finns säkert på fler håll.
bör ha två stycket om det är "fri tillgång".

DSC00364.jpg

Det är något liknande denna jag hade planer på att bygga, men så funderade jag vidare och mina hästar äter ju upp vartenda strå så det blir ingen akut åtgärd.

Det har jag tänkt att göra! Men funderar lite, jag får inte skruva i väggarna, kan jag ställa den löst tro?
Hur gör ni andra?

Får du inte skruva nåt alls, synd.
Haybar har nämligen bara 4 små skruvar totalt, märks knappt men sitter bra pga. formen.

Vi har bara ställt den i ena hörnet. Den brukar inte flytta sig särskilt långt därifrån heller. Vi har funderat på att sätta fast den, men det är rätt smidigt att ha den lös när man ska diska den och sopa rent golvet under så vi har låtit bli. Med tanke på att hästen inte brukar fösa omkring den känns det inte som ett problem att den inte sitter fast. Hade han varit en sån som skulle röja omkring med murartunnan hade vi nog försökt sätta fast den.

vi köpte en murbruksbalja på biltema och hade i ena hörnet funkade perfekt...

Jag har läst att hästen bör äta mat från marken för att slemmet som smörjer halsen ska frigöras från stupen. Det är viktigt att de äter med huvudet mot marken alltså. Kommer inte ihåg var jag läste det.

Då ska jag nog prova det jag med! Brukar vara en lugn och städad herre. Vore ju rätt skönt att slippa ha grovfodret utdraget över hela boxen.

Absolut, det har varit guld värt hos oss! Visst hamnar det lite utanför då och då, men inte alls i samma utsträckning som förut.

Kan det inte funka med ett vanligt hönät/ höpåse? :idea: :banana:

Mitt sto är lika hopplös hon! Usch! Har testat med murartunna men hon välter den bara och krafsar ut höet ur den hela tiden. På morgonen ser det ut som skeppsbrott eller något liknande... Hö överallt och en omkullvält tunna någonstans i mitten. Nu får det bli höpåse :)

Liknande trådar

P
Träning Skulle vilja veta vad ni skulle gjort om ni var i samma sits som jag? Mitt 3 åriga halvblodsro tycker väldigt mycket om att reffsa...
2
Svar
29
· Visningar
2 460
Senast: Alazan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar