Trött mentalt?

fejko

Trådstartare
Min häst tävlade i helgen. I första klassen petade hon ner ett hinder och det säger jag inte så mycket om, men i andra klassen hoppade hon jättefint alla hindren för att sedan stanna ut sig på det sista som hon redan hoppat en gång i klassen innan. Hon ställde sig på bakbenen och vägrade två ggr men hoppade sedan fast då var hon ju redan utesluten.

Vad kan detta bero på? Min teori är att hon kör slut sig själv mentalt (hon är väldigt uppspelt när vi kommer fram till tävlingsplatsen) och sedan blir trött, surar ihop och vill inte vara med längre. Synd bara att hon inte kunde bjudit på ETT hopp till :crazy:

Någon som känner igen det här?

Sv: Trött mentalt?

Tror att det kan vara precis som du säger, sista klassen, sista hindret, hon började nog bli trött, dessutom kunde ju inte hon veta att det var sista hindret... :smirk:
Mitt sto kan också vara lite oberäknelig ibland, särskilt nu i brunsttider, om det blir ett stopp, så kommer hon ihåg till nästa gång kan hon stanna 10 m innan bara för att tjura...
Det kanske var från utgången, mot en flagger som såg lite farlig ut eller vad somhelst, du kanske omedvetet slappnade av lite (man kan ju göra det ibland när det gått bra till sista hindret)...
Detta i kombination med en trött (och eventuellt brunstig) häst kan ju ställa till det endel...
Tror inte du behöver grubbla så mkt på det såvida det inte händer många ggr....

Sv: Trött mentalt?

stopp på sista hindret brukar tyda på att ryttaren slutat rida. Dels kanske för att man själv är trött och för att hästen också börjar bli trött och inte lite framme.

Liknande trådar

Ridning Jag är tretton år och rider på ridskola och har gjort i runt 4 å, vet inte hur det är på era ridskolor men på vår kan man bli fodervärd...
Svar
14
· Visningar
2 924
Senast: Badger
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 543
Senast: sorbifolia
·
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 506
Senast: Lager
·
Hoppning Hejsan! Idag var jag på min första hoppdebut! Gick absolut så dåligt man kan komma... Skulle hoppa LD och LD+ Och blev utesluten i båda...
2 3
Svar
47
· Visningar
5 752
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Pusseltråden
  • Positiva tråden del 2