Trött av betet?

L

Limen

Hästen som jag rider har blivit så onormalt trött. Jag har tempat och det är i alla fall ingen feber. Men hästen blir svettig bara av att skrittas. Tycker att tröttheten känns orimlig. Så varmt har det inte varit de senaste dagarna. Samma häst som är snubblig, se annan tråd.

Finns det någon sjukdom som kan ge stor trötthet? Eller är det bara så att en del hästar inte kan gå på betet utan att bli helt borta av trötthet?

Sv: Trött av betet?

Våra hästar blir riktigt trötta av att gå på bete. Och kissnödiga :grin:
Men om din häst utöver detta även uppvisar andra symtom, kanske du borde låta en veterinär titta på den?

Jag skulle ta ut en veterinär för att ta prov för Anaplasmos (f.d Erlichia). Jag har nyss fått behandla min nordsvensk för det. Hans första symptom var:

-trötthet, hängde inte med de andra i hagen
-stela muskler
-snubblig, som snabbt utvecklades till vinglighet.

Han hade ingen feber men det var ett solklart fall av anaplasmos. Han har behandlats med antibiotika i 8 dagar med en dos 60 ml.

Det är andra gången han har fått det. Förra året vid midsommar fick han det första gången, då med likadana symptom plus hälta som förflyttade sig. Feber får hästarna i akutstadiet om de blir drabbade av denna sjukdom. Som jag förstått är det inte alltid proven visar något, då får veterinären gå efter de symptom hästen har och behandla därefter.

Hoppas det går bra med pollen!

Här är en till som undrar! Min halvblodsvalack är nästintill somnolent....går som en snigel trots att han är stor och brukar ta sig fram ganska fort (i alla fall hemåt). Ingen bjudning alls vid ridning oavsett vad. Kan inte se att han är halt, inte snubblig, men han lyfter inte på benen och liksom släpar sig fram. Det ser stabbigt ut på något sätt. Börjat att skygga för allt, han som är världens coolaste häst i vanliga fall! Han har allergisk bronkit som han nyss behövt behandling för. Så visst, allergin kan väl göra honom trött. Men förra sommaren gick han i alla fall med bjudning TILL betet. Nu får man draaa med sig honom överallt!! :eek:

Har faktiskt bokat tid för koll, för det här känns inte bra! Är jag nojig i onödan, tror ni? Men det är något med hans uppsyn. Han ser inte glad ut, trots att det är sommar och bete.:confused::(

Hästen som jag rider har blivit så onormalt trött. Jag har tempat och det är i alla fall ingen feber. Men hästen blir svettig bara av att skrittas. Tycker att tröttheten känns orimlig. Så varmt har det inte varit de senaste dagarna. Samma häst som är snubblig, se annan tråd.

Finns det någon sjukdom som kan ge stor trötthet? Eller är det bara så att en del hästar inte kan gå på betet utan att bli helt borta av trötthet?

Hur gammal är hästen? (Kommer inte ihåg om det stod i den andra tråden)

Min häst blir jättetrött av mycket gräs. Nu går han på natur/skogs betet och är lagom pigg och glad:)
Skönt att kunna rida ordentligt trots att det är i början av sommaren!

Hur gammal är hästen? (Kommer inte ihåg om det stod i den andra tråden)

8 år så den är ju inte lastgammal.

Men jag pratade med andra i stallet och de flestas hästar är väldigt trötta nu. Så det kan ju vara pga av betet.

Du kan ju alltid prova ta in hästen i stallet igen blir den normal där efter låt säg 1 vecka. Är det betet. Annars kan du ju ringa vet.

Nja det tror jag inte på. Mina brukar vara lite trötta första veckan innan de har vant sig och kunnat vilat ordentligt, sen är de som vanligt igen. Lika bra kondis som vanligt.

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 587
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 580
Senast: Freazer
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 852
Senast: Kajsalisa
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 974
Senast: Derivata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka