Trotsig och tittig häst

Joyze

Trådstartare
Jag har ett problem med min häst, en 7-årig valack som jag haft sedan han var 4 år. Det är en väldigt fin och trevlig häst egentligen med massa potential, men vi har ett stort dilemma och det sitter i hans lilla huvud. Han har väldigt lätt för att bli tittig och spänd, vilket gör att det är väldigt svårt att få honom fokuserad på tävlingar då han tittar på allt runt omkring och på hindrena i sig om de är utspökade. Vi hopptränar varje vecka och då har vi alltid grindar, vattenmattor, infångare mm men på tävling blir han som förbytt.

I helgen tävlade vi en 1 m klass och var då felfria fram tills sista hindret som hade en ljusblå vattenmatta under. Han fullständigt tvärnitade och jag fick inte över honom, så vi blev uteslutna. Nu har jag rotat fram en presening här hemma som han har fått hoppa över både igår och idag, igår gick det ganska bra efter lite övertalning men idag var han inte alls på humör. Lyckades få över honom i början av passet på båda hållen, men efter att jag ridit en stund och skulle försöka igen fick jag bara över honom på ena hållet. Det spelade ingen roll vad jag gjorde, smackade, sparkade, piskade, klappade - han skulle INTE fram till den!

Det känns som att detta är en typisk ledarskapsgrej, han utmanar och testar, för om han hade varit fullkomligt livrädd hade han väl inte gått över den ett par gånger och sen helt plötsligt fått för sig att det var livsfarligt?! Vad ska jag göra? Känns inte roligt att behöva piska sin häst men han har ju uppenbarligen inte respekt för mig för han tar ju inte mina korrigeringar, varken skänkel eller spö. Att ställa sig och klappa och gulla med honom löser väl heller inga problem. Givetvis fick han massvis med beröm de gånger han gick över, han fick veta att han var bäst i världen, men han skulle ändå inte över från andra hållet. Min fråga är - hur löser man problemet med en sån här envis herre?
 
Sv: Trotsig och tittig häst

Utifrån texten så är det svårt att bedöma problemet, om det är tittig trotsig eller bristande förtroende för ryttaren. Om det bristande förtroende så är det inte till hjälp att piska, då förtroendet för ryttaren sjunker ännu mer "typ": "Det där är läskigt och obehagligt" lägg till spö på det så har du ju visat hästen att det mycket riktigt var en obehaglig sak att uppleva. Nu säger jag inte att det är så men i vilket fall som helst så får ju hästen inte en bra upplevelse.

Så här hade jag gjort iallafall:
Jag hade börjat från marken och se hur han reagerar på olika saker, presenningar, kasta bollar, regnjackor, paraplyer, ljud osv olika typer av "hinderbanor" som du kan lotsa igenom din häst på med diverse läskigheter (från marken). Nu är inte meningen att skrämma livet ur din häst utan att han ska vänja sig vid olika situationer, det får inte gå hetsigt till utan du måste "visa" att det inte är farligt och kanske ha ett oändligt tålamod. När ni klarar varje situation från marken så är det upp på hästryggen igen.. Träna på att rida fram till läskiga saker, över läskiga saker och därefter lagt till hinder. Absolut viktigast är att du själv alltid är lugn.

För att underlätta sen inför tävling så se till att lägga till en liten överraskning på hinderbanorna hemma (en blomsterkvast, en jacka, osv) ibland, om hästen vänjer sig vid att det kan vara lite mysko saker som dyker upp så är det bara bra. Man kan inte förbereda för varje eventuell situation på tävling så det bästa är om hästen vänjer sig vid att hantera olika situationer med lugn.

Skulle kanske ställa upp i olika träningstävlingar och vid problem som ni hade vid vattenmattan be de ta ner bommarna om möjlighet finns och be hästen promenera över, vill han inte så helt sonika sitta av och leda hästen över.


Det är iallafall hur jag skulle göra sen om det rätt eller fel beror väl på vem man frågar..
 
Sv: Trotsig och tittig häst

Det här med "trotsiga" hästar dyker upp här på buke så ofta, och jag tycker alla får samma svar. Och ändå dyker det upp nya trådar.

Vad tänker du att hästen skulle ha för syfte med att "trotsa" dig?
Varför skulle han gå över flera gånger och sen bestämma sig för att "trotsa"?

Hästar funkar inte så.

Om en häst är rädd eller osäker så kan den bli introvert och kanske göra det man ber om ändå. Om hästen är rädd när den går över, så är det inte säkert att den "fattar" att det inte var något farligt. Den kan tro att det bara var slumpen som gjorde att han överlevde.
Och när du då ber honom att gå över flera gånger, så byggs skräcken kanske upp tills han helt enkelt inte klarar mer.

Jag tycker att det är helt uppenbart att hästen inte har nog förtroende för dig, han känner sig inte helt säker på att du ALDRIG skulle försätta honom i en farlig situation.

Så, släng bort pisk och sporrar och se till att bygga upp förtroendet er emellan istället, då kommer ni båda må bättre och han kommer alltid försöka sitt bästa för din skull.
 
Sv: Trotsig och tittig häst

Jag tycker också det låter som bristande förtroende, han litar helt enkelt inte på dig när du säger att han kan gå över. Att spöa hästen över något den är rädd för ger sällan gott resultat, det lär bara hästen att du är en aggressiv typ man helst ska undvika, och definitivt ska man inte gå i närheten av presenningar med dig på ryggen, för då får man spö.

Min erfarenhet är att man får bäst resultat med såna hästar genom att bygga upp hästen steg för steg, och göra det lätt och roligt att göra rätt. Dvs, sitt inte och spöa en häst som vägrar gå mot det läskiga, då bara förstärker man hästens uppfattning att detta är något riktigt obehagligt. Tänk dig själv att du t ex tycker det är obehagligt att gå till tandläkaren, och när du kommer dit får du stryk av tandläkaren - då skulle du ju verkligen inte vilja gå dit nästa gång.

För en häst så är ett hinder helt annorlunda från andra sidan, det är inte alls säkert att hästen hoppar ett hinder från andra hållet bara för att den gjort det från ena hållet.

Istället för att slå hästen skulle jag antingen ta draghjälp av en annan häst (det absolut mest effektiva och smärtfria sättet, i princip alla hästar vågar sig över läskigheter om de får gå strax bakom en annan häst som inte tvekar), eller gradvis vänja hästen. Blåvägrar han att gå över, gör inte det då. Rid bredvid, nära, nära. Led honom över. Parkera honom på presenningen och mata med morötter. Tvärnitar han och vägrar, då var det för svårt. Ibland kan det funka att helt enkelt vänta en liten stund, utan press, utan bara låta hästen stå och fundera en stund, men funkar inte det, så gör det lättare. Ge hästen självförtroende att han kan klara uppgiften enkelt, och ge honom anledning att lita på dig, att du har bra idéer och att man inte får ont av att umgås med dig.

Vad gäller att han vägrar på tävling men hoppar hemma, så är det inte alls ovanligt och beror helt enkelt på orutin, på tävling ser allt lite annorlunda ut, det är funktionärer på banen, det är en flagger, hindrena är normalt lite mer färggranna med prydligare bommar och inflaggningar, kanske lite blommor, det är publik och speaker - allt det där tillsammans gör många hästar lite osäkra, de känner inte riktigt igen sig, tycker det verkar som en svår uppgift, och så vägrar de.

Det behöver inte alls bero på nån maktkamp, utan helt enkelt att hästen inte vågar, och inte heller litar på ryttarens omdöme när ryttaren säger att hästen ska hoppa.
 
Sv: Trotsig och tittig häst

Min häst är i sig en osäker individ, som tidigare i livet varit extremt flockbunden. Detta visar sig tydligt i situationer då han blir orolig, stressad eller rädd. På bortaplan är då det visar sig mest; han kan vara lugn när jag står på marken, när han fått konstatera var han är någonstans, men när jag sitter på blir det mycket bocksprång, han sticker, blir het...osäkerheten tar helt enkelt överhanden. På hemmaplan går det för det mesta bra, men vissa dagar smäller osäkerheten till. Skulle jag slå/piska honom i ett läge där han är rädd, då skulle jag få tugga grus - ordentligt - och i mina ögon skulle jag också förtjäna det.. Två saker: miljöträning och förtroende. Det tror jag är den hållbara lösningen.

Hästen är ett flyktdjur, och de är starka, vilket kan leda till att vi människor får svårt att kontrollera dem då de blir rädda för något. Men att gå på hästen och försöka tvinga fram den då, triggar enligt min erfarenhet bara flyktbeteendet ännu mer. Miljöträning, miljöträning, miljöträning, förtroende. Bra tips har kommit i tråden. Ta det gradvis, och jobba med de "läskiga" sakerna. Funkar det inte uppsuttet, så backa - ta det från marken. Och viktigast: ta det lugnt. Låt det ta lite tid om hästen behöver det. Slappna av. Om du har en dålig dag och känner att du skulle tappa tålamodet om det inte funkar, så träna inte med det den dagen.
 
Sv: Trotsig och tittig häst

Tack för alla jättebra svar!

Jag ska absolut börja träna honom från marken. Håller med om att piska honom över inte kommer lösa några problem. Idag lyckades vi dock ta oss över åt båda hållen, han protesterade livligt i början men ställde sig sedan framför och suckade högt och ljudligt, vilade på ena bakbenet, precis som "okej då, det är väl inte så farligt" och vandrade över. Jag blev så lycklig att jag slängde mig runt halsen på honom och överöste honom med beröm och morötter, sen gjorde han det flera gånger, fortfarande spänd men utan att tveka. Men jag vet att om jag släpar fram den imorgon igen så lär vi antagligen få börja om så det är precis som ni säger - det är förtroendet oss emellan som måste jobbas upp.

Jag har alltid fått höra och är egentligen väl medveten om att jag är alldeles för "mesig" med mina hästar, gullar och pjoskar för mycket, vilket säkerligen bidrar till att han inte har sett mig som en pålitlig ledare. Jag har nog helt enkelt inte varit tillräckligt självsäker och konsekvent. Bara en sån sak som idag när jag skulle ta in honom genom stalldörren (vi har en ganska så smal ingång och han stannar alltid utanför och vill inte gå in), jag gick med bestämda steg med honom bredvid mig och han gick rätt in. I vanliga fall går jag och klappar och tittar på honom på vägen in, och då är det ju inte så konstigt om han inte vill följa mig när jag inte "beter mig" som en ledare.

Har ni fler tips på hur man kan bygga upp förtroende och ledarskap så dela gärna med er :)
 
Sv: Trotsig och tittig häst

Sätt upp en annan rutinerad ryttare van vid att utbilda hästar på vatten. Hitta en tränare (kanske samma) som kan få dig att agera säkert, hästar ska inte pjoskas med lika lite som de ska spöas upp.
 
Sv: Trotsig och tittig häst

"Expect a lot, accept a little, reward often" säger Parelli, det tycker jag är vettigt.
Försök alltid visualisera att hästen kommer att göra PRECIS som du tänkt, gör ingen stor grej om den inte gör det, utan belöna varje steg mot det du bad om.

Sen kan du göra allt möjligt, promenera på "läskiga" ställen, åk på tävling och bara gå runt och titta, ha ofta med prassliga och läskiga grejer när du tränar.
 
Sv: Trotsig och tittig häst

Precis så - du måste visa honom att det är lugnt. Han ska förstå att det inte är något, och att om det skulle vara något att bry sig om så reder du upp det. Det handlar inte om att vara hård, utan om att vara 1) konsekvent och 2) lugn. Att klappa och gosa är helt ok, men vid rätt tillfällen. När hästen är rädd behöver den lugn och trygghet. När den gör rätt behöver den få veta det - beröm. Jag skulle träna mycket med prassliga, läskiga saker.

Om du behöver hjälp, så finns det tränare som jobbar med problemlösning och liknande.
 

Liknande trådar

Islandshäst Jag går och grubblar och grubblar över en häst som jag inte kan släppa tankarna på. Jag är medryttare på en gård som för ett tag sen...
Svar
16
· Visningar
2 267
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
45 787
Senast: Efwa
·
Ridning Jag rider en kallblodstravare som har lite stressbeteende kvar sen travet. Han vill också göra allt i högt tempo, gärna fullt ös...
Svar
9
· Visningar
2 284
Senast: KSF
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 257
Senast: Mezcal
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp