Trotsig ettåring

V

velande

Har ett 1-årigt sto som är snäll i all hantering utom att ledas i grimma då hon ibland sliter sej och bara drar iväg... Någon som har ett bra råd?

Sv: Trotsig ettåring

1. Lär henne vara fastbunden.
2. Se till att aldrig mer släppa henne. Utsätt dig inte för situationer som gör att hon har plats/tid/lust att slita sig.

3. Sätt grimskaftet i sidoringen på grimman, så har du lättare att vika hennes huvud.

Tack för tipsen. Vara fastbunden är hon van vid sedan ganska lång tid och det är absolut inga problem. Står snällt och närmast njuter när man pysslar om henne. Sätta grimskaftet i sidoringen har jag inte testat, verkar vara en bra idé, ska testa.

Vår unghäst är en buse men märkte att det var mycket enklare att leda honom i kapson. Då fick man rejäl kontroll på honom! Kanske värt att testa!:)

kl.
Att ha ett låångt grmiskaft kan hjälpa, man blir starkare och tappar dem inte lika lätt.

Linda grimskaftet ett varv runt nosen när du tar henne från hagen, se till att det går runt så att det ej lossnar om hon drar, när hon sedan drar tycker hon då att det blir obehagligt att dra mer.

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 395
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 506
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 843
Senast: sorbifolia
·
Träning hej, har haft min ponny som är från irland i snart två år (blir 8 i år) o i början var han livrädd för bommar på marken, alltid jätte...
Svar
9
· Visningar
1 762
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama