Trots eller rädsla?

H

Hannah0407

Jag har en fyraåring som vi har lastat många gånger förr, det har aldrig varit några problem. Han har alltid förknippat lastning med att det ska hända något kul eller spännande. våra lastningar brukar gå till såhär:

Jag leder fram honom mot transporten och stannar till en sekund vid rampen och lägger grimskaftet över halsen på honom och klappar honom lite på rumpan, då går han alltid avslappnat rätt in och jag lägger på bommen (ej säkrar den) och går sedan fram och in och knäpper fast honom. sedan tar jag och säkrar bommen och tar upp och stänger rampen. klart!
det hela har alltid gått lungt och rutinmässigt. aldrig varit några problem. tills för några vecka sedan :cool:

Allting gick till precis som vanligt. jag stannar till en sekund vid rampen och ska precis lägga grimskaftet över halsen på honom då han stannar och "växer fast" på rampen?!? jag blir som ett frågetecken. han har aldrig gjort så innan. jag försökte med allt. jag lockade hotade och bad. ingent hände. han står helt coollungt och bara kollar. Jag klappar med händerna bakom rumpan på honom (ville ha någon form av reaktion) men icke. han står där han står och tar inte ett steg. vi håller på i ca två timmar innan jag tillslut veknar och (tyvärr gör det som man inte får) tappar tålamodet. jag tar grimskaftet och drar helt sonika till honom riktigt hårt på rumapn. hästen hoppar högt och backar ett par steg från rampen. sedan glor han på mig som om jag inte hade alla hjärnceller hemma och tar saken i egna händer och går rätt in.
Jag: Öht?!

han har sedan den gången krånglat likadant ibland men för det mesta har det gått bra. är det trots eller är det någon form av rädsla? :confused:

jag blir så förvirrad. någon som har någon teori? :)

Sv: Trots eller rädsla?

Har ingen som helst teori men kan trösta dej med att det kunde varit min 3åring du pratar om. Han är i samma period av demens(:cool:)? Precis som om han glömt vad han ska göra, står och kikar ingen stress what so ever och efter tag klarnar han upp och nästan springer in:confused: Står som ett ljus när man kör, backar lugnt och försiktigt av.
Vet inte varför han börjat med detta. Kör alltid väldigt lugnt med trailern så det är inte pga att jag kört oförsiktigt.

Lastträning utan att åka någonstans har hjälpt, men det går lite trögt.
/LL

Lastade min lille skit idag, skulle iväg och kolla tänderna hos vet. Tänkte att nu är det bäst att vara ute i god tid:cool: Men provade en "teknik" som jag aldrig gjort förut =lockade med godis:o och se på fan!! Han sprang in i trailern utan tvekan! Fick en näve snask när skulle på, och mat e ju gott så det va bara att skicka in honom och stänga, gick fram och gav snask.
Lastningen på djursjukhuset gick som en dans utan snask.
Hoppas det håller i sej!

LL

Jag får testa det :laugh: muta honom lite och se om det går lite lättare. dom har ju sina ider ibland ungvalparna :p

ja, testar och kollar. senast idag hade jag och hästen en livlig diskussion om varför man bör lyfta hovar och rycka manen. diskussionen innehöll vilt sparkande och jämnfotahopp i stallgången. otroligt givande :D

Det lät underhållande... Tack och lov har min lille skit inte ifrågasatt någonting sedan jag köpte honom (har bara haft honom sedan slutet av juli). Det enda har varit detta med trailern som kom helt plötsligt, från att snällt gå på till att glömma hur man gör:p
Men jag hoppas att det är löst med mitt mutförsök:angel:
Men visst är det kul med unghästar, de är rätt charmiga:love:

/LL

lite lagom :p jag har inte hunnit testa det ordentligt än men jag ska nog ut och träna :devil: ja visst är dom, dom drabbas bara av en tilfällig demens ibland men det är nästan bara charmigt det med när man har lite att jobba med :love:

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 671
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
3 217
Senast: Grazing
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 024
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 930
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar