Tror ni på det här?

Status
Stängd för vidare inlägg.
A

aana

Har fått höra att det ska finnas vetenskapliga belägg för att ju tidigare ett barn får börja på dagis desto positivare för barnets utveckling?
Ser ni något som kan tänkas vara negativt och isåfall vad?
Intressard av allas åsikter i denna fråga så bara skriv.....
 
Sv: Tror ni på det här?

Det finns säkert vetenskapliga belägg för allt för att få folk att inte ha så dåligt samvete :smirk: ;) .

Att en ettåring skulle ha det bättre på dagis än hemma hos sina föräldrar tvivlar jag starkt på.
Ett så litet barn behöver ju knappast en massa stimulans utifrån.
De lär sig säkert en massa saker, och de mår säkert inte just dåligt av det, men frågan är om de mår bättre där än hemma, eller lär sig mer där än hemma (om man är lite engagerad som förälder).

Våran son hamnade på dagis när han var 2 och det kändes precis lagomt, kanske lite tidigt.. 2½ hade varit ännu bättre, nästa barn kommer tyvärr att vara 1½, eftersom dagisplatser bara finns typ i augusti :smirk: .
Men som sagt, vår son hade precis lika kul hemma fram tills han började på dagis som han hade på dagis, han började i o f förbättra talet snabbt efter att han börjat på dagis, men vem vet, det hade kanske hänt redan hemma ifall han inte varit där.
 
Sv: Tror ni på det här?

Ja, den där studien var väl gjord på personer i 30-årsåldern om jag minns rätt, o på den tiden var det små barn-grupper o gott om resurser på dagisen, så jag tror tyvärr inte att man kan dra några parareller med dagens barn.
 
Sv: Tror ni på det här?

Jag känner att det där med utveckling och dagis ju måste bero på vad man har för hemförhållanden/föräldrar och vilken personal det är på dagiset ifråga. Själv är jag uppvuxen med en mamma som var hemma och 2-3 dagbarn i olika åldrar. Och jag har inte direkt haft problem i min utveckling, vare sig fysiskt, psykiskt eller socialt. Men med en annan typ av mamma kanske det hade blivit sämre!
 
Sv: Tror ni på det här?

Undersökningar i all ära ...:angel: Men jag tror inte på sådant, alltså först och främst så håller jag med om att barngrupper ser olika ut på olika håll och framförallt personaltäthet:crazy: Tyvärr så "tvingas" många i dag att lämna sina barn på dagis därför att man inte har råd att vara hemma så länge som man skulle vilja. Jag säger inte att det är fel (hoppa nu inte på mig för detta) att lämna barn på dagis men vi överlåter ganska mycket av våra barns uppfostran, lärande på andra... Själv var jag dagbarn hos min mormor (under början på 70-talet) och det var kanon..Min son som i dag är snart 16 var 1 år hos dagmamma (1 1/2-2 1/2år), min dotter som idag är 13 var på dagis i knappt 2 år (4-6 år) och min minsta har varit hemma hela tiden (hon är 6 till sommaren).Under alla övriga år så har även de "stora" varit hemma och de har mått alldeles utmärkt av det, har kunnat mycket som deras kompisar inte kunnat när det var dags att börja skolan :idea: Så jag "tror" inte på div undersökningar utan jag tror mer på vad vi som föräldrar gör... Men som sagt mycket beror på miljön och förutsättningarna som finns på olika dagis-dagmammor..:cool:
 
Sv: Tror ni på det här?

Låter underbart tycker jag att kunna vara hemma med sina barn. Nä, runt 1 års ålder skulle vara det bästa för barn att börja, fick jag höra :crazy: . Jag personligen tror inte alls på att detta skulle vara bättre än att få vistas med den som står en närmast, självklart då att denna person är något sånär normal :angel: Vad är detta för samhälle, precis som ett maskineri, föda barn, lämna dom på instutioner, föda samhället jobba jobba jobba, nytt barn, lämna bort osv osv. Tänk om det inte ens behövs några familjer i framtiden? Blir kanske onödigt o överflödigt, jisses himalaja. Snart finns det säkert forskning som visar att man helst ska lämna barnen direkt efter förlossningen för att kunna komma ut och jobba så mycket som möjligt......Vet jag överdriver men kanske en funderare...
 
Sv: Tror ni på det här?

Tycker det är häftigt:banana: Såg att du var förskolelärare..Jag håller verkligen med dig..titta bara på USA - där får dom börja jobba ungefär tre veckor efter att dom fött barn ( inte alla men många)..Vad är det för samhälle:confused: Skaffar man barn för att lämna bort dom och för att jaga högre status:confused: :confused: När det gäller barn och omsorgen om dom så säger jag; Det var bättre förr( enda gången jag använder detta uttryck):angel:
 
Sv: Tror ni på det här?

Jag vet inte...

Båda mina har börjat i barnomsorgen vid ett år. Den första hos dagmamma som flyttade över till dagis vid 4 år och den andra hamnade direkt på dagis.

Tvåan har varit senare i allt än ettan så i mitt fall håller inte teorin.

Min teori är att ettan fick en bättre start i livet i hemmiljö hos dagmamma, lugn och ro och mycket uppmärksamhet eftersom det är så få barn hos dagmamma. Tvåan har från början fått slåss om allt med massor med barn upp till sex års ålder.
 
Sv: Tror ni på det här?

Som sagt den vetenskapliga undersökningen är ju baserad på idag 30 åringar... Eftersom jag själv gick på dagis under samma period så kan jag lätt konstatera att det är en otrolig skillnad på grupper och personaltäthet och på miljön på dagis...

När elin var 20 mån så kände jag att det inte var hållbart längre att försöka jobba hemifrån och ha henne hemma på heltid. Så då började hon 15 timmar i veckan och går fortfarande... Men jag vill inte gå upp i tid med henne och ser ingen som helst andledning...

Med Fredrik så kanske han kommer att börja tidigare, det får vi se, men jag skulle tro att det blir i ungefär samma ålder...
 
Sv: Tror ni på det här?

Fast i USA är det lättare att klara sig på en lön, om man vill det, så att den ena föräldern kan stanna hemma med barn och hushåll. Det är ju i princip omöjligt att klara i Sverige. Det motarbetas ju också på alla håll och kanter. Titt som tätt dyker det ju upp förslag om att man ska kunna få vårdnadsbidrag om man väljer att stanna hemma med sina barn istället för att jobba och ha barnen inom barnomsorgen. Hade varit trevligt om man uppmuntrat valfriheten lite, tycker jag.

Obs, att jag jobbar som förskollärare och självklart tycker att förskolan har en viktig funktion att fylla, men föräldrar bör kunna välja.
 
Sv: Tror ni på det här?

Hej ! När jag skrev om Usa så var det mest menat som ett inlägg angående "börja" tidigt på dagis..Jag vet också att man tjänar bättre i Usa men fortfarande så handlar mycket om proritering..Vi har faktiskt trots all det ganska bra i Sverige:angel: (får säkert påhopp för detta) :angel:
 
Sv: Tror ni på det här?

"Lagon är bäst" tror jag när det gäller dagis och annan stimulans för barn.

Själv har jag aldrig varit på varken dagis elle hos dagmamma. Min mamma var alltid hemma. Nu tror ju jag att det var en bidragande orsak till att jag o mina syskon inte varit så framåt som barn som gick på dagis.

Min lilla gullunge:love: bli 1år i nästa vecka och jag har börjat jobba lite försiktigt. Nu har vi en sån tur att sambon kan vara hemma då jag jobbar o vi har inte behövt att söka dagisplats än. Men jag vill gärna att han hinner bli ca 2år innnan han behöver gå på dagis. Och då hoppas jag att det går att lösa sig så bra att han kan vara där ca 2 dagar i vecka= lagom.

Syrrans barn som är 3år går hela dagarna på dagis, 5dagar/veckan:eek:
Hon är ju helt slut på kvällarna och det blit ganska "sökigt" och oroligt innan läggning.

Nu är det ju tyvärr så att inte alla kan välja hur mkt barnen är på dagis/dagmamma utan det är "penninga" som styr, som alltig annars:( .
 
Sv: Tror ni på det här?

Jag funderade lite åt det hållet att tänk om Ingrid Pramling och övriga är styrda av staten!!! Man ska lämna så tidigt som möjligt för att komma ut i samhället och bidra med skattepengar och allt vad det är (inte så duktig på ekonomiska termer). Vi föräldrar måste bli överbevisade på att vi inte ska stanna hemma med våra barn, barnen blir försenade i sin utveckling, klarar sej sämre socialt etc etc.
Jag är ju som nämnts Förskollärare själv och det är mycket för att jag vill göra allt jag kan för att de barn där jag jobbar ska få känna sej så trygga som möjligt på förskolan utan sin mamma eller pappa. När barnen börjar fråga efter andra barn, utvecklas socialt i lek o.d, då kan det vara dags kanske att få vistas en stund bland andra barn. Men de öppna förskolorna, dit man kunnat gå med sin vårdnadshavare har börjat läggas ner överallt, barn som fått syskon där ngn förälder är hemma lämnas ändå på dagis, FÖR BARNETS BÄSTA; herrejisses, ge mej sanna och utförliga bevis för detta.
 
Sv: Tror ni på det här?

knapplån

Jag tror inte att en ettåring har ut särskilt mycket av förskolevistelsen, även om det är personaltätt och bra pedagogik. Äldre barn från typ 2-3 år och uppåt är jag helt övertygad om att de behöver umgås med andra barn för att lära sig sociala koder etc (därmed inte sagt att det behöver ske på förskola men valen i Sverige idag är inte så stora.).

javan
 
Sv: Tror ni på det här?

Tänker också på de barn som klamrar sej fast vid föräldern vid lämning på förskolan, och detta förklaras bort med att barnet bara testar den vuxne osv, det går över så fort du gått..vad är det barnet lär sej då? Jo att bita ihop och försöka uthärda dagen på bästa möjliga sätt. Om det är för barnets bästa så skulle ju alla barn dansat in på dagis o jublat när mamma eller pappa gick. (vet jag överdriver lite, men detta är intressant)
 
Sv: Tror ni på det här?

Fast just det där med lämmningen kan ju bero på andra saker än att just barnet trivs eller inte... Elin hade en period då hon grät när man satte sig i bilen och åkte dit, trots att hon enligt mina utsända "spioner" var glad och lekte en stund senare... Det var alltså inte någon personal som påstod att hon blev glad utan det var andra föräldrar som jag bad kolla hur det verkade.
Andledningen till att hon inte gillade lämningarna var att det var en väldigt dålig situation och efter att ha tagit upp det med personalen så vände det på två dagar... Efter det har hon nästan jämt varit glad när man lämnat henne... De gånger det har tjorvat har det varit ont om hennes "vanliga" personal eller att något inte är som det "ska" vara...

Och jag är en sån hemsk mamma så jag lämnar elin på dagis trots att jag har lillbror hemma... Men det finns inte en jämnårig i närheten och öppna förskolan är i princip nerlagd och dessutom har hon svårt att "snabbt" ta kontakt med nya barn och börja leka, det tar ofta uppåt en timme innan hon kopplar av helt och leker med helt okända medans med hennes kompisar på dagis går hon in och leker omgående... Att jag sedan även försöker jobba ett par timmar om dagen gör oxå att det är betydligt roligare att vara på dagis...

Jag ser fördelar med dagis och jag ser även en del nackdelar, i vårat fall övervägde fördelarna i och med att vi bara har behov av runt 15 timmar i veckan som är uppdelat på tre dagar, fem timmar om dagen...
 
Sv: Tror ni på det här?

Jag tror att det i högsta grad är individuellt.

Hur ser familjen och hemmaförhållandena ut?
Hur är dagisplatsen strukturerad?
Barnet som individ?

En del barn kan det säkert vara jättebra för och andra inte men nyttan eller onyttan kan jag tänka är svår att veta förren några år senare?

Där jag jobbar lämnar man in sina barn på "nattis".

Dvs dygnet-runt-dagis.
DET tycker jag däremot är otroligt dumt!!!
Att någon ens kommit på tanken.
Ungarna borde väl åtminstonde få sova i sina egna sängar??!!!
Kvällsskiftet kan inte heller vara någon höjdare.

Aldrig i :devil: att jag skulle lämna bort mitt barn nattetid, på ett eller annat sätt skulle jag finna en bättre lösning på hemmaplan.
 
Sv: Tror ni på det här?

tycker inte du är en hemsk mamma. Ditt barn har kommit upp i en ålder då hon behöver träffa jämnåriga och finns det då inga andra möjligheter så vad gör man? Men jag hade nog också varit med kanske, om inte personalen slängt ut mej, hihi.Ännu en öppen förskola som lagts ner :devil: . Och 15 timmar i veckan tycker jag är överkommligt. Men personligen, då tänker jag endast på mej själv, så hade inte jag lämnat. Men det är ju individuellt. jag hade nog njutit fullt ut av att få ha mina barn hemma hos mej i lugn o ro, och fått hitta på mysiga saker tillsammans. men det är jag och jag dömmer ingen, bara spekulerar i vart allt är på väg nånstanns?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Finns det någon idrottslärare här på Bukefalos? Mitt barn älskar idrott och var den enda på skolan som fick A i 6:an. På högstadiet...
7 8 9
Svar
163
· Visningar
8 007
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 436
Senast: orkide
·
Småbarn Sonen äter inte så mycket mat. Vid frukost, lunch och middag sitter vi till bords och han får smaka på allting som vi har på tallriken...
2
Svar
20
· Visningar
1 460
Senast: amsway
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 987
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Provridning
  • Stora shoppingtråden II
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp