Tror ni att en hund kan fatta?

Marna

Trådstartare
Jag bor på en gård, jag har fina hagar, jag har inackorderingar, hästar och jag har en irl varghundstik (7 månader) som till 100% respekterar staketen (elband) och inte skulle drömma om att gå in till hästarna i hagen, lägg ner grinden(elbanden), inte går hon in även om folk kommer och går ut/in i hagen för att greja med, fodra hästarna. Hon står snällt utanför hagen och tittar på.

Nu till frågan: i januari flyttar hästarna och hagarna kommer att vara tomma fram till betessäsongens början.
Jag ser då tomma hagar som en utmärkt träningsplats och ”springarunt” arena för min vinthund men jag undrar om ni tror det är för mycket för en stackars vinthundshjärna, att sedan när hästar åter finns i hagen – begripa att det förbjudet område, liksom det tidigare varit.

Sv: Tror ni att en hund kan fatta?

Jag skulle nog inte prova. Jag har ocksa flera hagar som min hund inte far vara i och aven om jag lamnar grindar oppna gar hon inte in. Jag sparar i bland i hagarna och hon gar fortfarande inte in om grinden ar oppen, men nar hon sparar gar hon ju in i sparsele och pa lina.

Jag gjorde misstaget att bygga en agilitybana i hästarnas vinterhage när de var på sommarbete. Hunden hade väldigt svårt att förstå att han inte fick leka därinne sedan hästarna kommit hem utan det blev mycket träning innan han väntade utanför igen. Så nej, låt inte hunden leka utan håll hårt på att hagar går man inte in i.

För min vinthund fungerar det utmärk. Han har stor respekt för eltråd/staket och försöker inte gå in om hagar är stängda. Liksom han inte springer ut när han är inuti en. Vilket är en trygghet. Han vill ju dessutom bara in och busa om jag är med honom. Och då är det lätt styra :)

Jag hade absolut nyttjat hagen för vinthundsspring:D

För min vinthund fungerar det utmärk. Han har stor respekt för eltråd/staket och försöker inte gå in om hagar är stängda. Liksom han inte springer ut när han är inuti en. Vilket är en trygghet. Han vill ju dessutom bara in och busa om jag är med honom. Och då är det lätt styra :)

Jag hade absolut nyttjat hagen för vinthundsspring:D

Tack för ditt svar, ja det lutar nog åt det hållet, min hund liksom din är ju ganska hög så hon skulle oundvikligen gå på elbandet (redan tidigare gjort förstås) om hon skulle försöka ta sig in/ut utan lov och rätt skönt som sagt att ha hunden inom staketet när det går fort ... Rätt så mesig och ingen kreativ typ, går lös på gården annars.
Men oj vad jag skulle velat ha en borzoi men det passar nog inte mig.

Tack till er andra för synpunkter. Med mina tidigare rottisar hade jag nog inte vågat, de kunde ju egna synpunkter på ett och annat.

vi har också häst hagar som min pudel vet att hon inte får gå in i,hon väntar alltid utan för och hämtar inga pinnar/bollar som råkar åka i hagen.
Men när vi tex ska gå genom en hage, sätter jag koppel på henne. men när vi är inne så kan hon få springa lös. Så hon har lärt sig att man bara får gå in i hagen om hon har koppel.

Det är väl bara att lära hunden att vid "Varsågod" får den gå in, inte annars. Detta funkar på min hund, hon håller sig strikt utanför hagar men vill jag ha med henne in säger jag bara Varsågod.. Om hon inte ska med in nästa gång stannar hon utanför :)

Jag har så, som avslut. Alltså då är det fritt fram. Tyvärr har jag det både till hästarna och till hunden så det blev lite fel när jag sa så, som varsågod åt hästarna när jag gett dem hö och hunden satt utanför och väntade. Han sprang glatt raka vägen in i hagen och fram till mej och min häst som inte tycker om hundar. Vad dumt det kan bli ibland när man inte tänker sig för :o Hunden gjorde ju inte fel...
Därför är det nu alltid totalförbjudet för min hund att vistas i hagarna oavsett vad matte råkar säga. Matte kan ju inte hålla ordning annars :angel:

Jag har så, som avslut. Alltså då är det fritt fram. Tyvärr har jag det både till hästarna och till hunden så det blev lite fel när jag sa så, som varsågod åt hästarna när jag gett dem hö och hunden satt utanför och väntade. Han sprang glatt raka vägen in i hagen och fram till mej och min häst som inte tycker om hundar. Vad dumt det kan bli ibland när man inte tänker sig för :o Hunden gjorde ju inte fel...
Därför är det nu alltid totalförbjudet för min hund att vistas i hagarna oavsett vad matte råkar säga. Matte kan ju inte hålla ordning annars :angel:

Haha så fel det kan bli ;) Man får hitta på ett annat varsågod-ord till vovven då.. kanske "Välkommen", "Fritt fram" etc :D Fast då glömmer man väl av vilket ord det var man skulle använda :o

Jycken gick aldrig in i hästarnas hage, annat än när jag kallade på honom.
Dvs, han var där aldrig ensam där utan alltid med matte.
Nu hade jag ju ingen agilitybana eller annat kul där - hägnade, lade ut cavaletti mm - så hans motivation att gå in där var väl lägre än vad din hund kanske skulle ha.
Men om hunden kan hålla isär det hela -att det är tillåtet att vara i hagen så länge matte är med- då borde det ju kunna gå.
Kruxet är väl att det vet man ju inte innan man provat....

Haha så fel det kan bli ;) Man får hitta på ett annat varsågod-ord till vovven då.. kanske "Välkommen", "Fritt fram" etc :D Fast då glömmer man väl av vilket ord det var man skulle använda :o

Haha ja det där så, har liksom kommit till av sig själv. Jag var inte ens medveten om att jag sa det förren det med hunden hände. Då var jag ju tvungen att verkligen rannsaka mej själv vad jag sa och med lite hjälp av dottern fick jag ju inse att jag säger så, varje gång momentet är klart eller det är varsågod.

Jag försöker säga annat till hunden men trots att det är flera år sedan det hände så kommer jag på mej själv ibland att jag fortfarande säger så, istället.

Jag tror de kommer fungera utmärkt! Bara du är konsekvent. Hunden får bara gå in om du säger att hon får, aldrig annars.

Jag har 4 hudar och alla frågar om dom får gå in. Säger jag inte varsågod så går dom inte in även om grinden är öppen. :laugh:

Mitt odjur har på egen hand lärt sig att uniform = ingen promenad. Så stängd gind = inget spring i hagen borde inte vara omöjligt :)

KL

Hej Alla, tack för svar och att ni berättat om era erfarenheter.
Min förtjusande hund har en hönshjärna så jag litar inte på kommandon; f.ö. måste en irl. varghund alltid fundera en stund efter ett kommando; vad betyder det? har jag hört det förut? är det viktigt?
Jag kommer att göra så här: koppel på, öppna grind, stänga grind, 15 m in i hagen, släppa hund, efter springarunt på vinthundsvis eller annan aktivitet – koppla nöjd/trött hund, öppna grind, stänga grind. 15 m bort från grind, koppla loss.
Hoppas det kommer att funka, tror det. Vad tror ni?

Den odugliga brukshunden men den perfekta gårdshunden låter hälsa (hönshjärna! Indeed!).

Ett idé:

Köp ett (reflex)halsband med kardborreknäppning. När det är ok för hunden att vara i hagen tar du fram det, drar isär kardborrebandet i hundens direkta närhet och sätter på halsbandet. Gärna godis i samband med att halsbandet tas på/av. Halsbandet används bara vid dessa tillfällen.

Jag var i Norge och gick viltspår för några år sedan. Fick då tillfälle att se en plattform som utvecklats för att träna hundar att markera på doft (knark, blod, kantareller...). En av de som utvecklat plattformen visade med sin hund och han sa att han alltid använde kardborrehalsband. Det blev mycket snabbt en signal som hunden förstod. När halsbandet var på var det jobb. Ljudet när halsbandet drogs isär var en mycket tydlig signal om vad som komma skulle.

Rimligtvis borde det funka åt andra hållet också, d.v.s. hund lär sig genom positiv förstärkning (få springa, lite godis och mycket beröm) att hagen är ok när halsbandet är på. Men det är nog bra att göra en liten ritual runt det hela, så som du tänkt.

Beträffande vad du tänkt: jag känner mig lite tveksam till att stänga grinden. Att låta den vara öppen borde kunna bli ytterligare en signal till hunden att det är ok att vara i hagen just nu.

Jatte bra ide ... jag har sjalv flera olika selar beroende pa vad vi ska gora och det funkar jatte bra. Men jag tror att den stangda grinden ar en bra ide sa hunden inte springer ut och vander och kommer in av sig sjalv.

KL
Hej, jag har tränat och haft en av Räddningsverket godkänd räddningshund (rottis) så jag hakar på det där med kardborrhalsband som signal, tack för tipset Myrten. Rottisen ”jobbade” med tjänstetäcket på och brydde sig då aldrig om andra hundar som jobbade parallellt (som hon annars med liv och lust gärna klådde upp) – så den signalen kommer nog att fungera – men 2 signaler blir nog för mycket? Jag tror jag håller grinden stängd.

Liknande trådar

Anläggning Jag läser runt lite bland annonser om stallplats önskas eftersom jag har ett stall där jag själv använder fyra av tio boxar. I mitt...
Svar
5
· Visningar
1 380
Senast: Gimlan
·
Ekonomi & Juridik Nu är det som så att bonden jag hyr beten av även har hyrt ut ett bete i närheten av mitt till en annan hästägare. Där är det sjukt...
Svar
13
· Visningar
2 241
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10