Troligtvis lindrig fång plus markering bak...

pernilla_s

Trådstartare
Jag behöver bara skriva av mig lite. Hade ute veterinären idag och han hade puls i frambenen plus att man såg förändrigar på hoven... Sedan markerade han på höger bak när vi longerade honom i högervarv.

Munkorgen ska på ikväll och veterinären sa att jag ska longera honom varje dag i tjugo minuter. Ska dessutom ringa en klinik för en riktig hältundersökning.

Är rätt orolig då vi fick ta bort vår gamla häst på grund av hälta och det var också bara en markering till att börja med, men blev värre och värre...

Sv: Troligtvis lindrig fång plus markering bak...

Jag tycker att det låter lite konstigt.
Om hästen har ett pågående fånganfall ska den väl inte gå ut i en hage ens med betesreducerare elelr longeras?
Vad är det för förändringar som syns på hoven? Jag trodde inte det syntes på en gång.

Men jag har inte så stor erfarenhet av detta.

Jag tycker att det låter lite konstigt.
Om hästen har ett pågående fånganfall ska den väl inte gå ut i en hage ens med betesreducerare elelr longeras?
Vad är det för förändringar som syns på hoven? Jag trodde inte det syntes på en gång.

Men jag har inte så stor erfarenhet av detta.

Ahh jag vet inte, hon tyckte inte det var så farligt. Det som syntes på hovarna kunde vara för han häftiga foderombyte då han flyttades i början av april. Han markerade inte iallafall fram. Det enda var väl pulsen och att hovarna hade ''ringar'' :confused:, vet inte hur jag ska förklara. Men hon tyckte iallafall munkorgen skulle på och motion varje dag. Jag känner mig dock tveksam till motion när han markerar bak.

Hon kan ha menat att han var på väg att få fång, jag hade en ett åring som skrek i bakgrunden.

Du måste nog ta bättre reda på hur det egentligen står till med din häst innan du gör något alls. OM det är så att hästen redan har "lindrig" fång, ska du ju knappast motionera den:crazy:. Om den också redan är halt på bak, kan det ju inte heller vara bra med motion.

Jisses amalia... Inte ska du motionera hästen om den har fång! Vilken makalöst urusel veterinär du måste ha stött på! OM hästen har fång ska den under inga omständigheter röra på sig!

Och var sitter hältan bak? På vilket vis skulle trav på böjt spår kunna förbättra hältan? Risken är snarare att påfrestningen gör det hela än värre. Att promenera hästen på rakt spår vore en bättre idé.

Låt hästen vila och boka tid på klinik för en riktig undersökning. Den där ger jag inte mycket för!

Vi har nu kommit hem från hästkliniken. HÄsten är totalt friskförklarad. Ingen hälta ingenting. :banana: Visade aboslut ingen reaktion varken under longeringen eller vid böjprovet. :bow: Känns så skönt!

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 202
Hästvård Är det här ett onödigt/småaktigt/kinkigt mail att skicka till en veterinärklinik? (Bakgrunden är att jag, mycket motvilligt, åkte till...
2
Svar
21
· Visningar
3 433
Senast: domesticus
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 907
Senast: skuggi
·
Hästvård Hej. Jag är desperat och behöver råd! Jag har ett 16-årigt sto som är korsning frieser/arab. För nästan två månader sedan så fick hon...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 508
Senast: Ray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka