"Trög startad" ponny

Bosmma

Trådstartare
Hej

(Jag har letat lite i forumen men har inte hittat någon tråd som kan "hjälpa" mig)

Jag har en fjortonårig connemara valack som fram till Augusti 2012 stått och varit "ledig" i ca 5 år. Dvs. Vi ha ridit men inte så hårt, då min mamma inte är så kunnig och jag var så pass ung när vi köpte honom (8 år, i år är jag fjorton) samt att vi haft otrolig otur gällande stallen vi stått på.
Detta kanske inte är så relevant att veta dock. ;)

I alla fall, Smokey (som han heter) flyttade vi i Augusti till en gård med goda faciliteter, tränare och som ligger ganska centralt så jag lätt kan ta mig dit själv.
Vi har tränat hårt nu de senaste månaderna, han går riktigt fint och jag ska börja tävla hoppning med honom snart.
Dock så återstår ett litet problem vid uppvärmningen innan vi ska träna.
Han är sjukligt trög!
Det har inte med att göra att han är stel, skadad eller att han är trött. För vila får han göra 1-2 gånger i veckan och kiropraktorn kollar honom regelbundet. Så nix, han är fullständigt frisk.
Helt enkelt är han bara otroligt seg. Vilket är ok för mig för sedan när vi väl kommer igång efter 30 min (skritt ej medräknat) så går han som en liten gud.
Dock så har jag träning på onsdagar i dressyr och den är 30 min lång så självklart vill jag att han ska gå bra men jag har inte tid att värma upp lika länge innan då jag skyndar mig ut direkt efter skolan, mockar och fixar allt innan jag rider. Träningen börjar nämligen 16.30 och jag slutar 14.15 (det tar 25-30 min till stallet då jag får skjuts.) 15.00 brukar jag vara på plats så då får jag bara 1 h och 30 min på mig att mocka, göra hö, ta in honom, borsta och värma upp. Vissa kanske anser att det är mycket tid men jag hinner inte värma upp honom så länge som jag behöver.

Så, nu till den enkla fråga som jag dragit ut på.:D

Uppvärmingstips för någon med en segstartad ponny? :)
 
Sv: "Trög startad" ponny

Mocka och fixa allting efter ridningen och sätt igång och värm upp hästen så fort du kommer till stallet.
Vissa hästar behöver en längre stund psykiskt att komma igång, det får man anpassa sig efter, iallafall om man inte vill ägna lektionen till att värma upp.
 
Sv: "Trög startad" ponny

Håller med ovanstående, gör bara det allra nödvändigaste innan. Typ mockning bara om han ska in direkt efter, ska han inte det så gör allt efter ridningen.
Så får du längre uppvärmning och han är pigg och framåt till lektionen :)
 
Sv: "Trög startad" ponny

Ojoj, glömde att skriva att min buss går lite tokigt så jag kan faktiskt bara fixa allt före, det är därför jag frågar :)
 
Sv: "Trög startad" ponny

Ojoj, glömde att skriva att min buss går lite tokigt så jag kan faktiskt bara fixa allt före, det är därför jag frågar ;)
 
Sv: "Trög startad" ponny

Efter du skrittat fram så hoppa över traven och värm upp i galopp direkt! Låt honom galoppera på (gärna ute i skogen) med lite halvlång tygel.

Var bestämd med att han ska gå fram för skänkeln direkt! Mycket övergångar funkar också!
 
Sv: "Trög startad" ponny

Prova att rida fram på olika sätt och se om du kan varva upp honom lite lättare tex som det föreslogs att skippa traven och gå direkt på galoppen?
Friskare, friare galopp?

Om det inte funkar så kanske du kan göra en deal med någon stallkompis?
Att dom fixar foder och/eller mockning till dig den dagen du tränar så fixar du åt dom en annan dag i veckan när du har bättre tid.
 
Sv: "Trög startad" ponny

Vad som fungerar bra på min gamla islandstant som är väldigt seg i starten, är att efter sedvanlig skrittuppvärmning köra på tempoväxlingar, är det på banan brukar jag ladda henne med en gångart per sida, tar bara något varv så är hon riktigt laddad.

Men hon är bara trögstrartad kan normalt bli väldigt het och springig även utan peppning efter kanske en halvtimmes ridning. Alltid segaste hästen iväg från stallet men ofta den piggaste när vi kommer tillbaka, beror dock delvis på att hon har en skritt som inte går så snabbt samt oftast minsta hästen men i övriga gångarter hinner vi med efter ett tag.
 

Liknande trådar

Träning Min favoritponny från ridskolan har nu äntligen fått pension 26 år gammal. Som tur är har jag fått förtroendet att ha hand om honom två...
Svar
6
· Visningar
1 565
Senast: Ponnyfoton
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 384
Senast: Ullmerkott
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 117

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp