Trofisk kaskad

Myelin

Trådstartare
Har ni hört det ordet? Jag hade inte gjort det faktiskt även om jag så klart känt till hur allt hänger samman i naturen och så vidare. Tänkte dela med mig av den här videon från Yellowstone där man sett hur vargarnas återinförande påverkat nationalparken. Jag blev helt fascinerad vilka effekter de gav och ger en ny dimension till rovdjursdiskussionen för mig i alla fall

http://www.youtube.com/watch?v=ysa5OBhXz-Q

Sv: Trofisk kaskad

Fast det är inte riktigt så enkelt att överföra det till svensk natur, vi har i princip bara sådan stora ödemarker i norrland och där har vi renskötseln istället och det i kombination med rovdjur är inte helt optimalt. ;)

Ja men jag har främst studerat detta i mycket mindre skala t ex ringsjön (miljövetare). Och ja det är lite svårt att förutsäga effekten av en arts existens :).

till alla. Kul att höra att andra är mer bildade än jag :D Det är klart att jag tidigare hört uttryck om hur allt hänger samman men det var fascinerande att se vilka långtgående konsekvenser vargens återinförande fick. Jag kan lätt erkänna att jag tappade hakan av videon. Galet häftigt

Snurrfian: Men grejen med videon, för mig i varje fall, är ju hur vi aldrig kan förutse vilka förändringar något kommer att få. Det går inte förutse för allt är så komplext. Visst är situationen en annan i Sverige men inte mindre komplex och oförutsägbar

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka