Tröttnat på hästar, ridning -eller inte alls?

isafore

Trådstartare
För att göra en lång historia kort:
När jag är hästlös har jag världens abstinens.
När jag har hästar har jag ingen lust att åka till stallet.

Har haft foderhästar och medryttarhästar. Pluset med foderhästar är att man kan bestämma själv om man vill rida eller bara mocka. Minuset är att man måste åka dit varje dag. Och medryttarhäst tvärt om, mindre ''makt'' men även mindre ansvar.

Har ett bra stall med bra människor, så det är inte problemet. Åker gärna ut och mockar o fixar maten bara, men när det handlar om ett krav att rida/träna hästen så drar jag mig för att åka dit. Gäller nu, när jag har medryttarhästar.

Har funderat på att skaffa en ''sköthäst'' som man bara sköter men inte rider, men då kommer jag sakna ridningen. Funderar på att skaffa ett russ som jag kan rida barbacka i skogen när jag känner för det o sen ha en medryttare som sköter övrig motion.

Någon som varit i samma situation?

Någon som har tips på vad man kan göra? Kan inte leva utan hästar, men inte med dom heller. Tydligen :cool:
 
Sv: Tröttnat på hästar, ridning -eller inte alls?

Fundera över vad det är som gör att du inte vill rida. Handlar det om att du känner nån slags krav? Handlar det om krav på att du ska rida varje dag, eller om krav på att du ska träna nåt speciellt?
 
Sv: Tröttnat på hästar, ridning -eller inte alls?

Hade också funderat rejält . Och det med pluset ang foderhäst att välja om man vill strunta i att rida blir jag fundersam runt . Såvida du inte har häst på foder där ägaren struntar i hur många dagar hästen står pga motivationsbrist ....

Medryttarhästar ? Har du flera ? Låter som
Ett tveksamt upplägg i sig om du inte satsar hårt och har typ seriös träna/utbilda hästen vidare som motiverar dig som person i sig .
 
Senast ändrad:
Sv: Tröttnat på hästar, ridning -eller inte alls?

Funderar är det enda jag gör om dagarna nu, det kan jag lova..

Har 3 ''medryttarhästar''. En problemhäst som jag hjälper ägaren med. Den hästen rider jag inte då hon blir stressad av sadeln och ägaren inte tycker att barbackaridning är lämpligt. Den hästen känner jag dock mer motivation till att åka o träna, för henne gör jag som jag vill med istortsätt.

Sen har jag även två travare, alltså som tävlar, som ägs av samma tjej. Dom rider jag för variation i deras träning samt för att ägaren ska få lite hästledigt. Det är främst dom jag tappar lusten att åka o träna. Just för att det krävs ridning i högt tempo från ägarens sida. Dessa 3 hästar står i samma stall så antalet hästar ser jag inte som nått hinder. Problemet är att jag inte har lust. Kan vara så att jag tagit på mig för mycket..

Funderar på att säga ifrån de två travarna, men vad säger man då? "Hej jag är ingen lust att rida dina hästar men den andra hästen i stallet går bra". Ehhh..? Det är inte hästarna i sig det är fel på.
 
Sv: Tröttnat på hästar, ridning -eller inte alls?

Och ang foderhäst, självklart så skulle jag inte skaffa en häst som ägaren vill ska tränas och tävlas, utan kanske en ponny som ska användas som promenadridning/sällskap.
 
Sv: Tröttnat på hästar, ridning -eller inte alls?

Och här kommer jag med ett förslag du säkert kommer tycka är uruselt. Rid en lektion i veckan på ridskola och bli skötare :p
 
Sv: Tröttnat på hästar, ridning -eller inte alls?

Jag kan känna igen mig i det du skriver om tappad motivation med ridning av medryttarhästar, och för min del har det handlat mycket om prestationsångest, en rädsla att inte duga för ägaren. Med medryttarhästen jag har nu funkar det bra eftersom ägaren är en skogslufsare med låga ambitioner, och hon är inte bättre än mig på att rida, snarare tvärtom. Vill jag bara ta en promenad med hästen, löslongera, eller ut en sväng barbacka så är det helt okej, vill jag rida privatlektion för en tränare är det precis lika okej, så jag har en stor frihet där. Kanske är det just denna frihet du saknar? Jag ser inget konstigt med att du skulle säga att du vill sluta rida två av hästarna om du säger precis som det är, du har tagit på dig lite mycket och börjar tappa motivationen där trots att du gillar hästarna. Ägaren kommer att uppskatta den ärligheten mycket mer än om du fortsätter tills det verkligen inte är kul längre.
 
Sv: Tröttnat på hästar, ridning -eller inte alls?

Åh, låter som att "din" häst/ägare skulle passa mig också ;) i övrigt, tack för svaret. Jag hoppas att ägaren kommer vara glad att jag är ärlig..

och KL

Badger, jag tycker inte din ide är dum alls. Dock har jag ridit på ridskola fram tills i höstas. Slutade då pga att jag har kommit ganska långt i min ridning och nu har jag slutat utvecklats istortsätt. Visst, kunskaperna underhålls och finslipas. Men att hoppa 50cm på en linje längs långsidan varenda gång det är hoppning känner jag inte för att betala nästan 300 kr per lektion på. Och det svåraste rörelserna vi gjorde i dressyren var skänkelvikning i trav. På den nivån har vi stått still på i typ 2 år. Jag slutade dock pga att vi fick en ny ridlärare, som inte har gått klart hippologen än. Jag har tränat 120 banor på foderhästar jag haft.. men de andra eleverna var inte lika rutinerade o därför fick vi inte gå vidare, trots att ridläraren visste och såg att jag red på högre nivå. Då var det en av dom duktigaste grupperna på ridskolan. ..
 
Sv: Tröttnat på hästar, ridning -eller inte alls?

känner igen mig i det du skriver och jag sa upp mig från min medryttarhäst i somras. De första månaderna var det jätteskönt att slippa "kravet" att åka ut till stallet och rida osv, men sen efter ett tag så började suget komma tillbaka. Kände dock inte för att ta mig an någon ny medryttarhäst just då, så lösningen blev att jag började på ridskola istället. Så sedan tre månader tillbaka så rider jag lektion 1 ggr/vecka på ridskola och trivs jättebra med det just nu :)
 
Sv: Tröttnat på hästar, ridning -eller inte alls?

Hästar ska vara kul och vi är många som inte har för avsikt att bli "världsbäst" utan nöjer oss med att lulla runt i skogen. Det är inte alla som vill träna och tävla och fokuserar till 110% på att sitta och gnaga på en ridbana dag in och dag ut. Vissa av oss vill bara ha en skogsmulle att ut och mysa med i skogen! Kanske tillhör du kategorin skogsmullar? :)

Leta upp en medryttarehäst vars ägare bara vill att du ska pyssla om hästen från marken alternativt rida när du ni vill, ut i skogen eller lite på ridbanan, utan några direkta krav.

Kanske ta kontakt med ett turridningsstall? De kanske vill ha en medryttare/skötare?
 
Sv: Tröttnat på hästar, ridning -eller inte alls?

Kan du inte kolla omkring ifall det finns någon annan ridskola i närheten? Då blir det ju lite nya hästar, nya människor och annorlunda lektioner. Känner du inte för att rida någon dag är det bara att avboka den lektionen. :banana:
 
Sv: Tröttnat på hästar, ridning -eller inte alls?

Eller så lejer du en privathästägare att utbilda dig på hennes/hans egna välutbildade häst.
Det borde ju ge mersmak, och få dig att behålla intresset.
Om du nu hittar någon sådan.
 
Sv: Tröttnat på hästar, ridning -eller inte alls?

jag känner också igen mej lite.
när jag inte hade häst, ville jag ha det, när jag väl köpte en var det alldeles fel häst för mej. sålde den och var utan häst några år.
sedan slumpade det sej så att jag bara blev med en halv häst. det var perfekt! delat ansvar, man behövde inte till stallet alla dagar, men fick ändå rida och umgås med hästen så mycket man ville. (den andra ägaren red 1-2 dagar i veckan, och jag 2-3 dagar, det var perfekt)dessutom halva utgifter mm mm.

tyvärr hamnade jag i en situation pga studier att jag måste sälja den halvan..
ett år gick ock det kändes att jag bara måste få en häst. köpte en, det blev helt fel igen:o och är nu för tillfället hästlös, läser Hästnet säkert 5 ggr/dag och drömmer om en häst..:confused:
men har kommit fram till att just nu är det lektioner som gäller, om jag skall rida.
vill inte heller bara lunka runt på grannens hästar.. känner mej väldigt omogen och dum i huvet när jag både vill och inte vill/orkar..

det är inte lätt alltid!
 
Sv: Tröttnat på hästar, ridning -eller inte alls?

Jag känner igen mig i det du skriver. Jag är så trött på att rida nu, förutom typ en dag i veckan. I mitt fall beror det på att min häst och jag inte vill samma sak och han får inte hoppa längre vilket var tanken med honom från början. Jag har därför skaffat medryttare, betalar extra för mockning vissa dagar för att slippa åka till stallet men efter några dagar saknar jag honom jättemycket. Jag gillar folket i stallet och att pyssla men jag blir bara irriterad när jag måste rida fast jag inte känner för det. På grund av detta ska jag låna ut min häst på foder och sen om det fungerar sälja honom. Min tanke är att jag sedan ska ta paus så jag saknar hästarna ordentligt och sedan rida max 1-2 ggr i veckan ett tag för att hitta motivationen. Och då på en riktigt bra häst som passar mig och där jag passar honom. Tror mycket ligger i det, vad det är för häst, ägare etc. Man ska inte ta på sig för mycket. Jag kan även tänka mig att åka och rida privatlektioner bara då och då. Det var mina tankar. Hoppas du hittar en bra lösning. Man vill ju inte vara utan hästar helt och hållet....
 
Sv: Tröttnat på hästar, ridning -eller inte alls?

Jag har inget att komma med, men känner igen mig i det du skriver. Jag har häst och är så trött på allt runt hästar att jag gråter av ilska varje gång jag måste åka upp till stallet, men i de perioder jag varit hästfri tack vare bete, medryttare etc. har intresset tvärtom vaknat till liv igen. Fantastiskt.
 
Sv: Tröttnat på hästar, ridning -eller inte alls?

Kan du inte vara medryttare på en häst då istället för flera? Kanske kan ni lägga upp nått schema där du rider ca en gång i veckan och sköter bara om hästen en gång i veckan? Eller nått liknande?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej alla! Jag började rida någongång runt 2018 och red fram tills maj 2021. Var otroligt aktiv i stallet och gick flera hästkurser...
Svar
8
· Visningar
1 151
Senast: warg
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 790
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 757
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Funderat lite som ”återvändare” till stallet för 5 år sedan. Barn och tonåren upp till 20 års ålder spenderades dock i stallet 24/7...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
10 980
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp