Trivs vissa hästar bättre med port/tungfrihet i bettet?

I

Ia4

Jag har haft problem med att min häst har varit motsträvig, svår att få "på tygeln" på vanligt tredelat tränsbett och att hon lagt sig på bettet eller "krullat ihop" sig på pelhambett med oledad rak stång. Nu har jag köpt ett jaktkandar med tungfrihet och satte tyglarna i översta ringen (dvs det mildaste) och hon är en helt annan häst. Hon är mjuk och samarbetsvillig och plötsligt kan jag börja rida henne på en gång när jag tar tyglarna. Jag tog dessutom bort nosgrimman efter tips här på Buke att man helst ej ska ha nosgrimma när man har port på bettet. Då frustade hon som av lättnad direkt när jag började skritta, något hon inte gjort tidigare.

Nu börjar jag fundera på om de bett jag haft tidigare ej har passat henne. De kanske har tryckt på tungan på något sätt. Innan jag köpte henne reds hon på tvådelat tränsbett och det verkade fungera bra för den ryttaren. Eftersom jag hade hört att tredelat var mildare/bättre köpte jag det istället.

Är det någon som har några teorier eller erfarenhet av att vissa hästar verkar uppskatta bett med tungfrihet? Och kan det vara så att tvådelat fungerar bättre än tredelat för vissa hästar?

Sv: Trivs vissa hästar bättre med port/tungfrihet i bettet?

Efter att ha använt både pelham och jaktstång med port/tungfrihet i >25 år på många olika sorters hästar, så har åtmindstånde jag fått för mej att dom flesta hästar gillar den typen av bett framför bett utan port.

Speciellt ponnyn jag har nu, näst efter ett enkelledad mundel ,är det ett rakt bett utan port det han ogillar då han inte gillar tungtryck helt enkelt.

Fast eftersom han har 10.5 i bett storlek och det då är lite problem med att hitta passande bett, blir han ändå tvungen att ha vissa bett som är raka utan port...

nosgrimman kan ju oxå varit boven i dramat, beroende på hur hårt du spänt den, sitter den för hårt så hindrar man käkens glidning frammåt vilket kan orsaka spänning hos hästen o dessa problem som följd

Jag har prövat alla betten först utan några nosgrimmor.

Sen har jag gått igenom sortimentet för att finna ut vilken nosgrimma hästarna accepterat bäst till just DET bettet....

Så jag har olika nosgrimmor beroende på om bettet har port eller inte...

Och jag spänner alla nosgrimmor enligt det "gamla och antika" sättet... så man alltid kan få emellan minst 2 fingrar mellan nosgrimman och nosryggen...

va lustigt!
jag rider oxå min på jaktkandar nu med port och utan nosgrimma, funkar FINFINT!!
slänger inte längre med huvudet och är mjuk å avslappnad i ridningen :D

Tack för svar. Jag ska också börja pröva mig fram lite mer systematiskt med olika bett och med/utan nosgrimma. Det låter som en bra idé.

Vad kul att det funkar för dig med. Jag har nu hört att tungfrihet egentligen anses som skarpt, men om man märker att hästen är mjuk och avslappnad så måste det ju passa den hästen bra.

min häst går oxå bästa på sitt jaktkandar med port :)

Det är väl så att olika hästar fungerar olika bra på olika bett. Ett par av mina hästar har föredragit pelham framför jaktstång (en lade bara tungan över jaktstången och stack). Mitt ena sto gillade inte pelham alls, men fungerade mycket bra på jaktstång.

Liknande trådar

Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
4 516
Senast: Kristall10
·
Utrustning Hej! Jag har nyligen köpt en ny häst. Han är från Holland och jag har inte så mycket info på vad han har gjort innan. Ett problem vi har...
Svar
2
· Visningar
987
Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 300
Senast: Freazer
·
Utrustning Hej! Jag har lite undringar om era åsikter kring bettlösa träns, vilka varianter ni använder och varför? Jag har en mycket känslig...
Svar
2
· Visningar
1 731
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama