I
Ia4
Jag har haft problem med att min häst har varit motsträvig, svår att få "på tygeln" på vanligt tredelat tränsbett och att hon lagt sig på bettet eller "krullat ihop" sig på pelhambett med oledad rak stång. Nu har jag köpt ett jaktkandar med tungfrihet och satte tyglarna i översta ringen (dvs det mildaste) och hon är en helt annan häst. Hon är mjuk och samarbetsvillig och plötsligt kan jag börja rida henne på en gång när jag tar tyglarna. Jag tog dessutom bort nosgrimman efter tips här på Buke att man helst ej ska ha nosgrimma när man har port på bettet. Då frustade hon som av lättnad direkt när jag började skritta, något hon inte gjort tidigare.
Nu börjar jag fundera på om de bett jag haft tidigare ej har passat henne. De kanske har tryckt på tungan på något sätt. Innan jag köpte henne reds hon på tvådelat tränsbett och det verkade fungera bra för den ryttaren. Eftersom jag hade hört att tredelat var mildare/bättre köpte jag det istället.
Är det någon som har några teorier eller erfarenhet av att vissa hästar verkar uppskatta bett med tungfrihet? Och kan det vara så att tvådelat fungerar bättre än tredelat för vissa hästar?
Nu börjar jag fundera på om de bett jag haft tidigare ej har passat henne. De kanske har tryckt på tungan på något sätt. Innan jag köpte henne reds hon på tvådelat tränsbett och det verkade fungera bra för den ryttaren. Eftersom jag hade hört att tredelat var mildare/bättre köpte jag det istället.
Är det någon som har några teorier eller erfarenhet av att vissa hästar verkar uppskatta bett med tungfrihet? Och kan det vara så att tvådelat fungerar bättre än tredelat för vissa hästar?